Marius Engel Svart 22.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Lurer rett og slett på om det kan være noe i veien med tenningen? Prøvde å varme opp pluggen, og det hjalp heller ikke. Kan høres ut som den skyter ut fra luftinntaket, i stedet for eksosen, hvis det er mulig? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 (redigert) Om den skyter ut av innsuget er det en ventil som ikke lukker skikkelig. Garantisak. Redigert 22.April.2020 av larsern6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 22.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 larsern6 skrev 16 minutter siden: Om den skyter ut av innsuget er det en ventil som ikke lukker skikkelig. Garantisak. utifra videoen å bedømme, med lyd, tror du dette kan være tilfellet? Og vet du hva som kan skyldes en slik feil? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 (redigert) Marius Engel skrev 11 minutter siden: utifra videoen å bedømme, med lyd, tror du dette kan være tilfellet? Og vet du hva som kan skyldes en slik feil? Vanskelig å bedømme utifra videoen syns jeg, men kan absolutt høres sånn ut. Om motoren har blitt sånn iløpet av lagring, og fungerte fint forrige gang vil jeg kanskje mistenke salt/irr mellom ventil og ventilstyring. Da kan ventilen gå såpass tregt at den ikke lukker helt. Redigert 22.April.2020 av larsern6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moray Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Dette må jo være en garantisak, hvorfor ikke bare levere den inn? Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 22.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 moray skrev 4 minutter siden: Dette må jo være en garantisak, hvorfor ikke bare levere den inn? jeg skal det nå. Men det går en hel ettermiddag med levering, og en hel ettermiddag med henting. Altså to hele dager etter jobb. Derfor ville jeg feilsøke selv først, i tilfelle problemet var enkelt å løse. Sitér dette innlegget Link to post
moray Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Marius: Ok. For å bidra: Jeg har en helt lik motor (tror jeg) som jeg kjøpte ny i forfjor. På slutten av første sesong var den helt død.. Det viste seg at det var noe som blokkerte bensintilførselen (omtrent som gele eller bomull sa mekanikeren). Det kom litt bensin i gjennom, men ikke nok. Så vidt jeg vet hadde mekanikeren løsnet bensinslanger og sørget for flow. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 22.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 moray skrev 6 minutter siden: Marius: Ok. For å bidra: Jeg har en helt lik motor (tror jeg) som jeg kjøpte ny i forfjor. På slutten av første sesong var den helt død.. Det viste seg at det var noe som blokkerte bensintilførselen (omtrent som gele eller bomull sa mekanikeren). Det kom litt bensin i gjennom, men ikke nok. Så vidt jeg vet hadde mekanikeren løsnet bensinslanger og sørget for flow. jeg TROR, at det skal hjelpe å kjøre siste gangen på 4-takts alkylatbensin. Da skal man visstnok unngå dette, fordi ethanol i bilbensin reagerer med slangene. Ble fortalt dette av forhandler, men vet ikke noe om det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Marius Engel skrev for 1 time siden: Lurer rett og slett på om det kan være noe i veien med tenningen? klart, har etellerannet kommet ut av stilling slik at gnisten ikke kommer når den skal så blir det dårlig med start. Ikke vært borti det på såpass nye motorer men har sett klipte sporkiler , slik at svinghjulet har vridd seg på veiva. Da blir tenningstidspunktet feil. Og er det rust oppi ventilmekanismen som har gjort at ting har satt seg, da risikerer man muligens at garanti avvises, om sjøvann finner veien dit så kan motoren ha blitt transportert/lagret feil slik at sjøvann finner veien til steder det ikke skulle vært.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marius Engel Svart 22.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Motoren har vert lagret på hekken på båten og lagret på motorvogn (stående), og transportert liggende på siden ihht. brukermanual. For sikkerhets skyld med noe under motortoppen for å heve den litt og beskytte den. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 bra :) har sett at ikke alle er like bevisste på dette Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marius Engel Svart 23.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Forhandler fant ikke ut av det heller. Når man drar i gang med fullt pådrag skyter den kraftfullt ut av luftinntaket... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.April.2020 Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Da er det noe feil med timing av veiv/kam eller utette ventiler. Du burde vel få dekket dette elller få ny motor? Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 23.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Lars K skrev for 3 timer siden: Da er det noe feil med timing av veiv/kam eller utette ventiler. Du burde vel få dekket dette elller få ny motor? De sier det er trolig noe feil med ventilene. Han skulle sjekke i morgen, og åpne opp motoren. Suzuki har registrert ett tilfelle med korrodert ventil, pga. legeringsfeil, såvidt jeg forstod. Og mistenker dette. Selvsagt garanti/reklamasjon. Vi bor jo i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Hvordan gikk dette? Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Lars K skrev 9 minutter siden: Hvordan gikk dette? Legeringsfeil på ventiler, de hadde eiret fast. Motoren ble ferdig i dag, de har skiftet det meste som har med ventiler å gjøre. Skal hente den i morgen ???? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Ok, det var bra ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.