Jump to content

Volvo Tamd30  ryker/går ujevnt


Guest NimQuest

Recommended Posts

Guest NimQuest

Fikk problemer med motoren idag, en VP TAMD30  86 Mod.

Fra marsj turtall 3600 stoppet den opp. Det kom noen tikke lyder før den stoppet.

Jeg fikk startet den igjen men det kommer mye

gråhvit royk fra eksosen og også røyk fra veivhus filteret. Motoren går også ujevnt på tomgang.  

Har sjekket diesel forfilter og det ser ok ut.

Virker som den henger på en av sylindrene. Frykter ventiler eller stempel.

 

Er det noen som erfart noe lignende ?

Link to post
Share on other sites

Her bør du virkelig sjekke grundig før du legger ut på tur igjen.

Nå i helgen var jeg vitne til at en TAMD 41 rev foringen på sylinder no. 6.

Motoren står i en MOB-båt og mannskapet hadde hatt lignende symptomer som du beskriver under en øvelse for en tid tilbake.

Likevel ble båten brukt som slepebåt under øvelsen nå i helgen, det ble kjørt ganske hardt, ca 4000 o/min i 10 min før den stoppet. Fra supplyfartøyet observerte vi olje på sjøen, og spurte over VHF hva som foregikk. MOB mannskapet kunne da fortelle at oljetrykket hadde danset litt opp og ned før den stoppet, i tillegg til at den røyk mer enn normalt.

Etter at vi hadde fått MOB båten opp i daviten så vi at den hadde kastet ut nesten all motorolja gjennom bunnpannepakningen, samtidig så det ut som om olje var kommet ut gjennom toppdekselpakningen. Olje uber alles in motorenraume! Motoren kunne forøvrig startes men gikk med kraftig tikkelyd. Forskjellige teorier verserte før vi fikk VP servicmann ombord.

Han fylte på olje, startet og løsnet dieseltilførselen en for en bortover mens motoren gikk, dette for å høre om den gikk på alle sylindrene.

Når tilførselen til no. 6 ble løsnet gikk den like fint, altså gikk den bare på 5.

Konklusjon: Foringen til no. 6 revet, motoren må ut og overhales.

Når en mister tetningen i en sylinder blir det kraftig overtrykk i sumpen og opp til toppdekselpakningen, og olja blir presset ut både oppe og nede.

Siden TAMD 41 og VP står i så mange fritidsbåter tenkte jeg at dette kan være nyttig å legge ut på forumet.

Håper du finner ut av problemet og at det ikke er så alvorlig som i dette tilfellet!

 

Forty

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Likevel ble båten brukt som slepebåt under øvelsen nå i helgen, det ble kjørt ganske hardt, ca 4000 o/min i 10 min før den stoppet.

 

Forty

VP oppgir max turtall på TAMD 41 til 3800 RPM, og her er svaret jeg fikk på spørsmål om hva som er mest økonomisk RPM og hva som er maks RPM over lengre tid.  Båten er en NIMBUS 3003 på i overkant av 4 tonn.

 

Förutsatt att båten väger 4 ton, så ligger det optimala varvtalet på 3500 rpm. Farten blir då ca: 20 knop, och förbrukningen ca: 1.75 l/Nmil. Penta rekomenderar att man sänker varvtalet 200 rpm från max. varvtal, vid kontinuerlig drift.

 

Jeg tror man kan forlenge levetiden på en slik motor mye hvis man venter til den har blitt varm før man gir gass, og at man holder seg innenfor anbefalt turtallsområde.

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det som VP sier der. Legg merke til forutsetningen for optimalt turtall, 4 tonn og sannsynligvis konvensjonell fremdrift.

MOB båtene er vesentlig lettere og er utrustet kun med vannjet, vil tro at tallene forandrer seg litt da.

Når det er sagt så er jeg helt enig med Kito når det gjelder kaldstart - og kjøring.

Ser altfor ofte at folk starter opp, hiver løst og siger så vidt utenfor brygga før det er hendlene i bunn. Sier seg selv at levetiden blir adskillig forkortet.

En skal huske på at motorene ikke har driftstemperatur før smøreoljen har det, kjølevannstemperaturen gir bare en indikasjon på at du er på vei.

 

Forty

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Guest NimQuest

Eksperter jeg har snakket med sier at det sansynligvis er gjennomslag i den ene sylinderen.

Siden det kommer røyk ut av veivhusfilteret så tyder dette på en defekt foring, heller det

enn en brent ventil.

Maks turtall på 30 motoren er 3800/3900.  Hadde turtall 3600 da det skjedde.

 

Så da er det bare å få motoren ut og sette igang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...