Jump to content

VP290DP treg med å komme i revers noen ganger


Goddis77

Recommended Posts

Har et VP290DP som denne sesongen har opplevd 2 ganger at jeg setter båten i revers, så før den ikke det. Eller den bruker flere sekunder på å utføre. 

 

Kan det være dårlig wire, ikke 100% riktig kalibrert hendel på giret, eller konen som jeg det flere har nevnt i andre tråder her.

 

Fremover går helt fint.

Link to post

Ringte Kåre Hagen i Håkonshella her i Bergen og han mente at det er konen som er slitt.

Han kan fikse det med å få båten ut der og ta den på land.

Lurte på hvis jeg gjorde dette om jeg skulle tatt wiren og, siden denne begynner å bli treg. Så er alt på stell der.

 

Normalt en kostbar affære dette her, eller innen rimelighetens grenser?

 

 

Link to post

Kan jo selvfølgelig få tips om andre som kan være gode og billige i Bergen.

Ellers har jeg også tilgang på slipp, så kan få båten på land egentlig. Orker ikke å ta av drevet enda en gang for dette her, men kanskje det er mulig å demontere toppen og ta ut det som trengs? Har ikke gjort en slik operasjon før, men noen som har tips til det muligens?

Er dette en "sette bort til andre" jobb, eller noe en kan demontere selv?

Link to post

Drevet var inne på service nå i vinter i forbindelse med vann i oljen. Ble byttet pakninger og slikt da. 

Wire fikk seg en litt røff behandling nå i vinter når jeg prøvde å bytte S- slangen med drevet på. Symptomene var ikke forrige sesong, så jeg har vært inne på tanken med wire. Men tenkte at det da var konstant feil og ikke en variabel en?

Link to post

Kanskje relevant for deg:

 

Slet med treghet fra revers til fri. Videoen under viser at aktuatoren slet med å gjøre jobben. Prøvde alt. Kalibrerte, byttet wire to ganger - den ene gangen hadde belastningen vært så hard at selve strømpa hadde delt seg. Utfordringen min var at styringssystemet stoppet motoren ca 50% av gangene jeg satte motoren i fri fra revers. Dette skjedde selvsagt alltid under mye vind i trange havner og aldri ellers:-)

 

Det som måtte til var en fullstendig demontering av drevet. Det ble shimset opp på nytt, og problemet forsvant. Det betalte jeg 13k for. Var på en ny båt - 2013 modell.

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Da har vi testet båten i dag og har følgende observasjoner:

 

Når jeg girer inne så er det en liten forsinkelse før den girer. Men hvis jeg girer ute så er den mye kjappere i responsen. 

 

Hva kan det komme av?

 

Vi må nok teste mer, men har bestemt oss for å bruke båten en del før vi gjør tiltak. Så kan vi danne oss et bedre bilde over symptomer. 

Link to post

Hei,

her har du gamle gearvaiere med mye slakk i 'strømpene' - der gnages inni her etterhvert.

Spak inne, lenger vaier=mer slakk, spak ute kort vaier=mindre slakk/dødgang.

Mener spakene dine er seriekoblet(heldigvis!), slik at de beveger seg likt ute og inne ved betjening, bare å skru løs begge spakene, se på vaiere som går til gear, da disse er merket med lengde(somregel i fot/ft) på jevne mellomrom.

Ta med en vaier til en båtsjappe for å sikre at gjengeparti og innfesting er lik, og kjøp begge ny.

Disse er somregel lett å skifte, og (bør) ligger i fine buer for å unngå treghet og økt slitasje, bytt begge og du får en 'ny båt' å betjene!

Bak på drevet har du et låseklips i forkant der vaier går inn, og en terning/mutter som sitter på mekanismen. Inne ved transom går gearvaier i en gummislange fra drevet og opp, somregel med en slangeklemme i enden for å hindre vann inn.

Sett begge spaker i nøytral og juster mutter på gjengepartiene til mellomvaier og drevvaier til alle deler står fint der de skal, Om det oppfører seg litt ulikt for/akterover etter sjøsetting kan dette justeres på vaier til drevet ved utvendig styreposisjon.

 

Dette er lettere å gjøre enn å skrive om - lykke til!

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har vi vært på tur noen dager, og jeg har fått erfare litt mer på denne problemstillingen.

 

Problemet er bare på posisjonen inne. Der er responsen i girskiftet revers sånn nå at det er unntaket at den fungerer.

På posisjonen ute så er alt som det skal med kjapp respons.

 

Tenkte å begynne med å bare bytte wirene mellom posisjonene ute og inne. Regner med at det er ok?

Så kan jeg heller ta mellom drev og ute når sesongen er over? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...