Jump to content

Er det riktig med nytt båtførerbevis for båter med 50+ knop?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå er det vedtatt ser det ut til. Kanskje allerede fra neste år må folk ha eget båtførerkurs og bevis for båter som går i mer enn 50 knop.

 

Blir spennende å se hva det inneholder og om det har effekt. Og hvilken effekt?

 

Er det farten på sjøen som er problem i dag, eller alkoholen? Eller er det mangel på forståelse av hva man driver med?

 

Jeg forsøker å komme på ulykker pga fart alene og jeg kommer i farten ikke på noen.

 

Noen som vet om den nye prøven vil ha noen praksis i en båt, eller om det kun er en teoriprøve man kan ta på nett?

 

Vil dette ha positive effekter, og eventuelt hvilke?

 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nytt-batforerbevis-for-bater-raskere-en-50-knop-1.14991731

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig synes det er rart at man har satt grensen såpass høyt, men et sted skal man jo begynne. Jeg vil påstå at fart dreper i mye større grad enn alkohol, men det er klart at når man kombinerer disse så blir det gjerne fatalt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Støttes, alt over 35 burde ha eget båtførerbevis. Synes også alle, ikke bare de født etter 1980, burde ha krav om båtførerbevis dersom båten er stor nok. Si over 30 fot.

 

Der burde også vanlig høflighet og båtkunnskap være en del av pensum.

Ikke noe problem for oss, vi er ganske store, men blir ganske sur når jeg ser store hurtigående cabincruisere sneie snekker på 20 fot på vei ut fjorden.

Folk fører båt som de kjører BMW (eller, er kanskje mer audi enn bmw i disse dager). 

Link to post
Share on other sites

Dette støttes 100%. Om grensen bør ligge ved 50 eller 35knop kommer i annen rekke. Det viktigste her er at man tar grep for å bedre sikkerheten for dem som trenger det mest. Det hadde nok blitt mer støy og diskusjoner om grensen hadde blitt oppfattet som for lav, regner med at det blir gjort en evaluering og eventuelt justering om man ser at grensen bør senkes. 

Så kunne man godt lempet litt på vestforbudet for saktegående deplasementsbåter under 8 meter når man først er i gang. Men det er en annen diskusjon.. 

(Nei, jeg har ikke saktegående båt)

Link to post
Share on other sites

Men vil nok en teorieksamen gi utslag i bedre etikette og færre ulykker?

 

Hva skal man lære bort i denne båtførerprøven for at den skal ha noen faktisk effekt?

 

Hvilke oppførsel er det man skal til livs? - Jeg ser skjeldent noe oppførsel blant båter i 50+ knop klassen som truer min og andres sikkerhet. Derimot ser jeg mer negativ oppførsel blant dem med båt på 30+ fot som brøyter seg vei (men ikke så ofte det heller). 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minutt siden:

Ja, men 50 knop er for høyt, kanskje 35-40?

Ja, Sjøfartsdirektoratet gikk inn for en grense på 35 knop. 

 

Jeg er bare spent på om dette blir nok en "skeivebordssak" som ikke får konsekvenser i det ekte livet.

 

I de ulykkene jeg kan erindre her og nå var det kombinasjonen av fart pluss overdrevet alkoholinntak som sannsynlig var årsak. Burde man da også innføre at hvis man har over en gitt promille og fører en båt som kan gå over 35 knop så beslaglegges også bilsertifikatet for 3 måneder? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Definitivt på sin plass med meir restriksjonar på hurtiggåande båtar. Kvar grensa bør gå når det gjeld fart, er eg usikker på, men 50 knop er i alle fall for høgt. Dersom ein kombinerer dette med streng straff for promille, så ville det kanskje hjulpe mot ein del ulykke. For eksempel: Promille over 1 - inndraging av båt, fengsel og kraftig bot, eller noko slikt. Kanskje det ville hjulpe?

