Jump to content

Ingen kobling til dynamo på Biltema sitt nye skillerele


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

MarexSuncab_FD

Hei,

Som koblingsskjemaet til Biltema viser under, er det ingen kobling mellom dynamo og Biltema sitt nye skillerele. Muligens at jeg spør dumt her, men skal ikke det kobles til dynamo? Hvordan kan det ellers styre ladespenning og switche over til forbruksbatteri når startbatteri er fult?

Skillerele.png

Link to post
MarexSuncab_FD skrev 5 minutter siden:

Hei,

Som koblingsskjemaet til Biltema viser under, er det ingen kobling mellom dynamo og Biltema sitt nye skillerele. Muligens at jeg spør dumt her, men skal ikke det kobles til dynamo? Hvordan kan det ellers styre ladespenning og switche over til forbruksbatteri når startbatteri er fult?

 

Den skal ikke det . Og den gjør ikke som du sier. Den kopler sammen batteribankene når ladespenningen kommer over 13,4 volt sånn ca, uavhengig av om startbatteriet er fullt eller ei. Så begge lades samtidig. Dog vil det ta lengre tid å oppnå denne spenningen om startbatteriet er helt tomt. Deretter lades de samtidig inntil motoren stanses og spenningen synker til 12,8 volt. Dette tar en stund etter stans, så kontrollampen lyser en hel stund etter stans. Og det skal den.

Edited by index
Link to post
MarexSuncab_FD

Ok, jeg har et ladereleé i båten nå hvor begge batteriene er koblet til, og som igjen er koblet til dynamo. Men dette reléet har veldig rustne kontakter og jeg har litt problemer med det. Er det da bedre å fjerne å fjerne ladereléet og koble inn et Biltema skillerele. Skal dynamo da kobles direkte til startbatteri?

Link to post

Hvis det er et rent skillerele så kan du fjerne det ja. Legg ut bilder av det her, så er det sikkert noen som kjenner det.

 

Lading rett til starbatteri er standard, om du bruker mye forbruksstrøm kan det være en fordel å kople motsatt. Startbatteriet trenger uansett ikke mye lading, det er jo nesten alltid fullt...

Link to post
MarexSuncab_FD skrev 3 minutter siden:

Evnt slikt: 

lading_vsr.gif

 

Jeg liker personlig den løsningen best. Så går de store belastningene direkte i kabel i stedet for gjennom et rele. 

Link to post
index skrev 1 time siden:

 

Jeg liker personlig den løsningen best. Så går de store belastningene direkte i kabel i stedet for gjennom et rele. 


Man må nesten vurdere det. Ikke alltid det er det beste. Noen ganger bør man vurdere å ha dynamo til startbatteri. Feks på noen Yanmar der du har gløding i manifold lenge etter at motor er startet. Da går det store strømmer gjennom releet og kablene. Da er det kanskje viktig å ha tykke gode kabler mellom rele og batterier. Så noe facit svar er det vel egentlig ikke. Noen har også thruster tilkoblet startbatteri, da vil det også gå meget store strømmer gjennom kablene. Har sett mange 6mm2 kabler der isolasjon er smeltet helt bort. 

Edited by Kjellg
Link to post
MarexSuncab_FD

Jeg har i dag dette releet i båten. På nettet står det flow plugs relay, men forrige selger sa at det var laderele. 

 

Rosa pil = jording

Lilla pil = "E" på dynamo (altså ikke jord eller den store til + på natt)

Gul pil = jord på dynamo

Orange pil = pluss på forbruks arterier

 

Noen som vet hva funksjonen dette releet har? Er det i praksis et skillerele?

 

 

 

Screenshot_20200421_160930.jpg

Link to post

Det så rart ut! I mitt hode burde den rosa være til pluss på dynamo eller startbatteri. Ikke minus. Ellers ser det greit ut.

 

Uansett, dette erstatter du lett med det nye du har kjøpt.

Link to post
MarexSuncab_FD

Takk, @index. Skal se på det i morgen. Men i mitt hode virker det ikke så lett å bare erstatte med Biltema skillerele. I diagrammet over skal jo den tynne rød 12V+ fra dynamo gå via glødelampe og tenningslås til 12V på startbatteriet. Men i mitt setup i dag gjør det ikke det. Den lilla pilen  viser tynn 12V+ fra dynamo men denne går direkte til releet, ikke via tenningslås. Tenningslås går med en seperat kabel direkte til startbatteri

Link to post

Releet ditt kopler sammen bankene når dynamoen begynner å lade om det er koplet riktig. Det samme vil Biltema skillereleet gjøre, men basert på spenning og ikke lading/ikke lading. De koples forskjellig, men resultatet blir omtrent det samme. 

 

Bare kople vekk alle ledninger som nå går på releet du har, og kople det nye iht tegningen som medfølger. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...