Jump to content

Erfaring med chip tuning av Mercruiser 4.2ES 250 hk D-tronic 2006 modell


Packman

Recommended Posts

Etter å ha lest mange innlegg med meninger og spørsmål angående chip tuning av nevnte motor, ønsker jeg å legge frem min positive erfaring til informasjon for den som lurer på å ta steget.
"Pakken" min består av nevnte motor i overskriften, en motor som har samme deleoppbygging og dimensjoner i en serie fra 250 til 320 hk. Denne er koblet til et Mercruiser Bravo 3X drev, og er montert på en 30 fots Bayliner 288 CB på 3670 kg tørrvekt. Båten oppleves som om den har litt dårlig bæreevne i skrogets aktre del og trenger litt hestekrefter for å komme "oppå". Før tuningen oppnådde jeg 28 knop med 22P propeller og korrekt antall omdreininger 3850 +/- 50. Dette var ok med lite vekt og groe, men ble fort påvirket utover sensommer/ høst av groe og med flere ombord.

 

Jeg fikk et seriøst firma til å skifte chip og programmere ECU'en med original software opp til 320 hk, samtidig som jeg endret(etter flere forsøk) til cuppede XR 26P propeller. Tuningen fikk jeg snill pris på under fem tusen, og brukte propeller til samme pris. Samtidig laget jeg meg en drevdusj for et par hundrelapper for å sikre god nok kjøling med økte hestekrefter.

 

Resultatet er formidabelt. Ny toppfart økte med seks knop opp til 34 knop, og fortsatt oppleves propellene for lette med maks turtall på 4050. Men det overskuddet tenker jeg å beholde for å takle endringer i vekt og groe. Forbruket går ned, jeg ligger på 3300 omdreininger og cruiser i 25 knop eller ned til 21 knop på 3000 omdreininger. Herligt - god sommer :-)

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg er absolutt blant skeptikerne når det gjelder trimming:/ chip tuning av båtmotorer.


Det sagt så har trådstarter tilsynelatende gjort ett grundig forarbeid før han oppgraderte motoren sin.

CMD 4.2 ES  250 fra og med sent 2005 er identisk med ES 320 med tanke på motorkomponenter.

Eneste forskjellen er programmering av ECU.
Endringen kom gradvis ifm introduksjonen av ES 320.

 

Tidligere modeller av ES 250 og ES 270 har helt andre mekaniske komponenter og bør etter min mening absolutt ikke oppgraderes til høyere ytelse. 

Så lenge motoren er en av de senere utgavene av ES 250 og motorkomponentene er identiske med de som er brukt på ES320 samt at det er brukt original programvare for å flashe ECU, løper ikke trådstarter noen større risiko som en konsekvens av oppgraderingen. 

Hadde han derimot brukt uoriginal programvare eller plugg-in box så hadde saken stilt seg helt annerledes. 

(Forøvrig var jeg ikke klar over at Mitsubishi ECU som står på ES 250 kunne flashes/omprogrameres. Den gang jeg jobbet hos importøren av disse motorene ble vi fortalt at dette ikke var mulig, og at eneste mulighet for økt ytelse var å bytte ECU, noe som ikke var lønnsomt basert på deleprisene i 2005/2006)


NB!

SJEKK FAKTA og delenummer på ALLE motorkomponenter før en oppgradering av motorytelse. Det er SVÆRT FÅ båtmotorer som lar seg oppgradere ytelsesmessig uten at det har betydelige negative konsekvenser for motorens levetid!

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ser at det alltid kommer en skeptiker og to med negative ytringer på noe som var ment som et informativt og ærlig innlegg på et område som mange lurer på. Jeg gjorde et grundig arbeid i forkant før jeg tok steget, og hadde ikke tenkt å utsette meg for en økonomisk risiko hvis dette var et risiko prosjekt.
Innlegget gjelder en serie Mercruiser modell som har denne muligheten, andre modeller kan jeg ikke svare for.
Vi har nå passert 1.august og 70 timer erfaring med forskjellig last og bruk. Den positive opplevelsen er lik, og jeg har ikke opplevd noen problemer som helst med motor eller drev.

