Jump to content

Er det riktig med nytt båtførerbevis for båter med 50+ knop?

Grand Banks jr

Recommended Posts

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Det er tre faktorer som er gjenganger på dødsulykkene i fritidsbåt.

Fart

Alkohol

Mørke

Tro det er sjelden de som forulykker kjører over 50 knop.

Men uansett brytes det flere regler allerede ved ulykker med disse tre faktorene. 

Så tror ikke dette nye førerbeviset løser noe.

Fint du skrev det så slapp jeg.

Mouche skrev 30 minutter siden:

Blir litt som å hevde at regler og holdningskampanjer ikke har noen verdi og ikke betyr noe, en "analyse" som kunne vært interessant å se dokumentert med litt mer enn populistiske påstander uten at jeg med det har forventninger om å se noe slikt.

Tror både regler og holdningskampanjer er viktig. Men tror også en del kontroll er viktig. Men det må være ting som treffer i forhold til den effekten man ønsker og ikke nye regler bare for at noen skal vise handlekraft.

Også burde det nok vært et obligatorisk register som det var tidligere da tolletaten drev det. Og det bør være et skikkelig statlig register og ikke frivillige tulleregister som vi har nå.

Hilsen

Lurvetass

Knallipadden skrev for 10 timer siden:

Egentlig burde man bare ha utvidet båtfører beviset i stedet for å ha så mange ulike båtfører bevis. 

Skal man ha båtfører bevis for alle syntes jeg det er helt greit med forskjellige bevis alt etter hva man skal føre slik som på veien.
Det må være feks meningsløst for en som skal seile og lære seg å behandle en power boat.
Legger også til grunn at det må praktisk opplæring til.
Lære å kjøre båt i over 50 knop kan da ikke være en "skrivebords oppgave" ?

Redigert av pipe (see edit history)
Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Det må jo gjelde uansett tidspunkt for kjøp av båt, men sikkert med en overgangsordning?

Det fornuftige, og sannsynlige, er at man vedtok noe slikt og sa at alle da har f.eks to-tre år på å skaffe seg lappen før ordningen slår til. Det vil ikke være praktisk gjennomførbart på kortere tid.

Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

@Eika, samtidig tar nok du den "lappen" veldig enkelt.

Men jeg lurer på: Hva er formålet med dette beviset? Har dere vært vitne til idiotkjøring i over 50 knop? Jeg kan nemlig ikke huske det. (Derimot har jeg sett idiotkjøring i 30 knop, men det rammes jo ikke av dette nye beviset.)

Jeg fullstendig ydmyk til at jeg ikke har sett alt, for det stemmer jo. Kan bare ikke huske rabiat kjøring onde hastighetene. Eneste jeg kan huske er en og annen vannjet på vei ut til havet, og en og annen speedbåt som "drar den ut" på fine dager i havgapet.

Har sett mye idiotkjøring i over 50 knop. Foreldrene mine har en hytte som har utsikt til et sted der Oslofjorden er smal, (Håøya, Aspond og Lågøya). Her sneier ribbene og hurtiggående båter andre båter rett som det er og har flere ganger sett dem under baugen på Color-Line. 
Har også sett en hel del som har kjørt rett bak småbåter som fisker, med lett forutsigbart resultat. En gang måtte jeg til og med hjelpe en fyr selv, han hadde akkurat fått båt og var helt blank når jeg sa han ikke kunne kjøre i full fart rett ved land og ikke skulle gå nærme andre båter - han tenkte at når man nok igjen båter holdt det å holde samme avstand som man gjør til andre biler på motorveien :headbang: 

Nå var det siste et spesielt idiotisk eksemplar, men det er en del av dem. Det er også mange som har "might is right" tankegangen. Igjen ikke noe som plager oss sånn veldig, Havelles 11 tonn gjør oss mindre plaget av heggbølger, og mange av idiotene ser ut til å være litt redd for seilbåter med seil oppe. Men, det er fryktelig irriterende når folk graver opp halve fjorden og slenger rundt på mindre båter, ikke den type hensyn man bør ta på sjøen.

