Jump to content

Suzuki DF6A starter ikke.


Marius Engel

Recommended Posts

Marius Engel skrev 11 minutter siden:


utifra videoen å bedømme, med lyd, tror du dette kan være tilfellet?

 

Og vet du hva som kan skyldes en slik feil?

 

Vanskelig å bedømme utifra videoen syns jeg, men kan absolutt høres sånn ut.

Om motoren har blitt sånn iløpet av lagring, og fungerte fint forrige gang vil jeg kanskje mistenke salt/irr mellom ventil og ventilstyring.
Da kan ventilen gå såpass tregt at den ikke lukker helt.

Redigert av larsern6 (see edit history)
Link to post
moray skrev 4 minutter siden:

Dette må jo være en garantisak, hvorfor ikke bare levere den inn?

 

 

 
jeg skal det nå.

 

Men det går en hel ettermiddag med levering, og en hel ettermiddag med henting. Altså to hele dager etter jobb. Derfor ville jeg feilsøke selv først, i tilfelle problemet var enkelt å løse.

Link to post

Marius:  Ok.

 

For å bidra: Jeg har en helt lik motor (tror jeg) som jeg kjøpte ny i forfjor. På slutten av første sesong var den helt død..

 

Det viste seg at det var noe som blokkerte bensintilførselen (omtrent som gele eller bomull sa mekanikeren). Det kom litt bensin i gjennom, men ikke nok. Så vidt jeg vet hadde mekanikeren løsnet bensinslanger og sørget for flow.

 

Link to post
moray skrev 6 minutter siden:

Marius:  Ok.

 

For å bidra: Jeg har en helt lik motor (tror jeg) som jeg kjøpte ny i forfjor. På slutten av første sesong var den helt død..

 

Det viste seg at det var noe som blokkerte bensintilførselen (omtrent som gele eller bomull sa mekanikeren). Det kom litt bensin i gjennom, men ikke nok. Så vidt jeg vet hadde mekanikeren løsnet bensinslanger og sørget for flow.

 


jeg TROR, at det skal hjelpe å kjøre siste gangen på 4-takts alkylatbensin. Da skal man visstnok unngå dette, fordi ethanol i bilbensin reagerer med slangene.

 

Ble fortalt dette av forhandler, men vet ikke noe om det stemmer.

Link to post
Marius Engel skrev for 1 time siden:

Lurer rett og slett på om det kan være noe i veien med tenningen?

 

klart, har etellerannet kommet ut av stilling slik at gnisten ikke kommer når den skal så blir det dårlig med start.  Ikke vært borti det på såpass nye motorer men har sett klipte sporkiler , slik at svinghjulet har vridd seg på veiva.  Da blir tenningstidspunktet feil. 

 

Og er det rust oppi ventilmekanismen som har gjort at ting har satt seg, da risikerer man muligens at garanti avvises, om sjøvann finner veien dit så kan motoren ha blitt transportert/lagret feil slik at sjøvann finner veien til steder det ikke skulle vært.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Lars K skrev for 3 timer siden:

Da er det noe feil med timing av veiv/kam eller utette ventiler.

 

Du burde vel få dekket dette elller få ny motor?  


De sier det er trolig noe feil med ventilene. Han skulle sjekke i morgen, og åpne opp motoren.
 

Suzuki har registrert ett tilfelle med korrodert ventil, pga. legeringsfeil, såvidt jeg forstod. Og mistenker dette. 

 

Selvsagt garanti/reklamasjon. Vi bor jo i Norge.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...