Link to post
Share on other sites

@sunnmøre kraftig bot og fengsel er en god straff. Støttes. Så er det helt på siden, men inndraging av båt (eller annen privat eiendom) er noe staten ikke bør gjøre, med unntak av helt spesielle situasjoner. (F.eks. dersom man har fyllekjørt flere ganger).

 

Tenker også at alkoholgrensen bør graderes etter båtens toppfart. Under 10 kn kan være som i dag, mens over 20 burde være 0,2.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 6 minutter siden:

Minste felles nevner for all tullkjøring, langt fra edru, for fort, inkompetent, udugelig eller som bare gir f, er kjønn. 

Menn er den største risikofaktoren for allt av ulykker i fritidsbåt, og hvor innsats bør gjøres.

Det er derfor jeg lar kona kjøre...

 

Nå beveger ikke vi oss i de hastighetene, men det er det jo mange som gjør. Og ja, jeg er 100% enig i at det er vi menn som er problemet. Ikke bare på sjøen, men også når man skal i land. Det være seg i uthavn eller i gjestehavn. Støy og fyll er det som regel menn som drar i gang.

Frykter for tilstandene hjemme denne sommeren når man ikke kan dra til Sverige for å vise fram skipene sine.

 

Jeg skulle gjerne sett at det var egne havner for de som vil ha fest, fyll og støy, og egne for de som ønsker fred og ro og at tidsfrister for nattero overholdes...

Link to post
Share on other sites

Enkelt og komme seg unna da. "Jeg kjører 22" propell, så den gjør bare 49 knop nå, hvis du ser på motoren min herr konstabel, så er det strikka opp ganske kraftig pga: slag i god sjø, så jeg får ikke tilta opp, men du må gjerne hoppe i vannet for og se" 

 

Eller bare spørre om de har en godkjent måling på deg, om du SYNS det så ut som jeg kjørte i 60-90knop så hjelper det lite uten en godkjent måling 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke dette en sak som på noen måte er avgjort. At det nå blir sendt en anbefaling "oppover" i systemet er noe annet. 

Tror mye skal til for at vi vil se dette innført i 2021.

 

Ellers tenker jeg at kompetanseheving for å føre raske båter er på sin plass, men uenighet om hva som definerer grensen vil nok alltid ligge der...

Personlig synes jeg forslag for båter som kan oppnå 50 knop er ok. Det som derimot kan bli utfordring er gjennomføringen rundt dette. Det vil nok anbefales både teoretisk og praktisk prøve i forslaget... Nilsen som ble intervjuet på NRK er vel ansatt hos RS? Nei, blir spennende å se hva enden på visa blir...

 

 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 4 minutter siden:

Har dette tilbakevirkende kraft? Tenker hvis man eier en vannscooter eller en båt som gjør mer enn 50 knop før kravet trer i kraft. 

 

Det blir nok gjeldene uansett når man kjøper/har kjøpt. For båten/mopeden oppnår den hastigheten uansett. 

 

Men det er bare og krysse fingre og tær for at det kun gjelder ved nybåtkjøp. Jeg har allerede de høyhastighetsbåtene jeg trenger. 100knop i en 05 modell er fint 

Link to post
Share on other sites

@Eika, samtidig tar nok du den "lappen" veldig enkelt.

 

Men jeg lurer på: Hva er formålet med dette beviset? Har dere vært vitne til idiotkjøring i over 50 knop? Jeg kan nemlig ikke huske det. (Derimot har jeg sett idiotkjøring i 30 knop, men det rammes jo ikke av dette nye beviset.)

 

Jeg fullstendig ydmyk til at jeg ikke har sett alt, for det stemmer jo. Kan bare ikke huske rabiat kjøring onde hastighetene. Eneste jeg kan huske er en og annen vannjet på vei ut til havet, og en og annen speedbåt som "drar den ut" på fine dager i havgapet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...