Til sist, det er ikke farten det gjøres i, men båtens fartspotensial. Har definitivt sett mest idiotkjøring i "komfortsonen" fra 25-40, men vil si de aller fleste båtene som driver med slikt enten er store cabincruisere (kjennetegn: Vinduer i skroget og enten ingen flagg eller et flagg som ser helt nytt ut), eller båter med fartspotensiale over 40 knop. 

(Det er nok med idiotseiling også, men vi nøyer oss med å rive i stykker spinnakere og er ikke fullt så farlige for andre :p)

Redigert av Havelle (see edit history)
Stradivarius skrev for 8 timer siden:

Ja, det er dette det refereres til i trådens åpningsinnlegg og jeg uttalte meg om hva som står der. Jeg har også påpekt at de som har skrevet dette formulerer seg dårlig og at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom betydningen av det som står der og hva som faktisk menes.

Når det gjelder det du nevner om at vannscooter ikke kan diskrimineres i noen lov eller forskrift, skriver du dette fordi du ikke vet hva som står i småbåtlovens §40, eller f.eks. fordi du tolker det som står der på en veldig spesiell måte? Kan du utdype dette?

Fra lov om fritids- og småbåter:

§ 40.Bruk av vannscootere og liknende mindre fartøyer

Denne bestemmelsen gjelder vannscooter og liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter.

Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om fartøy av en viss type omfattes av første ledd.

Departementet kan i forskrift gi nærmere regler for bruk av fartøyer som nevnt i første ledd, herunder bestemme at bruk av slike fartøyer av hensyn til miljø eller sikkerhet ikke er tillatt i en bestemt avstand fra land...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-06-26-47

Forøvrig er det vel også mulig å innføre typegodkjenning slik som man i mange tilfeller gjør på land.

Vi er nok enig at formuleringen var uklar. 
Det jeg mener er at en ny lov eller forskrift ikke kan diskriminere vannscooter; den er sidestilt det vi kaller båt. Derimot er det riktig at noen steder er det fortsatt forbud som f.eks noen verneområder. På den annen side står nok disse lokale forskriftene for fall også nå. §40 i Småbåtloven er vel i forhold til forurensning, og f.eks den gamle teksten i forskrifter: motorisert isbor er forbudt...argumentasjonen faller på sin egen urimelighet.

Tviler på at vi vil se en dom her noengang; se bare de fire siste årenes oppstyr i media rundt emnet...

Typegodkjenning? Alle båter/scootere er CE-merket, Norge bestemmer ikke alene.

Nå er poenget slik jeg ser det at dette handler ikke om vannscootere. Det handler om kompetanseheving for førere av alle båter (inkl. scooter) som kan oppnå en viss hastighet. 
I mine øyne å lære om faremomenter, navigering etc i høy hastighet. Har ingen betydning om du fører en scooter, rib eller annen båt som kan gå veldig fort; det er hensyn å ta man ikke tenker på i forhold til fart hvis det er snekke man er vant til.
Dette ønske om opplæring applauderer jeg, men om et slikt lovpålagt sertifikat har noe for seg? Tviler... Holdningsarbeid og kanskje gulrot fra forsikringsselskap ville være mer fornuftig? :rolleyes:

Ulykker i denne kategorien har kun med holdninger å gjøre, det er her problematikken ligger. Ikke i båtens toppfartkapasitet.

De aller fleste som er involvert i ulykker på veiene og som skyldes uaktsomhet har da vitterlig sertifikat.

Typisk skrivebordsforslag som ikke kan backes opp med troverdig underlagsdata men som nyter godt av populisteffekten og dermed går gjennom systemet og blir vedtatt. 

Men hvorfor stiller da Redningsselskapet (eller i alle fall en person i RS) seg bak dette forslaget? 

Jeg også tenker at dette er et populærforslag som ikke vil ha noen som helst betydning. Men finnes det tall som tilsier noe annet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

lurvetass skrev for 9 timer siden:

Tror både regler og holdningskampanjer er viktig. Men tror også en del kontroll er viktig. Men det må være ting som treffer i forhold til den effekten man ønsker og ikke nye regler bare for at noen skal vise handlekraft.

Også burde det nok vært et obligatorisk register som det var tidligere da tolletaten drev det. Og det bør være et skikkelig statlig register og ikke frivillige tulleregister som vi har nå.

