Jump to content

Er det riktig med nytt båtførerbevis for båter med 50+ knop?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Havarita skrev for 2 timer siden:

Det kan se slik ut når man googler nyhetsbildet.

Men du finner ikke støtte i Sjøfartsdirektoratets ulykkesstatistikk for denne påstanden.

Gjengangerne er:

-sakte fart, eller stilleligge

-innaskjers rolig farvann

-mann 40-60, etterfulgt av av mann 60+

-uten flytevest 

Fremtiden kan dog bli slik når stadig flere fartøyer gjør større hastighet.

Jeg synes ferdighetssertifikat for fartøyer som gjør mer enn 50 knop kan være fornuftig.

Dog tror jeg det vil være nødvendig for å kunne håndheve med registreringsplikt for slike fartøy, og at topphastighet fremgår av samsvarserklæringen og fremgår i registreringen.

Kan nok hende du har rett i det Havarita. Men de ulykkene som står med store bokstaver i media er som jeg sa.

Eldre mann som faller overbord på fisketur eller i i havna blir ikke så blåst opp. Men desverre er vel ofte alkohol med i bildet der også. 

Registrering og sertifikatplikt fra fartøyets topphastighet med største godkjente motoralternativ mener du?

Er jo mulig klsning, men den tror jeg blir upopulær. Oppgir produsentene toppfart med forkjellige motoralternativer?

Hilsen

Lurvetass

Hvordan skal ordensmakten ellers bestemme om fartøyet gjør / kan gjøre mer enn 50 knuter?

Finnes det laser/ radar som kan brukes til dette til sjøs?

Greit om disse spørsmålene blir avklart før loven settes i verk.

Jeg mener dette må fremgå båtens samsvarserklæring (CE merking).

Så må man også se på om sanksjonsmuligheter for de som motoriserer ut over godkjenningen og om de står i forhold til de som sertifikatpliktige etter typegodkjenning.

Det er ikke noe poeng i å lage lovverk for å sysselsette profesjonelle kranglefanter, advokater og domstolene.

Redigert av Havarita (see edit history)

Fartsmålinger kan utføres enkelt med alle maritime radarer. Selve målingen er det minste problemet. I praksis kan det by på større problemer med å få stoppet de som kjører fortere en 50 knop. Ikke veldig mange Politibåter som klarer over 50 knop. 

Et annet problem er at Politiet sin båt som går fortere en 50 knop går med bensinmotorer, (den vil nå bli innklaget da den pr definisjon er en yrkesbåt som i henhold til Nordisk Båt Standard ikke kan ha bensinmotorer.) 

Redigert av Profondo (see edit history)
Profondo skrev for 6 timer siden:

Fartsmålinger kan utføres enkelt med alle maritime radarer. Selve målingen er det minste problemet. I praksis kan det by på større problemer med å få stoppet de som kjører fortere en 50 knop. Ikke veldig mange Politibåter som klarer over 50 knop. 

Obligatorisk registrering kan vel i noen grad avhjelpe problemet og båten skal vel til land et sted til slutt. Trolig flere her som har fått en hilsen fra politiet i posten med en bot uten at man ble stoppet underveis, fotobokser.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Lasermåler ja, har innbygd GPS som tar høyde for drift da? Kjipt hvis man blir målt til 32 og de har drivi i 4knop

Trur løsninga er

"Sorry, jeg så dere ikke i speilene bak spruten fra motoren. Men så noen idioter med sterktlysende blå blitzlys, men jeg stopper ikke for idioter med ulovlig landterneføring" 

Er bare og referere til sjøveisregel 36 og 53d. 

Redigert av Guest (see edit history)
Allan E skrev for 23 timer siden:

De driver med kursing på nettopp små hurtigbåter da jeg velger å kalle redningskøytene små. Hvis du googler hurtigbåtkurs kommer det opp mye for båt med passasjerer ombord. Båter med fart over 20 knop. 

