Jump to content

Er det riktig med nytt båtførerbevis for båter med 50+ knop?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Hvis formålet med dette nye båtførerbeviset er å gi mer kunnskap om evt. konsekvenser ved kollisjoner i høye hastigheter, hvorfor kan de ikke da bare sørge for å legge mer av dette inn i vanlig båtførerprøvepensum? Vil si det høres mer riktig ut at dette bare er enda en måte å prøve å forby vannscootere på, ja.

rippie skrev 5 minutter siden:

Er i mot dette. 

Virker bare som et en ny måte å prøve forby å vannscooter på

Vil si det er en av de beste sjansene man har for å unngå strengere regler for vannscootere. En bedre opplæring vil gi færre dårlige oppslag i media og mindre irriterte folk langs kysten, som igjen vil gi mindre politisk uvilje. (Mener ikke scootere er verre enn båter)

Sjøenforalle321 skrev 2 minutter siden:

Hvis formålet med dette nye båtførerbeviset er å gi mer kunnskap om evt. konsekvenser ved kollisjoner i høye hastigheter, hvorfor kan de ikke da bare sørge for å legge mer av dette inn i vanlig båtførerprøvepensum? Vil si det høres mer riktig ut at dette bare er enda en måte å prøve å forby vannscootere på, ja.

Fordi det er mer krevende å føre en båt i 55 knop enn i 5 knop. Akkurat som det er mer krevende å føre en båt på 20 tonn enn en på 2. 

Gjør man den vanlige båtførerprøven for komplisert eller kostbar virker det ekskluderende.

Nå kunne kanskje det være positive ting med å gjøre det vanskeligere og ta båtførerprøven og enig i at det kan vurderes, selv om det er litt overraskende mtp ditt kallenavn ;)

Tanken om at det er mulig å gradere kvalifikasjonskrav er vel ganske allmenn.  

Vi har et stort antall forskjellige sertifikater for alt fra under havet der dykking i forskjellig dybde krever forskjellige sertifikat til tå fly VFR eller IFR.For ikke å snakke om alle de forskjellige sertifikatene for mopeder, traktor, biler og lastebiler. 

Et tilleggsmoment er at det dessverre ser ut til å være vanskelig å innføre obligatorisk båtførerbevis for de født før 1980. Da ville dette være en god måte å sikre en viss minimumskompetanse for førerne av de båtene som har størst skadepotensial. (Vi har det jo allerede for de over 15 tonn og 50 fot. Kunne gjerne utvidet det kravet til over 10 tonn og alt utaskjærs - da hadde jeg falt under kravet også. Havelle er ikke rask, men ganske rund)

Havelle skrev for 1 time siden:

Et tilleggsmoment er at det dessverre ser ut til å være vanskelig å innføre obligatorisk båtførerbevis for de født før 1980. Da ville dette være en god måte å sikre en viss minimumskompetanse for førerne av de båtene som har størst skadepotensial. (Vi har det jo allerede for de over 15 tonn og 50 fot. Kunne gjerne utvidet det kravet til over 10 tonn og alt utaskjærs - da hadde jeg falt under kravet også. Havelle er ikke rask, men ganske rund)

Hvilken vektbegrensning tenker du på? Er kun lengde på D5L, inntil 24m. Tror det ble endret i 2011... Ikke meningen å spore av :smiley:

Sjøenforalle321 skrev for 2 timer siden:

Såvidt jeg har forstått forslaget er dette kun en tilleggsmodul for de som ønsker å føre båt +50knop . Mao å lære om faremomenter, navigering etc i stor fart, slett ikke nyttig for alle det. 

Jeg har nok vært litt naiv og tenkt dette om forslaget, men ser vel nå at det er vel ikke et forslag jeg ønsker velkommen.... Tror ikke man oppnår ønsket effekt.

Ja, spørsmålet er hva som er formålet med å innføre et nytt sertifikat.  Det har jeg ennå ikke fått forståelse for. Hva er det man ønsker, er det å redusere antall ulykker (som jeg ikke kan tenke meg), eller er det å få kontroll på dem som har lappen på raske fartøy, redusere antall støyende båter på sjøen, eller bare gi kunder til kursindustrien? 

Per nå ser jeg ingen fordel med dette sertifikatet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Havelle skrev for 6 timer siden:

For ikke å snakke om alle de forskjellige sertifikatene for mopeder, traktor, biler og lastebiler. 

Slik ordning har man da på sjøen, mange slags D -sertifikat. 

Men man har ikkje egne sertifikat for  feks nissan cherry med toppfart på 140 og nissan skyline med dobbel toppfart. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden:

Slik ordning har man da på sjøen, mange slags D -sertifikat. 

Men man har ikkje egne sertifikat for  feks nissan cherry med toppfart på 140 og nissan skyline med dobbel toppfart. 

