Jump to content

Sandvik 28 glødeplugger


Bag287

Recommended Posts

Köpte mej en Sandvik 28 i fjol höst och redan efter ett par turer så fick vi problem att starta den och den tömde både start batteriet och batteri banken min och konsekvensen av det blev att vi inte fick start på den. Fick hjälp av en gammal mekaniker som sa att glödpluggarna var troligtvis trasiga så nu startar vi den med hjälp av en sån blås lampa in i insuget. Provat att läst och sett lite runt att det fins olika meningar om motorn (Ford 2401E) 1994 års modell. så det jag undrar över vart kan jag få tag i nya glödpluggar ??. Och hur kan jag fel söka vart och varför den tömmer bägge batterierna ?. 

Link to post
Share on other sites

Motoren er i alle fall ikke 1994 modell. Disse ble vel produsert frem til 1982 ca. Jeg kjøpte glødeplugger til min på Biltema, samme som Ford Transit 1977-1983 blant annet. Ta evt med en brukt en for sammenligning. Disse er en brøkdel av prisen på originaldeler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mener på at jeg søkte på Ford Transit med 2,4l motor, men får ikke opp noe på det søket nå. Jeg tror jeg har en liggende i båten, kan sjekke der senere. Det er noen år siden jeg hadde 2401, oppgraderte til en 2,5L FSD fra 1990 Transit for 10-12 år siden. FSD'en er direkteinnsprøytet, uten gløding og en bedre motor på alle måter enn den gamle 2401E York motoren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Då var jag här i gen.. efter en helg med mycket stora ??. Önskar Förhoppnings svar på följande frågor 

 

1. bägge glödpluggarna är bytta men vad ska jag använda för att koppla dom samman ?. 
 

2. Hur får jag disel ner till glöpluggarna ?. 
 

3. Start piltoten ?. Hur ska den kopplas in 

 

hoppas på många bra svar !. 

Link to post
Share on other sites

Begge? Min hadde fire. og ingen startpilot. Da må du ha en eldre modell enn meg. Min var tungstartet, og slet med å starte om bare tre av fire glødeplugger virket. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok kaldstart ja. Min hadde tre glødeplugger under innsugmanifoilen og en utenfor. Om den ene pluggen sitter ved enden av manifoilen sitter det tre til under der. Dvs at manifoilen må demonteres for å komme til. 

 

Den øverste der er vel for å tenne dieselflammen, det skal være et lite dieselreservoar koplet til denne om den er i bruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som alltid index så kommer du med bra svar. Men på bilden så ser du ju bägge pluggarna skulle du utifrån bilden se fall det fins en till eller som du sa att min motor är äldre. Fall det nu inte fins någon form av gammalt upplägg till disel från disel tanken till glödpluggen är det då smart att köpa en liten extra tank eller alternativ 2 att dra en liten egen slang med pump direkt från tanken eller disel pumpen. E64100A5-AFE5-484E-9344-C92BD8AAE5AB.png.35ec42a971f64e74ec238a5fd1d7c178.pngE64100A5-AFE5-484E-9344-C92BD8AAE5AB.png.35ec42a971f64e74ec238a5fd1d7c178.png

Link to post
Share on other sites

Du må nok ha hele opplegget om du skal bruke kaldstarten. Men om du har glødeplugger skal du egentlig ikke trenge dette "leirbålet".

 

Er den sorte ledningen med gul kabelsko i bakgrunnen til en glødeplugg? I så fall finner du tre om du fjerner innsugsmanifoilen. Litt trangt, men det går å komme til. Husk å demontere strømforsyningen til pluggene først, det er enten den vi ser i forkant eller en tilsvarende i bakkant. Denne er koplet til en skinne som forsyner de tre skjulte glødepluggene. 

 

Jeg mistenker at motoren din består av både nye og gamle deler, og at du derfor har litt dobbelt opp. Motorer med gløding skal ikke ha den kaldstartsaken i innsuget, og omvendt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja den gula kabelskon är litet mysterie förstår att den möjligt har nått med glödpluggarna å göra men den är ju betydligt mindre en dom andra pluggarna som jag har bytt men jag ska skruva ut den i morgon då jag ska tillbaks ut till båten. Men kan vara enig i att det är tagit olika delar av olika årgångar till motorn. Enligt svigerfar så var det olika års modeller på toppen och resten av Motorblocket. På bilden så ser du tydligt den gula kabelskon med svart kabel 

7C7847EC-A4CE-43BB-AE2E-1F321C158A0E.png

Link to post
Share on other sites

Se der ja! Det er den ene glødepluggen! Og den blå ledningen går videre til de tre andre som sitter på innsiden av dekselet/ manifoilen der! Mener å huske at de skal trekke ca 7,5A hver om de virker. 

 

Begge de to du tok bilde av først er vel av type start pilot, som skal ha diesel inn pluss strøm for å tenne. Disse trenger du ikke .

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...