Ja, så enig så enig.

Har selv her ofte tatt til orde for en obligatorisk ordning som f.eks i USA hvor dette også gir en trygghet for eierskap (eierdokument/"båtkort") og lån på båten. Fungerer godt i landet for "The brave and the free" så hvorfor ikke i Norge. Intet årlig gebyr etter hva jeg husker fra eierskap av egen båt der.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

De aller fleste som er involvert i ulykker på veiene og som skyldes uaktsomhet har da vitterlig sertifikat.

Ja, så derfor er det heller ingen grunn til å behefte folk med å måtte ta et sertifikat for kjøring av bil? Eller er du enig med meg i at obligatorisk opplæring og bestått avlagt prøve for å kunne kjøre bil er fornuftig, tross alt? Håper det! Ja, tror det vel sågar.

Grand Banks jr skrev 54 minutter siden:

Men hvorfor stiller da Redningsselskapet (eller i alle fall en person i RS) seg bak dette forslaget? 

Fordi RS liker å se seg selv som båtpoliti og myndighetenes forlengede arm. 

Jeg er ikke uenig i forslaget, jeg synes egentlig grensen burde ligge langt lavere. Men jeg kjenner at jeg blir litt irritert på RS sitt engasjement i fart, redningsvester, promillegrenser og annet som har med båtliv å gjøre. Som en medlemsdrevet organisasjon synes jeg de burde holdt seg unna å påta seg myndighetenes rolle. Det kler dem ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Men jeg kjenner at jeg blir litt irritert på RS sitt engasjement i fart, redningsvester, promillegrenser og annet som har med båtliv å gjøre. Som en medlemsdrevet organisasjon synes jeg de burde holdt seg unna å påta seg myndighetenes rolle. Det kler dem ikke. 

Gjør ikke da NAF, Røde Kors og mange andre tilsvarende organisasjoner den samme "feilen"? Jeg har litt vondt for å skjønne hvorfor det er galt av RS å ha meninger om sikkerhet til sjøs og hva som kreves for å oppnå økt sikkerhet. 

Mouche skrev for 1 time siden:

Gjør ikke da NAF, Røde Kors og mange andre tilsvarende organisasjoner den samme "feilen"? Jeg har litt vondt for å skjønne hvorfor det er galt av RS å ha meninger om sikkerhet til sjøs og hva som kreves for å oppnå økt sikkerhet. 

Jeg oppfatter de andre organisasjonene som langt mer forsiktige med å uttale seg om den slags enn RS. Vi har nok forskjellige meninger her, om du synes det er vondt å skjønne så er det greit for meg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Jeg også tenker at dette er et populærforslag som ikke vil ha noen som helst betydning. Men finnes det tall som tilsier noe annet?

Hvis du har fulgt litt med på hva RS mener de siste årene burde du ikke være overrasket. De krisemaksimerer og skal ha så mye påbud og forbud på alle sider av båtlivet. Helst i en kombinasjon der de kan tjene penger på det. 

Jeg kan si mye positivt om de som jobber på båtene hos RS, men kan ikke huske at noen i administrasjonen har sagt noe jeg er enig i. 

Og som vanlig mener jeg det motsatte av RS her også. Har båt som i følge knopmåleren går godt over 50 knop (selv om GPSen kanskje ikke er enig). Sjelden jeg kjører over 35 knop, over blir det bare mer støy og bensinforbruk. Kunne godt tenkt meg ett heftig kurs for å lære å kjøre båten skikkelig. Men for å lære det jeg ønsker må kurset settes med en risikoprofil der det statistisk vil oppstå personskader. Har egentlig ikke lyst til å være ombord når ting går galt i over 50 knop. Kurs der en ikke er i nærheten av grenser vil være totalt bortkastet tid. Ferske båtfører vil selvfølgelig lære noe. Blir kanskje litt som da jeg tok båtførerprøven, ble ett veddemål en sen nattetime om at jeg kunne bestå båtførerprøven uten å åpne læreboka eller forbrede meg. Besto med glans. Viktig å være tøff i kjeften...

Noen som har vet om hvordan dette førerkortet skal tas?

