Jump to content

Er det riktig med nytt båtførerbevis for båter med 50+ knop?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev 8 minutter siden:

@Eika, samtidig tar nok du den "lappen" veldig enkelt.

Men jeg lurer på: Hva er formålet med dette beviset? Har dere vært vitne til idiotkjøring i over 50 knop? Jeg kan nemlig ikke huske det. (Derimot har jeg sett idiotkjøring i 30 knop, men det rammes jo ikke av dette nye beviset.)

Jeg fullstendig ydmyk til at jeg ikke har sett alt, for det stemmer jo. Kan bare ikke huske rabiat kjøring onde hastighetene. Eneste jeg kan huske er en og annen vannjet på vei ut til havet, og en og annen speedbåt som "drar den ut" på fine dager i havgapet.

Jeg er nok en av de som tar denne enkelt, båtførerprøven var også svært enkel. Har jo 30års erfaring med båtkjøring. Men det som irriterer meg så grøn$!&#*!% er at en som er 4år eldre og aldri har kjørt båt før, kan kjøpe en 49foter som gjør 49knop uten og ta ett eneste "sertifikat". Men jeg, som har bodd på øy, kjørt båt i alle år, jobba som yrkesfisker, hatt speedbåt som interesse i 15-20år, jeg må nå ha 2 "sertifikater"

Det er på tide med formalisert kunnskap for å føre raske båter, ja. Grensa bør legges på et sånt nivå at det treffer ikke bare de verste RIBene, men også vannscootere osv. Rundt 35 knop høres fint ut for meg.

Flåsete forslag: Legg det opp som en praktisk øvelse i hensynsfull oppførsel, hvor man annenhver gang blir plassert i jolle og blir sneiet/forbikjørt av forskjellige båttyper i 30+ fart, eller fører båtene som kjører forbi jolla, så skjønner de kanskje hvorfor man må være påpasselig når farten øker og hva som skjer med egen og andres båt. Deretter en kveld med mørkekjøring så man lærer litt om det også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det vi trenger først en nasjonale fartsgrenser. 

Feks.

5 knop er fartsgrensen. 

-Ved inntil  20 fot båt så gjelder den nærmere enn 50 meter fra land.

-20-30 fot 100 meter fra land

-30+ fot inntil 150 meter fra land. 

Fart dreper sjelden på havet. Det er når man blander fart og land at det går galt. 

Vi kunne også hatt 0,2 promillegrense ved fart over 5 knop.  Da er det bare til å senke farten om man er i tvil om promillen.

Hvis du først skulle hatt et sertifikat mener jeg den burde ha vært lavere. Man kan bli livstruende skadet hvis man kjører på land i langt lavere hastigheter enn 50 knop. Hadde man for eksempel hatt 20 knop som grense kunne man ha lukt ut mange i små overmotoriserte joller også. 

Egentlig burde man bare ha utvidet båtfører beviset i stedet for å ha så mange ulike båtfører bevis. 

Er det noen som har lest vedtaket til Stortinget? Original dokumentet? Eventuelt har link? 

Eika skrev 1 time siden:

Enkelt og komme seg unna da. "Jeg kjører 22" propell, så den gjør bare 49 knop nå, hvis du ser på motoren min herr konstabel, så er det strikka opp ganske kraftig pga: slag i god sjø, så jeg får ikke tilta opp, men du må gjerne hoppe i vannet for og se" 

Eller bare spørre om de har en godkjent måling på deg, om du SYNS det så ut som jeg kjørte i 60-90knop så hjelper det lite uten en godkjent måling 

Gode poeng der, skal det kreves bevis ved kjøp av slik båt?

Skal politiet ligge på fjorden med laser?

(Har/får de ressurser til det?)

Eller skal det bare være en regel som "gjelder" i en evt. Straffesak, men som skjelden blir håndhevet i praksis?

Hvilke straff skal man få?

Noen tusinger i bot, eller "skikkelig" straff (inndragelse av førerkort, båt el.)

Jeg er på ingen måte imot forslaget, men tviler på effekt og evne til håndhevelse. Dessuten burde burde grensen settes lavere, 30 knop bør passe.