Har ikke sett noen som tilbyr kurs for å kjøre speedbåt / vannscooter

https://www.redningsselskapet.no/fritidsbatkurs/hastighetskurs/

Men de der kommer jeg ALDRI til og ta ett kurs hos. Skal ikke sponse den organisasjonen der med så mye som 1krone. Alt for mye politikk, "tyttebær"politi holdninger og når det virkelig gjelder så står de bare og ser på. Det de virkelig bryr seg om, er penger 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev 40 minutter siden:

https://www.redningsselskapet.no/fritidsbatkurs/hastighetskurs/

Men de der kommer jeg ALDRI til og ta ett kurs hos. Skal ikke sponse den organisasjonen der med så mye som 1krone. Alt for mye politikk, "tyttebær"politi holdninger

Enig, begeret er fullt.

Ikke ett vondt ord om sjøfolkene i RS, men den gjengen som har funnet ut at båtfolket har betalingsvilje og  trenger ledelse kan jeg klare meg uten.  

Dersom man ikke kan støtte en beredskap langs kysten uten å samtidig støtte politikk man er imot, så får det heller være med hele RS.  Jeg mener vi trenger en nøytral beredskap langs kysten, drevet av feks. kystvakten.  De kunne da ivaretatt alle statens  behov på en nøytral måte. Samtidig så kunne marinen fått litt trening i navigasjon til en lavere kostnad enn ved større fartøy.  Tenker staten kunne løst mange oppgaver med tilgang til en liten fartøysklasse i regi av kystvakten. 

pipe skrev for 5 timer siden:

Hvis man skal legge døds statestikken til grunn så trenger vi ikke policing for profit på sjøen.

Dette dreier seg i mine øyne om langt mer enn å unngå noen dødsfall, eksempelvis en opplevelse av hygge og trygghet på sjøen  for alle uten disse idiotene som freser rundt i femti knop, eller mer. At du er av en annen oppfatning forbauser meg ikke, faktisk helt som forventet, dessverre.

Jeg bor på Sørlandet ved sjøen, og jeg har ennå ikke sett noe uvettig kjøring i 50+ knop. (Men mye rart i lavere hastigheter.)

Det er fint få som kjører i 50 knop i det hele tatt, selv om de kan. 

Hadde folk fulgt gjeldende regler så hadde de aller fleste uønskede situasjoner vært redusert eller borte regner jeg med. Man trenger ikke flere sertifikater for å få bukt med dette, men opplysning og klargjøring. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mouche skrev for 1 time siden:

Dette dreier seg i mine øyne om langt mer enn å unngå noen dødsfall, eksempelvis en opplevelse av hygge og trygghet på sjøen  for alle uten disse idiotene som freser rundt i femti knop, eller mer. At du er av en annen oppfatning forbauser meg ikke, faktisk helt som forventet, dessverre.

Det finnes da allerede i dag reaksjonsmidler mot de "idiotene som freser rundt i 50 knop eller mer" såfremt kjøringen er uaktsom gjennom dagens maritime lovgivning for sikker ferdsel til sjøs. Og er ikke kjøringen uaktsom så er det da helt problemfritt å kjøre i denne hastigheten midt i skagerrak.

Til orientering så hadde TFDS på 90-tallet en hurtigbåt (SES type) som klarte 52 knop på max og som traffikerte Harstad-Tromsø. Enkelte ganger ble den kjørt med toppfart for å hente inn forsinkelser og å kalle slikt for "idiotkjøring" slik du gjør med å skjære alle over en kam er da vel helt meningsløst bare på grunn av tallet 50. Yrkestrafikk eller ikke.

Deler ikke retorikken din, man har massevis av reaksjonsmidler mot idiotkjøring i høy hastighet gjennom nåværende regelverk til sjøs. Man har en plikt til å ferdes sikkert og med tilskrekkelig aktsomhet, det er en av grunnreglene for å motvirke ulykker til sjøs.

Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

Det finnes da allerede i dag reaksjonsmidler mot de "idiotene som freser rundt i 50 knop eller mer" såfremt kjøringen er uaktsom gjennom dagens maritime lovgivning for sikker ferdsel til sjøs.

