Jump to content

Riktig generator? VP D1-30, 2011


lr-80

Recommended Posts

Hei

sliter med å få drivreima strammet riktig. Har kjøpt ny reim da den gamle skrek litt, men får ikke strammet denne noe mer (foreløpig ikke ulyd, men i overkant av 1 cm fri bevegelse). 
 

Slik er justeringsskruen satt helt i ytterkant. 
9A735847-D1A2-4E30-9C9B-A415B382FF12.jpeg.683ea9f33a41fee60620417c94d6896c.jpeg

 

Og reima har litt mer en en cm bevegelse

6C59D1CD-6E5E-4308-9CF4-A43341348361.jpeg.0a2d2db2b8747ef2b742b16dcfa99101.jpeg

 

Ser at det er et ulakkert område (peker) som kan indikere at det har stått en annen generator her tidligere.5F16218F-6A25-4B4B-AA92-BEAE0E637C7B.jpeg.1f3de160fdbbd235bce42e4618704c99.jpeg

 

Klarer ikke å lese av hele spec-plata uten å demontere hele, men det står Volvo 874502 på den. 
 

Er noe her helt feil, eller kan jeg bare fore ut braketten med et par skiver for å få det litt strammere?

Link to post
Share on other sites

Har lik motor og den står ca likt som bildet over. Virker som du kanskje har feil reim? 

 

Maritim sin liste i butikken i Stavanger hadde ihvertfall feil delenummer for min del, så det ble en for kort reim på første forsøk. Husker ikke delenummer nå, men kan prøve å huske å ta et bilde av reim med delenummer til helgen hvis du ikke får hjelp får det.

Link to post
Share on other sites

Jeg får sjekke om jeg har fått feil reim. Men den virker å være eksakt like lang som den jeg hadde, og som skrek ved høy belastning på lading. Båten er ny for meg. 
 

Det virker å være veldig begrenset bevegelse (langt mindre enn justerinsskruen), mellom at generatoren toucher motor eller motorlabb i hver sin ende...

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vindøyet skrev 11 minutter siden:

Når jeg ser på motoren din så virker det som om du har mye sort støv rundt der viftereima går. Er vel et tegn på at noe ikke stemmer helt overens og slites unormalt?

 

Det stemmer. Trodde det skulle løses med ny drivreim, men får heller ikke strammet denne. Lurer på om det er mulig å montere nedre feste lenger ut? Ser ut til å være et ekstra hull (aner det så vidt på nederste bildet). Tok ut bolten men klarte ikke flytte generatoren, måtte gi opp pga tid. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 1 time siden:

 

Det stemmer. Trodde det skulle løses med ny drivreim, men får heller ikke strammet denne. Lurer på om det er mulig å montere nedre feste lenger ut? Ser ut til å være et ekstra hull (aner det så vidt på nederste bildet). Tok ut bolten men klarte ikke flytte generatoren, måtte gi opp pga tid. 

 

Om det lar seg gjøre så løser det jo problemet ja. Hvis ikke så er det feil reim. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har fått sjekket med LaSa nå. Båten har på et tidspunkt fått byttet generator. Det er rett delenummer på både generator og reim, så da må den være feilmontert. Det ser ut til å være to mulig posisjoner for den nederste bolten, så jeg får forsøke å demontere og flytte den. En aner såvidt et mer babord hull for nedre bolt. Lot seg ikke flytte dit uten å kollidere med motorlabb, så må av med bolter og koblinger, men da tror jeg det skal fungere. Oppdatering kommer, da med betydelig mindre gummistøv i motorrom ?
259D27D8-FDB7-4B94-9258-1DD7936A8F22.jpeg.706fc82f03819b0f569b514884084c11.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Tidligere eier må ha hatt flere tommeltotter enn meg. Nedre innfesting var klemt på plass rundt «svingen» på braketten, men ikke gjennom hullet der den skal gå. Så har den antakelig flyttet seg gradvis nærmere motor og blitt vanskeligere å stramme til den var for slakk og spiste reim. 
Det var litt knot å få den ut fordi fôringen på bakre del av nedre innfesting var klemt innenfor festet og hindret bevegelse, men fikk løst det til slutt. 
125A3B3D-0498-4189-AC01-3176FEA302E8.jpeg.9d3901615290ac11a2fc31a8092628fc.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...