Goddis77 Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Fikk endelig av posisjonen ute. Var limt fast. Måtte bruke makt på wirene bak, så jeg bør bytte alle nå tenker jeg. Har nok vært fuktighet og slikt her, da alt satt som pokker. Godt å ha slagbor maskin. Blir å demontere wire på drevet i morgen, og så en tur til butikken. Regner med maritim har? Bilder av prosessen i dag Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Drar en wire til drev inn i båten, eller ut gjennom drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 I dag var det på med tørrdrakten og ned og demontere wire. Det ble ingen suksess :( fikk ikke ut wiren, så prosjektet måtte termineres. Ser at dette her er en slipp jobb og ikke noe en gjør på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Goddis77 skrev for 21 timer siden: Drar en wire til drev inn i båten, eller ut gjennom drevet? Ingen som vet svaret her? Spurte på maritim i dag, og der visste ingen ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Bruker å løsne kabelen fra drevet,så trekke kabelen ut gjennom transom.Trer den nye gjennom transom,så trekke den tilbake og gjennom drevet.Smør kabelen med grease ved montering.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Goddis77 skrev On 22.4.2020 at 15.10: Kan det være dårlig wire, ikke 100% riktig kalibrert hendel på giret, eller konen som jeg det flere har nevnt i andre tråder her. Fremover går helt fint. Ting som går galt kan alltid vera kjærringa sin feil Goddis77 skrev On 22.4.2020 at 15.42: Ringte Kåre Hagen i Håkonshella her i Bergen og han mente at det er konen som er slitt. Han kan fikse det Normalt en kostbar affære dette her, eller innen rimelighetens grenser? Hei Dersom kona di er slitt bør du kanskje stella betre med Nina Men dersom Kåre Hagen kan fiksa kjærringa di bør du kanskje slå til, om prisen er "innen rimelighetens grenser" Kunne ikkje dy meg Ask Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Tenkte å vente litt med denne kabelen her, men så dette her ved en nærmere titt i dag Har fungert fint hittil, men den her ser jo ikke bra ut synes jeg. Har booket time på slipp, men er ikke ledig før starten av juni. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Og håper stellet med kona/ Nina er tilfredsstillende for henne Ask ? Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Jeg trekte girwiren inn i båten. Lurt å feste en trekkefjær i enden. Lettere når du skal dra den nye ut på plass. Smøre godt og gjerne være to. En som skyver og en som drar. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Hei Goddis P.t. har eg båten på land hjå Askøy Båt og Motor. Eg vil bli overraska om dei ikkje har kapasitet til å ta opp båten din no. Mvh. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 I dag har jeg fått byttet wire til gass fra motor til begge styreposisjonene, samt gir fra posisjon til posisjon. Gir wire til drev taes når båten skal på slipp. Merker at denne er dårlig. Festene for begge kontrollboksene er slitte merker jeg, og jeg merket at begge boksene står i spenn. Sikkert pga vinklene som wirene gir når de kommer inn fra siden, og at det i fremre posisjon kommer borti sikringsskapet jeg har under. De eneste som var fleksible nok til å passe der ble disse her: Hva kan jeg bruke for å fikse skruehullene og styrke opp disse? Epoxy filler som denne her? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Hadde det vært bedre å lime fast mutter på undersiden sånn at en har en sterkere festeanordning? Noen som har gjort dette? Sitér dette innlegget Link to post
lystgass Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Jeg hadde samme problemstilling med utslitte skruehull for feste av kontrollboks. Min enkle løsning ble å lime fast kontrollboksen med et tynt lag Tec7. Fylte samtidig igjen skruehullene med Tec 7 før jeg "satt fast" skruene. Det fungerer bra hos meg nå som jeg har nye kontrollkabler og slipper å bruke makt på kontrollboksen. Den sitter som bare det. Veldig viktig å skrape anleggsflatene klink rene først, og å vaske godt med aceton der Tec7'en skal være for å få godt feste. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 lystgass skrev 1 minutt siden: Min enkle løsning ble å lime fast kontrollboksen med et tynt lag Tec7. Fylte samtidig igjen skruehullene med Tec 7 før jeg "satt fast" skruene. Det fungerer bra hos meg nå som jeg har nye kontrollkabler og slipper å bruke makt på kontrollboksen. Den sitter som bare det. Det var dette som var gjort på den ene posisjonen hos meg. Det var dermed skikkelig vanskelig å få den av igjen. Vegrer meg litt derfor til å gjøre det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
lystgass Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Hmmm. Jeg brukte en tapetkniv med nytt blad for å skjære meg forsiktig inn under boksen, slik at jeg fikk skjært bort på ene "langsiden" og "kortsiden" av boksen uten å skade boks eller gelcoat. Da kunne jeg forsiktig vippe den opp med et flatt skrujern og jekke til slik at "baksiden" også løsnet. Dersom du har grei tilgang på undersiden ville jeg gått for maskinskruer med klemskive og mutter under, slik du tenker selv. Hos meg var det ikke mulig å komme til uten å demontere halve cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Har byttet alle wirene nå og trodde problemet var løst. Mye lettere å bruke spakene nå, men det er fremdeles en forsinkelse på posisjonen i sykehuset. Mest i revers men litt på fremover og. Måtte justere en del for at ting var optimalt, men kan dette bare være mer justering? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Burde det ikke være i styrehuset?! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Goddis77 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Styrhuset, sykehuset - same same når en er ute på tur med småunger. Blir tullete i hodet av mindre. Og autokorrektur hjelper ikke det heller på tlf etter 2 kalde på ettermiddagen ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 (redigert) Du bruker vel ytterste festehull til wire i kontrollboksen ? Så ikkje slik ut Redigert 30.Mai.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Har brukt de midterste. Var sånn på de gamle wirene. Har det noe å si da? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Det er forskjell på hulla, det gir forskjellig slaglengde. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Hmm.. du mener hvor langt wiren drar seg ved giring? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Ja det er derfor der er tre hull for å passe til det meste. giringen til volvo der krever endel slaglengde. Ellers så er det svært sjelden reverskonen blir slitt, den er tross alt normalt sett minimalt brukt. Det er forover det bruker svikte etterhvert naturlig nok Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Så jeg bør justere den på de ytterste rett og slett da, og teste igjen? Blir det det samme med gir wiren til drevet og da? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Eg forstår ikkje, er det ikkje girwiren vi snakker om? Når du har dette på land og skal justere dette inn så er det veldig lett å sjå kordan det skal justeres om du hekter på wiren på drevet først og setter sjalteren i nøytral og justerer deretter inne med kontrollboksen til å passe så løsner du wiren igjen fra kontrollboksen og går bak og sjalter gearet så langt som det skal gå og sjekker igjen inne på kontrollboksen hvilken hull det går overens med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.