Kan ofte være greit å ha en "objektiv" måte å dokumentere dette på. Hva som skjer midtfjords i Skagerrak er nok ikke bakgrunnen hverken for diskusjonen her eller myndighetenes grep så den tror jeg vi kan la ligge.

50 knop er høy hastighet for et fritidsfartøy i dag.

For 30 år siden var 30 knop høy hastighet for et fritidsfartøy, når planende fartøy begynte å bli alminnelig.

Før dette var sensasjonelle plattgattere som toppet over 10-12 knop usedvanlig raske fritidsfartøy.

Fremtiden vil nok bringe flere fartøyer som topper 50 knop, og bør CE merkes for det.

Når de da blir sertifikatpliktige, man man en ekstra sanksjonsmulighet med å frata førerretten for slike fartøy ved 'grisekjøring'. Dette uavhengig om den aktuelle hastigheten over/ under 50 knop.

Redigert av Havarita (see edit history)
Mouche skrev for 4 timer siden:

Du fremstår som forumets sure gamle grinebiter og det er også helt som forventet.

Mouche skrev for 6 timer siden:

Syns det et flere idioter blandt de som kjører 10-49, enn de det er som kjører 50+. Elsker de landkrabbene som har 30-40fotere som absolutt skal ligge i 15knop og dra med seg mest mulig sjø sånn at båter fortøyd på brygga nesten blir kasta opp på brygga. Møtte en premieidiot istad,  ser det er ett langt slep med 5 båter, men skal absolutt ligge i 12knop forbi med 35foteren sin. 

De som kjører 50+, er gjerne litt mer interesserte i båt og følger endel mer med

Mouche skrev On 23.4.2020 at 21.43:

Blir litt som å hevde at regler og holdningskampanjer ikke har noen verdi og ikke betyr noe, en "analyse" som kunne vært interessant å se dokumentert med litt mer enn populistiske påstander uten at jeg med det har forventninger om å se noe slikt.

Mouche,

Stort sett deler jeg dine synspunkter - oftest fordi jeg mener de har en god analytisk tilnærming. Denne gangen tror jeg våre veier skilles. Jeg er IKKE imot ekstra opplæring av førere av båter som kan gjøre mer enn 50 knop hvis:

A. Det er sannsynliggjort at slike båter er overrepresentert i skadestatistikken (antall ulykker /båt eller /kjørt distanse med denne typen båt)

og

B. Det er sannsynliggjort at opplæring kan gi redusert skadefrekvens som angitt i A.

Hittil har jeg ikke sett dokumentasjon på A eller B, men jeg vil gjerne bli korrigert hvis jeg har oversett noe

Jeg er blant dem som er usikker (egentlig tvilende) til at obligatorisk båtførerprøve reduserer ULYKKESfrekvensen i båt (mulig at den kan gi andre typer gunstige effekter). Men har noen målt effekten av slik opplæring på ulykkesfrekvensen? Eller i alle fall PRØVD å gjøre det. Hvorfor skal vi innføre ENDA et opplæringstiltak før vi har dokumentert effekten av det forrige?

Det er vel ingen som synes synd på at noen som har råd til å kjøpe seg en båt/vannscooter med maksfart over 50 knop må ta et kurs? Jeg synes i alle fall. ikke synd på dem. Men jeg synes likevel at tiltak skal kunne sannsynliggjøres opp mot effekt. Og der har jeg ikke fått nok data til å kunne mene noe. Jeg mener langt på vei at dette tiltaket er gjort for å vise at "vi gjøre noe".  Og om "noe" har effekt er ikke så viktig hvis dem med båter som går <30 knop er enige i tiltaket. Uavhengig av om det vil ha noen effekt.

Redigert av forskern (see edit history)

Nå blir vel dette en lov uten tilbakevirkende kraft på samme måte som dagens båtførerbevis?

Dvs at den ikke vil gjelde for oss som ikke har denne begrensningen før datoen loven blir vedtatt.

Nå er jeg langt fra en jurist, men i følg grunnloven §97 skal ingen lover gis tilbakevirkende kraft.

Tar jeg feil?

Redigert av Vita Mare (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...