Goddis77 Startet 22.April.2020 Del på Facebook Startet 22.April.2020 Har et VP290DP som denne sesongen har opplevd 2 ganger at jeg setter båten i revers, så før den ikke det. Eller den bruker flere sekunder på å utføre. Kan det være dårlig wire, ikke 100% riktig kalibrert hendel på giret, eller konen som jeg det flere har nevnt i andre tråder her. Fremover går helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Ringte Kåre Hagen i Håkonshella her i Bergen og han mente at det er konen som er slitt. Han kan fikse det med å få båten ut der og ta den på land. Lurte på hvis jeg gjorde dette om jeg skulle tatt wiren og, siden denne begynner å bli treg. Så er alt på stell der. Normalt en kostbar affære dette her, eller innen rimelighetens grenser? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 Du fant en som kunne fikse det men spurte ikkje om pris..? Blir vel fort 20 laken Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Skal snakke med han mer i neste uke og få pris. Spørsmålet er om dette kan brukes denne sesongen og heller ta det til vinteren, men litt skummelt å ikke kunne stole på om giret virker.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Kan jo selvfølgelig få tips om andre som kan være gode og billige i Bergen. Ellers har jeg også tilgang på slipp, så kan få båten på land egentlig. Orker ikke å ta av drevet enda en gang for dette her, men kanskje det er mulig å demontere toppen og ta ut det som trengs? Har ikke gjort en slik operasjon før, men noen som har tips til det muligens? Er dette en "sette bort til andre" jobb, eller noe en kan demontere selv? Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 (redigert) Ville absolutt først sjekket gir wire, justert og eventuelt byttet. Feil oljenivå/olje og eventuelt vann i oljen kan også være med på gi dette problemet.Hvor mange timer har du på drevet og når ble det gjort service på det sist? Redigert 22.April.2020 av lofot2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Drevet var inne på service nå i vinter i forbindelse med vann i oljen. Ble byttet pakninger og slikt da. Wire fikk seg en litt røff behandling nå i vinter når jeg prøvde å bytte S- slangen med drevet på. Symptomene var ikke forrige sesong, så jeg har vært inne på tanken med wire. Men tenkte at det da var konstant feil og ikke en variabel en? Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 Kan være små marginer som gjør dette, så det kan komme å gå i forhold til temperatur på drevet og eventuelt for lavt turtall på tomgang. Hvis wire er litt ute av justering kan det skje av og til. Tenker at det er lurt å sjekke det enkleste først. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Godt tips. Har tenkt på tanken selv. Åpne dekselet med båten på sjøen og justere, eller på slipp for å ta det der? Er det mye jobb å bytte wire? Synes den er treg, og båten er fra starten av 90 tallet. Kunne være fristende å bytte denne når jeg først tenker på det. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Når jeg tenker meg om så er nok wirebytte litt omfattende tipper jeg. Er 2 styreposisjoner i båten.. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 Byttet min wire når båten lå på sjøen. Litt kronglete og kjølig på hendene men gikk fint. På min båt kan wiren justeres både på drevet og i andre enden inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 Er bare en wire som går bak til drevet selv om du har to styreposisjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Hva med hylsen som holder vannet ute? Ser det bare wire, eller følger den med og? Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 Den følger ikke med. Enden skal bare holdes over havnivå. Byttet selv kon på mitt drev. Pusset også "skålene" Hadde samme symptomer. Ble ikke noe særlig bedre før jeg fikk justert wire. Tenker også at revers siden av kon burde bli slitt sist. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Da tenker jeg at jeg har lyst å se på justering av wire først. Gjerne med å bytte den. Som sagt så fikk den røff behandling nå i vinter. Takker for tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 sjekk oljenivå, bør være minst en mm under max merket på peilestav, har vert plaget av dette mange ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Da må jo båten på land. Får ikke peilet den utpå. Samme symptomene ditt har opplevd? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Har tilgang på slipp i båtlaget, så det kan jo gå å få peilet drevet hvis jeg klarer å vatre drevet litt i bakken der. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 (redigert) Kanskje relevant for deg: Slet med treghet fra revers til fri. Videoen under viser at aktuatoren slet med å gjøre jobben. Prøvde alt. Kalibrerte, byttet wire to ganger - den ene gangen hadde belastningen vært så hard at selve strømpa hadde delt seg. Utfordringen min var at styringssystemet stoppet motoren ca 50% av gangene jeg satte motoren i fri fra revers. Dette skjedde selvsagt alltid under mye vind i trange havner og aldri ellers:-) Det som måtte til var en fullstendig demontering av drevet. Det ble shimset opp på nytt, og problemet forsvant. Det betalte jeg 13k for. Var på en ny båt - 2013 modell. Redigert 22.April.2020 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Ser ut for meg at wirene går opp til styreposisjonen ute. Da må det være noe der som går videre til posisjonen inne. Den inne har alltid vært tyngre enn den ute. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2020 Skulle vært på sjøen nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2020 Da har vi testet båten i dag og har følgende observasjoner: Når jeg girer inne så er det en liten forsinkelse før den girer. Men hvis jeg girer ute så er den mye kjappere i responsen. Hva kan det komme av? Vi må nok teste mer, men har bestemt oss for å bruke båten en del før vi gjør tiltak. Så kan vi danne oss et bedre bilde over symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 Hei, her har du gamle gearvaiere med mye slakk i 'strømpene' - der gnages inni her etterhvert. Spak inne, lenger vaier=mer slakk, spak ute kort vaier=mindre slakk/dødgang. Mener spakene dine er seriekoblet(heldigvis!), slik at de beveger seg likt ute og inne ved betjening, bare å skru løs begge spakene, se på vaiere som går til gear, da disse er merket med lengde(somregel i fot/ft) på jevne mellomrom. Ta med en vaier til en båtsjappe for å sikre at gjengeparti og innfesting er lik, og kjøp begge ny. Disse er somregel lett å skifte, og (bør) ligger i fine buer for å unngå treghet og økt slitasje, bytt begge og du får en 'ny båt' å betjene! Bak på drevet har du et låseklips i forkant der vaier går inn, og en terning/mutter som sitter på mekanismen. Inne ved transom går gearvaier i en gummislange fra drevet og opp, somregel med en slangeklemme i enden for å hindre vann inn. Sett begge spaker i nøytral og juster mutter på gjengepartiene til mellomvaier og drevvaier til alle deler står fint der de skal, Om det oppfører seg litt ulikt for/akterover etter sjøsetting kan dette justeres på vaier til drevet ved utvendig styreposisjon. Dette er lettere å gjøre enn å skrive om - lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2020 Den beskrivelsen din her @Kaffelars var fin. Bruker båten en stund utover nå så ser vi hvordan det går. Enten bytter vi den litt senere, eller så tar vi det når båten er på land etter sesongen ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Da har vi vært på tur noen dager, og jeg har fått erfare litt mer på denne problemstillingen. Problemet er bare på posisjonen inne. Der er responsen i girskiftet revers sånn nå at det er unntaket at den fungerer. På posisjonen ute så er alt som det skal med kjapp respons. Tenkte å begynne med å bare bytte wirene mellom posisjonene ute og inne. Regner med at det er ok? Så kan jeg heller ta mellom drev og ute når sesongen er over? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.