Link to post
Share on other sites

Heilt enig i at det fort kommer litt flåsete kommentarer når det er snakk om tuning. Det er nå engang slik at noen velger å gjøre det med vekslende hell. Synes derfor TS skal ha honnør både for at han har gjordt en skikkelig vurdering før han gjorde det og i tillegg vil dele erfaringer med andre. Det kan være mange motorer der det mekaniske er likt men effektuttak kun er begrenset i ecu. Håper TS kommer med videre erfaringer. Og at andre som mener de har funnet motorer som er mekanisk like med ulike effektuttak kan lage nye tråder. 

Link to post
Share on other sites

De hvite motorene er ganske forskjellige fra den svarte ES serien de erstattet. Den hvite motorserien som ble introdusert rundt 2007 og som erstattet ES serien,  har common Rail innsprøytning vs elektronisk styrte lavtrykksinjektorer på forløperen, 24 ventilers topp vs 12 på forløperen, totalt forskjellig oppbygget kjølekrets på saltvann siden osv osv. 
Litt usikker på hvor stor forskjellen er mellom hvit 320hk og hvit 350hk, men tror det er noen mekaniske forskjeller mellom dem. 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
kdtran skrev On 2.8.2020 at 14.30:

De hvite motorene er ganske forskjellige fra den svarte ES serien de erstattet. Den hvite motorserien som ble introdusert rundt 2007 og som erstattet ES serien,  har common Rail innsprøytning vs elektronisk styrte lavtrykksinjektorer på forløperen, 24 ventilers topp vs 12 på forløperen, totalt forskjellig oppbygget kjølekrets på saltvann siden osv osv. 
Litt usikker på hvor stor forskjellen er mellom hvit 320hk og hvit 350hk, men tror det er noen mekaniske forskjeller mellom dem. 

 

Det er nok ikke 24-ventilers topp på 4,2 QSD-serien. Dvs. ikke 4-ventilers topper (det er jo 6 separate topper som vanlig).

 

Og såvidt jeg vet er det Bosch ECU på ES akkurat som på de tidligere svarte. Og de hvite.

Fullt omprogrammerbar, eller chipbar i det minste. 

Tidlige D-tronic 250 kan omprogrammeres/chippes til ca 290 hk da de har en mindre turbo enn nyere utgaver (K26 mot Schwitzer S200).

 

Bildet viser ECU i min 98-modell D-tronic 250.

De to chippene oppe til høyre.

 

ECU1.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Kayb skrev 9 minutter siden:

Qsd 270hk,320hk, og 350 er identisk.  Kun forskjellige motorstyring 

 

At QSD 270 og 320 er identisk er 100% sikkert.

Men jeg trodde 350 hadde noen mindre endringer, som også en annen lengre opp her påpeker. Orker ikke sjekke hele delekatalogen da :giggle:

Men ser at du har noen erfaringer med 350 iallefall.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kayb skrev Just now:

Turbo, dyser, kjøler osv er det samme. Litt spesielt at det ikke er større forskjeller.  Så har man en 270, så kan man like godt få den programert opp, men det går ikke uten videre hos forhandler.  Da må man bruke eksterne aktører 

 

Ja eksterne aktører har nok kontroll på dette. For 15-20 år siden kunne de tilby omprogrammering av bl.a. D-tronic 250/300 samt etterhvert ES 250/270/320.

Ser også at det innimellom selges noen 320 hk ECU'er på finn.no for oppgradering. Gjelder både ES og QSD.

 

Turboen er dimensjonert til langt større effekt enn 350 hk, og dysene har også god margin.

Det er vel ofte kjølingen det butter på, så jeg trodde det var noen endringer bl.a. der.

Hva med stempler osv. ?

Link to post
Share on other sites

Det er en stor forskjell på å gjøre slike grep når man kjenner motor i detalj og vet at det ikke er andre hardwareforskeller som skiller f.eks. to ulike varianter fra hverandre kontra når man holder på med den ukritiske effektforvandlingen enkelte styrer med på f.eks. VP-D serien uten å kjenne til hardwareforandringene på de ulike variantene.

 

F.eks. er D6/400 en nedtrimmet variant av D6/435 og ikke en opptrimmet variant av D6/370. D6/400 ble levert med et modifisert drev avvikende fra drevet til D6/370 men man leverte aldri D6/435 med drev, den var for sterk for det daværende drevet volvo hadde på topp til D6/400. Da bør man undre seg når enkelte reklamerer med at de kan levere chip som skremmer en D6/370 opp til samme effekt som en D6/435. Drivlinja er ikke laget for dette.

