Jump to content

Suzuki DF6A starter ikke.


Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte ny motor høsten 2019, en Suzuki DF6A. Altså en 6hk 4-takt.

 

Kjørte den med 4-takts alkylatbensin i desember, i ferskvann, etter å ha skiftet oljer og filter. Alt vel. Stått inne i garasjen.

 

Får ikke start på den nå. Har prøvd intern tank, ekstern tank, sjekket at pluggen gnister, og dødmannsknappen er i.

 

Hva kan være galt?

 

Når jeg pumper ser jeg at drivstoffilteret er halvfullt, og at det spruter inn drivstoff.

Motoren er kjørt inn etter boken.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en brukt DF6 fra forhandler i går. Da sa mekanikeren jeg snakket med at det var veldig viktig at jeg ikke ga noe som helst gass når jeg skulle starte den, ikke en gang til det som er markert som startposisjon på gasshendelen. Aner ikke om det stemmer, men du kan jo prøve uten å gi gass hvis du gjorde det i går?

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 1 time siden:

Kjøpte en brukt DF6 fra forhandler i går. Da sa mekanikeren jeg snakket med at det var veldig viktig at jeg ikke ga noe som helst gass når jeg skulle starte den, ikke en gang til det som er markert som startposisjon på gasshendelen. Aner ikke om det stemmer, men du kan jo prøve uten å gi gass hvis du gjorde det i går?


prøvd det også. Med og uten choke, mange mange ganger.

 

Jeg må alltid gi gass til litt over merket, og da starter den på 1-2 drag til vanlig.

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev for 7 timer siden:

Garanti/reklamasjonssak, ikke skru for mye selv. Kontakt forhandleren du kjøpte motor av :)

Joda.

Men det er langt å kjøre til verkstedet. Og om jeg kjører til verkstedet, og det viser seg å være boe sånt som vann i bensinen, så er det jo ikke motoren sin feil. Og da blir det jeg som må dekke kostnadene.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte i går kveld: kan det være kondens som lager problemer?

 

Hvordan spyler jeg gjennom systemet for å få ut evt. kondens? Kan jeg drenere og skifte bensinen på tankene, og pumpe gjennom ny benisn mens jeg har dreneringsskruen til forgasseren åpen? Vil hele systemet bli spylt da?

Link to post
Share on other sites

Det pleier å være en dreneringsskrue på flottørhuset. Skru ut denne og se hva som kommer ut. Er det mye vann, bør tanken tømmes. og rengjøres.

 

Det skal ikke mye vann til før motoren ikke starter, en dråpe foran dysa så vil den ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev Just now:

Det pleier å være en dreneringsskrue på flottørhuset. Skru ut denne og se hva som kommer ut. Er det mye vann, bør tanken tømmes. og rengjøres.

 

Det skal ikke mye vann til før motoren ikke starter, en dråpe foran dysa så vil den ikke. 


flottørhuset? Er det det samme som forgasseren?

 

jeg har åpnet dreneringsskruen på forgasser, og tømt den. Men ikke byttet drivstoffet enda. (Hjemmeskole i dag ... )

Link to post
Share on other sites

index skrev 11 minutter siden:

Flottørhuset er nederst på forgasseren ja. Skyll gjerne gjennom med pumpa mens pluggen er ute.


flott, takk. Da skifter jeg drivstoff, og skyller gjennom med dreneringspluggen ute.

 

Min far sier jeg kan ta ut tennpluggen og dra ett par ganger for å «spytte ut» evt. kondens som ligger i synlinderen. Er dette også tilfelle på en 4-takter?

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 56 minutter siden:

Min far sier jeg kan ta ut tennpluggen og dra ett par ganger for å «spytte ut» evt. kondens som ligger i synlinderen. Er dette også tilfelle på en 4-takter?

 

Ikke kondens, men hvis du har prøvd mange ganger kan den ha gått sur. Dvs druknet i bensin. Da er det lurt å ta ut pluggen og dra noen ganger for å lufte ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg drenerte forgasser. Det lå noen dråper vann i slangen så jeg.
 

Nå har jeg skiftet bensin, tørket tankene 100%, tømt bensinfilteret, pumpet gjennom bensin og drenert flere ganger, demontert flottørhuset (det var helt rent), sjekket gnist og gnistgap på pluggen, men den starter ikke.

 

Hvordan er det mulig egentlig?

Link to post
Share on other sites

Siden pluggen er våt og du er sikker på at det er gnist hørets det ut til at den blir rå av for mye bensin. Disse småmotorene er veldig følsomme for det.

Hvis der er slik ville jeg brent rent pluggen med en liten gassflamme og dratt noen runder på motoren uten plugg.

Så prøver du å starte den uten gass eller choke. 

Link to post
Share on other sites

Lars K skrev 30 minutter siden:

Siden pluggen er våt og du er sikker på at det er gnist hørets det ut til at den blir rå av for mye bensin. Disse småmotorene er veldig følsomme for det.

Hvis der er slik ville jeg brent rent pluggen med en liten gassflamme og dratt noen runder på motoren uten plugg.

Så prøver du å starte den uten gass eller choke. 


prøvd dette, også startgass nå. Ingen liv.

 

Motoren kommer med ett «tøff» hver gang jeg drar. Får en følelse av at det kanskje kommer trykk ut luftinntaket, men det kan selvfølgelig være helt feil.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 minutt siden:

Skru ut tennpluggen og spray startgass rett i sylinderen i 3-5 sek.
Skru i tennpluggen igjen.
Starter den ikke da så er det bare å bytte tennplugg


nå er den lastet inn i bilen.

 

Gnistgapet på pluggen er innenfor , og den gnister som bare rakkeren. Skjønner ikke at pluggen kan være noe galt med?

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 1 minutt siden:

Gnistgapet på pluggen er innenfor , og den gnister som bare rakkeren. Skjønner ikke at pluggen kan være noe galt med?

Gnisten kan være for dårlig/svak selv om den er synlig.
Startgass og gnist gir eksplosjon/start.
Starter den ikke med startgass rett i sylinderen og du ser gnisten ville jeg helt klart satt på en ny plugg
Det er ikke uvanlig at en plugg blir defekt hvis den blir druknet i bensin.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste fort gjennom tråden, så mulig jeg ikke fikk med meg alt. Vi tok service på vår Suzuki 6HK (4 takter) som var ny ifjor. Vi fikk ikke startet den før vi tømte ut gammel bensin og fyllte opp med frisk bensin.

 

Samme fenomen opplever vi med vannscootere (SeaDoo). Utrolig følsomme for gammel bensin.

 

Er slike små motorer generelt tungstartet?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

Gnisten kan være for dårlig/svak selv om den er synlig.

 

Eller den kan se helt fin ut i friluft , men ikke være god nok når det blir kompresjon i sylinderen. 

 

En ting jeg pleier å gjøre dersom jeg mistenker motoren har gått seg rå er å stenge bensinkranen, for så å dra en haug med ganger i startsnora - det funker iallefall ofte for min del. 

 

En mulig årsak til at den er så vrang kan være dersom flottøren ikke stenger skikkelig - da blir blandingen lett for feit til at det blir start  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...