Jump to content

Ingen kobling til dynamo på Biltema sitt nye skillerele


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Som koblingsskjemaet til Biltema viser under, er det ingen kobling mellom dynamo og Biltema sitt nye skillerele. Muligens at jeg spør dumt her, men skal ikke det kobles til dynamo? Hvordan kan det ellers styre ladespenning og switche over til forbruksbatteri når startbatteri er fult?

Skillerele.png

Link to post
Share on other sites

MarexSuncab_FD skrev 5 minutter siden:

Hei,

Som koblingsskjemaet til Biltema viser under, er det ingen kobling mellom dynamo og Biltema sitt nye skillerele. Muligens at jeg spør dumt her, men skal ikke det kobles til dynamo? Hvordan kan det ellers styre ladespenning og switche over til forbruksbatteri når startbatteri er fult?

 

Den skal ikke det . Og den gjør ikke som du sier. Den kopler sammen batteribankene når ladespenningen kommer over 13,4 volt sånn ca, uavhengig av om startbatteriet er fullt eller ei. Så begge lades samtidig. Dog vil det ta lengre tid å oppnå denne spenningen om startbatteriet er helt tomt. Deretter lades de samtidig inntil motoren stanses og spenningen synker til 12,8 volt. Dette tar en stund etter stans, så kontrollampen lyser en hel stund etter stans. Og det skal den.

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, jeg har et ladereleé i båten nå hvor begge batteriene er koblet til, og som igjen er koblet til dynamo. Men dette reléet har veldig rustne kontakter og jeg har litt problemer med det. Er det da bedre å fjerne å fjerne ladereléet og koble inn et Biltema skillerele. Skal dynamo da kobles direkte til startbatteri?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er et rent skillerele så kan du fjerne det ja. Legg ut bilder av det her, så er det sikkert noen som kjenner det.

 

Lading rett til starbatteri er standard, om du bruker mye forbruksstrøm kan det være en fordel å kople motsatt. Startbatteriet trenger uansett ikke mye lading, det er jo nesten alltid fullt...

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Jeg liker personlig den løsningen best. Så går de store belastningene direkte i kabel i stedet for gjennom et rele. 


Man må nesten vurdere det. Ikke alltid det er det beste. Noen ganger bør man vurdere å ha dynamo til startbatteri. Feks på noen Yanmar der du har gløding i manifold lenge etter at motor er startet. Da går det store strømmer gjennom releet og kablene. Da er det kanskje viktig å ha tykke gode kabler mellom rele og batterier. Så noe facit svar er det vel egentlig ikke. Noen har også thruster tilkoblet startbatteri, da vil det også gå meget store strømmer gjennom kablene. Har sett mange 6mm2 kabler der isolasjon er smeltet helt bort. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag dette releet i båten. På nettet står det flow plugs relay, men forrige selger sa at det var laderele. 

 

Rosa pil = jording

Lilla pil = "E" på dynamo (altså ikke jord eller den store til + på natt)

Gul pil = jord på dynamo

Orange pil = pluss på forbruks arterier

 

Noen som vet hva funksjonen dette releet har? Er det i praksis et skillerele?

 

 

 

Screenshot_20200421_160930.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk, @index. Skal se på det i morgen. Men i mitt hode virker det ikke så lett å bare erstatte med Biltema skillerele. I diagrammet over skal jo den tynne rød 12V+ fra dynamo gå via glødelampe og tenningslås til 12V på startbatteriet. Men i mitt setup i dag gjør det ikke det. Den lilla pilen  viser tynn 12V+ fra dynamo men denne går direkte til releet, ikke via tenningslås. Tenningslås går med en seperat kabel direkte til startbatteri

Link to post
Share on other sites

Releet ditt kopler sammen bankene når dynamoen begynner å lade om det er koplet riktig. Det samme vil Biltema skillereleet gjøre, men basert på spenning og ikke lading/ikke lading. De koples forskjellig, men resultatet blir omtrent det samme. 

 

Bare kople vekk alle ledninger som nå går på releet du har, og kople det nye iht tegningen som medfølger. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei. 
spørsmål fra en nybegynner på dette her… 

 

Jeg ser at skjemaet på Skillerele fra Biltema sier at det skal jordes.  Hvor jordes dette? Startbatteriet? Forbruksbanken?

 

Jeg lurer også på om det er noen som har erfaring med skilkereleet fra Biltema - på godt og vondt.  Det er jo 1/3 av prisen i forhold til tilsvarende fra feks maritim.  
 

jeg tenkte å bruke dette oppsettet når jeg nå setter inn et ekstra batteri til en ankervinsj jeg skal installere i nær fremtid. 
 

Noen kloke ord på veien?

Link to post
Share on other sites

vonNilsen skrev for 11 timer siden:

Hei. 
spørsmål fra en nybegynner på dette her… 

 

Jeg ser at skjemaet på Skillerele fra Biltema sier at det skal jordes.  Hvor jordes dette? Startbatteriet? Forbruksbanken?

 

Jeg lurer også på om det er noen som har erfaring med skilkereleet fra Biltema - på godt og vondt.  Det er jo 1/3 av prisen i forhold til tilsvarende fra feks maritim.  
 

jeg tenkte å bruke dette oppsettet når jeg nå setter inn et ekstra batteri til en ankervinsj jeg skal installere i nær fremtid. 
 

Noen kloke ord på veien?

 

Dersom startbank og forbruksbank har felles minus er det ikkje så viktig, men om dei har separate minus må du koble til den banken du vil prioritere og som ladinga er kobla til. Normalt vil dette vera motorbank, kjipt å ikkje få start på motoren fordi du har prioritert forbruksbank.

 

NB!

Sørg for at ladinga ikkje går gjennom noko relè eller brytar, dersom dynamoen blir fråkobla mens den lader kan det bli ein glimrande anledning til å skaffe ny dynamo. Skillerelèt skal som fleire har påpeikt kun skille batteribankar når spenninga blir for lav.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...