Men vi har forskjell på traktor, moped, mopedbil og "ordentlig" bil. Og vil påstå at forskjellen på å føre en båt med 10 knops toppfart og en med 60 knops toppfart er større enn mopedbil og bil. Har selv ført en båt i 70 knop, og det er et helt annet dyr enn en snekke i 8 knop. Prinsipper som man har behov for på motorveien eller til og mer flyr blir mer aktuelt da enn det man er vant til i 8 knop og det man prøves i på båtførerprøven.

Og så stemmer det at vi ikke har forskjellige sertifikat for biler med forskjellig toppfart. Greit å tenke over hvorfor: Fordi man ikke kan realisere toppfart, vi har fartsgrenser på veien. Slik loven ser det har en Nissan Cherry og en Skyline samme toppfart på norske veier. Tror det er greit å reflektere over akkurat det. Dersom vi ikke ønsker mer reguleringer og kanskje maks fartsgrense i alt norsk farvann må vi få ned antall ulykker, ned grisekjøring og ned uheldige medieoppslag. Det er en politisk realitet (som postene mine viser: Jeg er rimelig ubrukelig til å mekke båter, men politikk og politisk dynamikk forstår jeg meg litt på.)

Derfor bør de som ønsker å beholde friheten på vann støtte høyere krav til båtførere og slå hardt ned på uansvarlig ferdsel. Alt annet er ris til egen bak og å arbeide for fartsgrenser - litt skrekkscenario, men hvis det blir en del ulykker i høy fart de neste to sommerne, kan jeg fort se for meg at neste regjering fint kan finne ut at det ikke er noen grunn til at båter skal kjøre over f.eks. 40 knop i Oslofjorden. OG sørge for at politiet faktisk har mulighet til å kjøre jevnlige kontroller. De som ligger an til å ta over om to år har f.eks. ikke endret på synspunktet om å forby vannscootere - jo høyere krav det er til førere og jo mindre dumme situasjoner og ulykker vi får,  jo mindre unnskyldninger for de til å gjennomføre det forbudet. (Mens vannscootere som kjører gjennom fugleflokker, eller som lager bråk utenfor badestrender eller får andre til å føle seg utrygge er som vann på mølla. Ja, jeg vet det er få vannscootere som er slik, de fleste er gode - men det er nettopp derfor det er viktig å få bort eller få opplært de som ikke oppfører seg.)

Mitt drømmescenario er litt annerledes: (Og vil ikke avspore tråden) Skulle gjerne ha sett at det kom krav om at alle som kjøper båter for første gang måtte eie og bruke i minimum f.eks. 2 år og 100 timer en båt under 10m og under 20 knops toppfart. (Og helst uten baugpropell) Men, det er nok ikke gjennomførbart ;)

oberst1 skrev for 15 timer siden:

Hvilken vektbegrensning tenker du på? Er kun lengde på D5L, inntil 24m. Tror det ble endret i 2011... Ikke meningen å spore av :smiley:

I så fall beklager jeg og trekker tilbake :)

Redigert av Havelle (see edit history)

Nå kommer støyfrie elektriske båter. Foil kommer som ei kule. Step-skrog ulykker er en ting, men hva med fremtidens båter som kommer til å behøve en minimumsfart for å kunne manøvreres, slik fly har. Det å kjøre bil er enkelt trafikkmessig for alle kan se hvor veien går og hvilken vei trafikken skal gå på den, og hvor fort. Båt er mye mer komplekst. Jeg er overbevist om at man kommer til å kreve langt mer praktisk opplæring for å drive med «skikkelig» båt I fremtiden enn det man har i dag (som kanskje kan kvalifisere til mopedlappen i overført betydning). 

En annen ting er tilgjengeligheten på høyteknologiske hjelpemidler. AIS er bra men ikke utbredt nok for småbåt. Det vil komme app-løsninger som klarer å utføre kurs- og kollisjonsberegning ut i fra oppgitt reisemål og retning/fart, og som kan avtale sikker kryssing med de andre fartøyene. Det kommer til å bli tilgjengelig like enkelt som en appnedlasting, og kommandoene kommer gjennomlydvarsler, AR-brille eller rett i autopiloten. 

• 4 uker senere...

Vet ikke om det hjelper, de som allerede har båtførerbevis har vel god kunnskap om ferdsel

på sjøen.

Regler og restriksjoner har vi vel snart nok av.

Sammenligner vi med bilkjøring, i dag får man kjøpt biler med 600- 800 hk, her burde vel EU

satt grenser . Og også i Tyskland med fri fart mange steder, her må det bli endringer.

Der kan du risikere at biler passerer deg i over 300 km/t. 

Det blir noe helt annet enn restriksjoner på båter som klarer vel 50 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...