Jump to content
Packman

Erfaring med chip tuning av Mercruiser 4.2ES 250 hk D-tronic 2006 modell

Recommended Posts

Packman   
Packman

Etter å ha lest mange innlegg med meninger og spørsmål angående chip tuning av nevnte motor, ønsker jeg å legge frem min positive erfaring til informasjon for den som lurer på å ta steget.
"Pakken" min består av nevnte motor i overskriften, en motor som har samme deleoppbygging og dimensjoner i en serie fra 250 til 320 hk. Denne er koblet til et Mercruiser Bravo 3X drev, og er montert på en 30 fots Bayliner 288 CB på 3670 kg tørrvekt. Båten oppleves som om den har litt dårlig bæreevne i skrogets aktre del og trenger litt hestekrefter for å komme "oppå". Før tuningen oppnådde jeg 28 knop med 22P propeller og korrekt antall omdreininger 3850 +/- 50. Dette var ok med lite vekt og groe, men ble fort påvirket utover sensommer/ høst av groe og med flere ombord.

Jeg fikk et seriøst firma til å skifte chip og programmere ECU'en med original software opp til 320 hk, samtidig som jeg endret(etter flere forsøk) til cuppede XR 26P propeller. Tuningen fikk jeg snill pris på under fem tusen, og brukte propeller til samme pris. Samtidig laget jeg meg en drevdusj for et par hundrelapper for å sikre god nok kjøling med økte hestekrefter.

Resultatet er formidabelt. Ny toppfart økte med seks knop opp til 34 knop, og fortsatt oppleves propellene for lette med maks turtall på 4050. Men det overskuddet tenker jeg å beholde for å takle endringer i vekt og groe. Forbruket går ned, jeg ligger på 3300 omdreininger og cruiser i 25 knop eller ned til 21 knop på 3000 omdreininger. Herligt - god sommer :-)

cmb   
cmb

Dette forum  på båt plassen er  ikke bra og legge ut slik info. 

Sjøbliss   
Sjøbliss

Er vel ikke farlig før han legger ut en nyhet om at han er blitt reddet av RS pga motorhavari midtfjords. 

kdtran   
kdtran

Vel, jeg er absolutt blant skeptikerne når det gjelder trimming:/ chip tuning av båtmotorer.

Det sagt så har trådstarter tilsynelatende gjort ett grundig forarbeid før han oppgraderte motoren sin.

CMD 4.2 ES  250 fra og med sent 2005 er identisk med ES 320 med tanke på motorkomponenter.

Eneste forskjellen er programmering av ECU.
Endringen kom gradvis ifm introduksjonen av ES 320.

Tidligere modeller av ES 250 og ES 270 har helt andre mekaniske komponenter og bør etter min mening absolutt ikke oppgraderes til høyere ytelse. 

Så lenge motoren er en av de senere utgavene av ES 250 og motorkomponentene er identiske med de som er brukt på ES320 samt at det er brukt original programvare for å flashe ECU, løper ikke trådstarter noen større risiko som en konsekvens av oppgraderingen. 

Hadde han derimot brukt uoriginal programvare eller plugg-in box så hadde saken stilt seg helt annerledes. 

(Forøvrig var jeg ikke klar over at Mitsubishi ECU som står på ES 250 kunne flashes/omprogrameres. Den gang jeg jobbet hos importøren av disse motorene ble vi fortalt at dette ikke var mulig, og at eneste mulighet for økt ytelse var å bytte ECU, noe som ikke var lønnsomt basert på deleprisene i 2005/2006)

NB!

SJEKK FAKTA og delenummer på ALLE motorkomponenter før en oppgradering av motorytelse. Det er SVÆRT FÅ båtmotorer som lar seg oppgradere ytelsesmessig uten at det har betydelige negative konsekvenser for motorens levetid!

Edited by kdtran

Bårdp   
Bårdp

Flott at forbruket går ned. Trimmer han et par hundrede hester til kjører han nok gratis.:wink:

Packman   
Packman

Ser at det alltid kommer en skeptiker og to med negative ytringer på noe som var ment som et informativt og ærlig innlegg på et område som mange lurer på. Jeg gjorde et grundig arbeid i forkant før jeg tok steget, og hadde ikke tenkt å utsette meg for en økonomisk risiko hvis dette var et risiko prosjekt.
Innlegget gjelder en serie Mercruiser modell som har denne muligheten, andre modeller kan jeg ikke svare for.
Vi har nå passert 1.august og 70 timer erfaring med forskjellig last og bruk. Den positive opplevelsen er lik, og jeg har ikke opplevd noen problemer som helst med motor eller drev.

tnlu   
tnlu

Heilt enig i at det fort kommer litt flåsete kommentarer når det er snakk om tuning. Det er nå engang slik at noen velger å gjøre det med vekslende hell. Synes derfor TS skal ha honnør både for at han har gjordt en skikkelig vurdering før han gjorde det og i tillegg vil dele erfaringer med andre. Det kan være mange motorer der det mekaniske er likt men effektuttak kun er begrenset i ecu. Håper TS kommer med videre erfaringer. Og at andre som mener de har funnet motorer som er mekanisk like med ulike effektuttak kan lage nye tråder. 

Førstefender   
Førstefender

Det er fint du deler, hvorfor folk som har 0 peil på Mercruiser D-Tronic gidder uttale seg før de har satt seg inn i hva det gjelder er synd, ref Sjøbliss mf.

Gew77   
Gew77

Interessant 👍 Er Hvit Cummins/Mercruiser 4,2 320hp identisk med 350 hk versjon? Noen som vet?

kdtran   
kdtran

De hvite motorene er ganske forskjellige fra den svarte ES serien de erstattet. Den hvite motorserien som ble introdusert rundt 2007 og som erstattet ES serien,  har common Rail innsprøytning vs elektronisk styrte lavtrykksinjektorer på forløperen, 24 ventilers topp vs 12 på forløperen, totalt forskjellig oppbygget kjølekrets på saltvann siden osv osv. 
Litt usikker på hvor stor forskjellen er mellom hvit 320hk og hvit 350hk, men tror det er noen mekaniske forskjeller mellom dem. 

Edited by kdtran