Jump to content

Bør jeg prime?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg holder på med å sparkle og pusse for å få bort gamle kalesjefester (skal ha nye :wink:), og synes selv dette blir ganske bra. Startet med 40 papir, har nå brukt 80 papir og regner med å slutte med 1000 papir (flere papirgrader i mellom 80 og 1000). Enkelte steder har jeg pusset ned til glassfiberen (jeg tror det er det!?) se bildet. Det jeg lurer på er:

Bør jeg legge på et tynt-tynt gelcoat-lag over glassfiberen (og finpusse til slutt) eller holder det at jeg primer (og MÅ jeg prime?), før jeg tilslutt lakker med 2.komp. lakk? Hva mener ekspertisen der ute?
Jeg har også en del sårskader i baugen som skal gjennom samme behandling. Båten er tenkt parti/del-lakkert til slutt. Bør jeg prime der hvor jeg har sparklet og pusset?

11-31-40 prime før lakkering.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Når du bruker primer så kan du gå rett på med lakk etterpå, trenger ikke gelcoat. Så vidt jeg kan se utifra ditt bilde så er primer nødvendig og da hadde jeg brukt det over hele overflaten, ikke kun hvor du har slipt gjennom gelcoat. Det er viktig at du gjør ting i riktig rekkefølge, bli ferdig med pussing og sparkling, så påføre primer, kan hende du trenger flere strøk. Og så begynner du å lakkere. Sørg for at det er støvfritt, da alt synes på lakken.

Link to post
Share on other sites

IJssel Coatings skrev for 2 timer siden:

Når du bruker primer så kan du gå rett på med lakk etterpå, trenger ikke gelcoat. Så vidt jeg kan se utifra ditt bilde så er primer nødvendig og da hadde jeg brukt det over hele overflaten, ikke kun hvor du har slipt gjennom gelcoat. Det er viktig at du gjør ting i riktig rekkefølge, bli ferdig med pussing og sparkling, så påføre primer, kan hende du trenger flere strøk. Og så begynner du å lakkere. Sørg for at det er støvfritt, da alt synes på lakken.

Takk for tipset Maurice :wink: Kan du legge til primer til bestillingen jeg har hos deg?

mvh

Tom Mamen Braastad

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...