Jump to content

VP290DP treg med å komme i revers noen ganger


Goddis77

Recommended Posts

Fikk endelig av posisjonen ute. Var limt fast. 

Måtte bruke makt på wirene bak, så jeg bør bytte alle nå tenker jeg. 

 

Har nok vært fuktighet og slikt her, da alt satt som pokker. Godt å ha slagbor maskin.

 

Blir å demontere wire på drevet i morgen, og så en tur til butikken. Regner med maritim har?

 

Bilder av prosessen i dag

20200503_105050.jpg.a041d5d4232ee5099eb83c9547c35130.jpg20200503_110152.jpg.7e6dcf1e4931b5fc973c61483224e4bd.jpg20200503_122152.jpg.c258228037757499043782aa690e64ce.jpg20200503_123956.jpg.86326e746a602a8e5780eecd3feccff8.jpg20200503_123951.jpg.f36024188685a49232f8c5cbae7727e7.jpg20200503_124004.jpg.1d874eb306e86127c8b6bd257dd8485f.jpg

Link to post
Goddis77 skrev On 22.4.2020 at 15.10:

 

 

Kan det være dårlig wire, ikke 100% riktig kalibrert hendel på giret, eller konen som jeg det flere har nevnt i andre tråder her.

 

Fremover går helt fint.

 

 

Ting som går galt kan alltid vera kjærringa sin feil:wink:

 

Goddis77 skrev On 22.4.2020 at 15.42:

Ringte Kåre Hagen i Håkonshella her i Bergen og han mente at det er konen som er slitt.

Han kan fikse det

 

Normalt en kostbar affære dette her, eller innen rimelighetens grenser?

 

 

Hei

 

Dersom kona di er slitt bør du kanskje stella betre med Nina:wink:

 

Men dersom Kåre Hagen kan fiksa kjærringa di bør du kanskje slå til, om prisen er "innen rimelighetens grenser":wink:

 

Kunne ikkje dy meg:wink:

 

Ask

Link to post

I dag har jeg fått byttet wire til gass fra motor til begge styreposisjonene, samt gir fra posisjon til posisjon.

Gir wire til drev taes når båten skal på slipp. Merker at denne er dårlig.

 

Festene for begge kontrollboksene er slitte merker jeg, og jeg merket at begge boksene står i spenn. Sikkert pga vinklene som wirene gir når de kommer inn fra siden, og at det i fremre posisjon kommer borti sikringsskapet jeg har under.

 

De eneste som var fleksible nok til å passe der ble disse her:

p_VM-12463-56_default_1

 

Hva kan jeg bruke for å fikse skruehullene og styrke opp disse? Epoxy filler som denne her?

WEB_Image%20HEMPEL%20Epoxy%20Filler%201%200%20kg%20%20gr%C3%A5%20%20h1080135-xxl-890695019.Jpeg

 

20200503_105050.jpg.a041d5d4232ee5099eb83c9547c35130.jpg20200503_110152.jpg.7e6dcf1e4931b5fc973c61483224e4bd.jpg

 

Link to post

Jeg hadde samme problemstilling med utslitte skruehull for feste av kontrollboks.

 

Min enkle løsning ble å lime fast kontrollboksen med et tynt lag Tec7. Fylte samtidig igjen skruehullene med Tec 7 før jeg "satt fast" skruene. Det fungerer bra hos meg nå som jeg har nye kontrollkabler og slipper å bruke makt på kontrollboksen. Den sitter som bare det.

 

Veldig viktig å skrape anleggsflatene klink rene først, og å vaske godt med aceton der Tec7'en skal være for å få godt feste.

 

Lykke til!

Link to post
lystgass skrev 1 minutt siden:

Min enkle løsning ble å lime fast kontrollboksen med et tynt lag Tec7. Fylte samtidig igjen skruehullene med Tec 7 før jeg "satt fast" skruene. Det fungerer bra hos meg nå som jeg har nye kontrollkabler og slipper å bruke makt på kontrollboksen. Den sitter som bare det.

 

Det var dette som var gjort på den ene posisjonen hos meg. Det var dermed skikkelig vanskelig å få den av igjen.
Vegrer meg litt derfor til å gjøre det igjen.

Link to post

Hmmm. Jeg brukte en tapetkniv med nytt blad for å skjære meg forsiktig inn under boksen, slik at jeg fikk skjært bort på ene "langsiden" og "kortsiden" av boksen uten å skade boks eller gelcoat. Da kunne jeg forsiktig vippe den opp med et flatt skrujern og jekke til slik at "baksiden" også løsnet.

 

Dersom du har grei tilgang på undersiden ville jeg gått for maskinskruer med klemskive og mutter under, slik du tenker selv. Hos meg var det ikke mulig å komme til uten å demontere halve cockpit.

Link to post
  • 4 uker senere...

Eg forstår ikkje, er det ikkje girwiren vi snakker om?  Når du har dette på land og skal justere dette inn så er det veldig lett å sjå kordan det skal justeres om du hekter på wiren på drevet først og setter sjalteren i nøytral og justerer deretter inne med kontrollboksen til å passe så løsner du wiren igjen fra kontrollboksen og går bak og sjalter gearet så langt som det skal gå og sjekker igjen inne på kontrollboksen hvilken hull det går overens med. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...