 

Så har man alle endringene på injektorer, kjølere, topp, turboer etc. imellom de forskjellige variantene som de færreste garasjetrimmerne kjenner noe til.

 

Men slike aktører tjener fortsatt VP gode penger på, de bidrar til havarier og godt delesalg.:-)

 

Det virker om om trådstarter har gjort en noe grundigere research og basert sin tuning på en bedre kompetanseplatform, og da vil det naturligvis fungere godt.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Når jeg leser innlegg fra nye medlemmer, så må jeg bare innrømme at jeg sjekker hvor aktivt medlemmet er.

Trådstarter har bare dette ene innlegget og har ikke engasjert seg i noe annet på båtplassen, men har sikkert vært grundig og sjekket alt, men... kan også være en representat for noen som omsetter slike tunesystemer uten at jeg har noen som helst grunn til å betvile det han skriver. 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei JRK. Det stemmer at jeg ikke er så aktiv. Syntes det var så mange useriøse tilbakemeldinger at jeg ikke hadde lyst til å engasjere meg mer, og det hele føltes som en negativ opplevelse ødelagt av nettroll. Men motor er ok ennå, ingen tekniske utfordringer knyttet til tuningen. Kun en tæret transom som flere opplever med Bravo. Og hvis hvis jeg hadde vært representant for en selger av tunesystemer, så gjorde jeg en dårlig jobb i innlegget mitt både med tanke på firma, pris, sted og type tuning.

 

Link to post
Share on other sites

Med 2000 treff på tråden er nok dette et veldig interessant tema.

 

Man må nok regne med at blant de 2000 visninger ikke er mange positive kommentarer. 

Sånn er det bare.

Men når noen spør hvordan man kan få mere effekt med å skru opp mengde på dieselpumpen på en ikke elektronisk styrt motor, er det mange positive tips og råd om hvordan det kan gjøres.

 

Link to post
Share on other sites

packman231 skrev for 5 timer siden:

Syntes det var så mange useriøse tilbakemeldinger at jeg ikke hadde lyst til å engasjere meg mer, og det hele føltes som en negativ opplevelse ødelagt av nettroll. Men motor er ok ennå, ingen tekniske utfordringer knyttet til tuningen.

Du stakk hånda inn i et vepsebol med snakk om chip-tuning. Generelt er det da snakk om å høyne effekt til utenfor fabrikk-spesifikasjon med økt slitasje og fare for havari.

Mot normalt hadde du gjort grundig forarbeide før du gjennomførte oppgradering. Dette er noe de færreste som snakker om chip-tuning gidder å gjøre. De fleste tenker bilmotor som har helt annerledes driftsmodus.

Det kommer ganske klart frem i tråden at chip-tuning av denne motoren faktisk er innenfor fabrikk-spesifikasjoner siden samme motor er levert med høyere effektuttak senere.

Det kommer også frem at langt fra alle motorer er egnet for denne type oppgradering.

Så dine erfaringer er verdifulle for andre! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 34 minutter siden:

Du stakk hånda inn i et vepsebol med snakk om chip-tuning. Generelt er det da snakk om å høyne effekt til utenfor fabrikk-spesifikasjon med økt slitasje og fare for havari.

Mot normalt hadde du gjort grundig forarbeide før du gjennomførte oppgradering. Dette er noe de færreste som snakker om chip-tuning gidder å gjøre. De fleste tenker bilmotor som har helt annerledes driftsmodus.

Det kommer ganske klart frem i tråden at chip-tuning av denne motoren faktisk er innenfor fabrikk-spesifikasjoner siden samme motor er levert med høyere effektuttak senere.

Det kommer også frem at langt fra alle motorer er egnet for denne type oppgradering.

Så dine erfaringer er verdifulle for andre! :thumbsup:

 

Chip-tuning eller omprogrammering er jo hverken noe nytt eller revolusjonerende.

I dette tilfellet er 2006-modellen da en av de siste årgangene av denne motoren, som også ble levert i 270 og 320 hk utgave samtidig. Bruker man ECU-programmering identisk med fabrikk så blir det jo en fabrikkmotor teknisk sett. Men mange vil jo gjerne optimalisere dette, og ta ut litt mere effekt enn 320 hk. Og det pleier jo å gå bra det også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...