Er det ny idiot runde med papir prøver som småbåt lappen ? 

Det har da ingen hensikt.. 

Kun mer papir og vanskelig gjøring for de som ønsker og ha mulighet til og kjøre fort.

Men at RS skal ha så mye meninger og opptrå som et politisk parti begynner og iritere meg, såpas at jeg har meldt meg ut..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

index skrev for 2 timer siden:

Jeg oppfatter de andre organisasjonene som langt mer forsiktige med å uttale seg om den slags enn RS. Vi har nok forskjellige meninger her, om du synes det er vondt å skjønne så er det greit for meg. 

Det jeg ikke helt kan skjønne er hva du "beskylder" meg for å ha vondt for å skjønne. Når det er sagt så er ikke uenighet i seg selv noe problem i mine øyne, til tider tvert derimot forutsatt at man har vilje til å se at en sak, sågar de fleste, har mer enn en side og den absolutte sannhet og/eller riktige løsning sjelden finnes.

index skrev for 5 timer siden:

Fordi RS liker å se seg selv som båtpoliti og myndighetenes forlengede arm. 

Jeg er ikke uenig i forslaget, jeg synes egentlig grensen burde ligge langt lavere. Men jeg kjenner at jeg blir litt irritert på RS sitt engasjement i fart, redningsvester, promillegrenser og annet som har med båtliv å gjøre. Som en medlemsdrevet organisasjon synes jeg de burde holdt seg unna å påta seg myndighetenes rolle. Det kler dem ikke. 

Meget godt formulert ?

lurvetass skrev for 20 timer siden:

Det er tre faktorer som er gjenganger på dødsulykkene i fritidsbåt.

Fart

Alkohol

Mørke

Det kan se slik ut når man googler nyhetsbildet.

Men du finner ikke støtte i Sjøfartsdirektoratets ulykkesstatistikk for denne påstanden.

Gjengangerne er:

-sakte fart, eller stilleligge

-innaskjers rolig farvann

-mann 40-60, etterfulgt av av mann 60+

-uten flytevest 

Fremtiden kan dog bli slik når stadig flere fartøyer gjør større hastighet.

Jeg synes ferdighetssertifikat for fartøyer som gjør mer enn 50 knop kan være fornuftig.

Dog tror jeg det vil være nødvendig for å kunne håndheve med registreringsplikt for slike fartøy, og at topphastighet fremgår av samsvarserklæringen og fremgår i registreringen.

pacuare skrev for 4 timer siden:

Hvis du har fulgt litt med på hva RS mener de siste årene burde du ikke være overrasket. De krisemaksimerer og skal ha så mye påbud og forbud på alle sider av båtlivet. Helst i en kombinasjon der de kan tjene penger på det. 

Link til RS sitt kurs og konferansesenter. 

https://www.rs-noatun.no/

Du tenker kanskje at de prøver å skape ett kurs og konferansemarked til det nye flotte konferansesenteret RS eier.  Tanken er ikke fremmed....RS jobber hardt for både vrakpant, småbåtregister, vestpåbud, og kompetansekrav. Samtidig posisjonerer de seg for å tjene penger ved at småbåtregisteret som de eier kan håndtere vrakpant, vester kan selges, og kurser kan lages. Tipper RS kjører ett løp der de både påvirker politikere og lager opplegg for kurs samtidig. 

Jeg mener RS kan klare å redusere sikkerheten på sjøen dersom de får politikere til å prioritere feil. Kanskje burde vi brukt ressursene på noe annet enn dette hurtigbåt sertifikatet. Feks. krav til redningsstiger i havner. Det tror jeg ville reddet langt flere.  

Vi har eget førerkort for personbil, vi har ikke behov for eget førerkort for biler som går fortere en 150 km/t. Vi har eget førerkort for tunge kjøretøy, vi har tilsvarende på sjøen med båtførerprøven i bunn til D5L D5 D4 osv. Til D1. For de som er i tvil om hva som gjelder av regler på sjøen foreslår jeg repetering av båtførerprøven og sjøveisreglene. Om du fortsatt ikke helt skjønner hva som er passende opptreden/adferd kan det være lurt og vurdere livet på land som permanent.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...