En grense på 30 knop vil luke vekk "luringer" som har båter med 50-60 knops potensiale til å snike seg unna med å hevde at det er satt på mindre propell og slikt "pjatt"

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå vet jeg ikke hva som har skjedd her https://www.moss-avis.no/her-ble-det-full-stopp-for-baten-ikke-mistanke-om-noe-kriminelt/s/5-63-248369, men lurer jo litt på hva som skal til for å få til dette i fullt dagslys på en fin dag. Mistenker at hvertfall fart må være en årsak, så et sertifikatkrav ville kanskje hjulpet??? Er det en teknisk feil, så må man jo hvertfall hatt for små marginer.

Grunnen til at man vil sette grensen så høyt som 50 knop har nok lite med reell risiko å gjøre. 40 knop er mer enn nok til at idiotkjøring blir farlig, for ikke å si 30 knop. Poenget her er vel at veldig mange "normale" båter i dag har en toppfart høyere enn 40 knop og noen også over 45 knop. Men det er svært få "normale" båter som går over 50 knop, så hensikten later til å være at så godt som alle vanlige båtfolk skal slippe å ta dette sertifikatet.

Har man en båt med toppfart høyere enn 50 knop, så tør jeg påstå at man har valgt båt og motorisering spesifikt for høy hastighet. Men har man en båt med toppfart rundt 40 knop, har man bare valgt det som viser seg å være en utbredt oppfatning av hva som er "riktig motorisering". Etter alt jeg har lest på dette forumet om bekymringer både rundt tiden det tar å komme opp i plan med ferielastet båt, om redsel for at motoren "jobber for tungt", og om undermotorisering med tanke på annenhåndsverdi, vil jeg tro den ideelle motoriseringen i manges øyne gir en toppfart over 40 knop.

Men jeg stusset over formuleringen: Fra neste år av må de som eier båter med toppfart over 50 knop, eller vannscooter, gå gjennom opplæring og ta et eget høyhastighets sertifikat.

Det kan for det første virke som at det gjelder alle vannskutere uavhengig av toppfart. Nå er dette åpenbart en liten gjennomtenkt formulering, for jeg er ganske sikker på at det er føreren og ikke eieren som må ta dette sertifikatet, men det finnes vel mange vannskutere som ikke har toppfart over 50 knop.

Stradivarius skrev 1 minutt siden:

Men jeg stusset over formuleringen: Fra neste år av må de som eier båter med toppfart over 50 knop, eller vannscooter, gå gjennom opplæring og ta et eget høyhastighets sertifikat.

Det kan for det første virke som at det gjelder alle vannskutere uavhengig av toppfart. Nå er dette åpenbart en liten gjennomtenkt formulering, for jeg er ganske sikker på at det er føreren og ikke eieren som må ta dette sertifikatet, men det finnes vel mange vannskutere som ikke har toppfart over 50 knop.

Om det blir slik så vil det ikke gjelde "jolla" vår; vannscooteren har maks 40knop. Formuleringen for øvrig var nok litt feil, evt krav vil måtte gjelde alle fritidsbåter inklusive scootere...

Sier det igjen; ikke noe som er vedtatt dette her så vidt jeg kan forstå. Litt sånn agurknytt...

oberst1 skrev 3 minutter siden:

Om det blir slik så vil det ikke gjelde "jolla" vår; vannscooteren har maks 40knop. Formuleringen for øvrig var nok litt feil, evt krav vil måtte gjelde alle fritidsbåter inklusive scootere...

Slik jeg tolker det som faktisk står der, gjelder det alle vannscootere uavhengig av toppfart, og i tillegg båter med toppfart over 50 knop.

Foreslår at de heller senker promillegrensa til 0,2.

Dette gjelder selvsagt ikke menn over 55, for de kan føre enhver båt på en sikker måte med promille. De bør også unntas fra vestforbudet, for alle vet at de ikke kan drukne.

Spøk til side; jeg synes det høres fornuftig ut at man krever mere enn en teoriprøve for å kjøre raske båter. Danmark har vel hatt et tilsvarende krav i et par år. Er det noen som vet hvordan erfaringene der har vært?

Stradivarius skrev 50 minutter siden:

Slik jeg tolker det som faktisk står der, gjelder det alle vannscootere uavhengig av toppfart, og i tillegg båter med toppfart over 50 knop.

Står der?? NRK mener du? En gang for alle; vannscooter er på lik linje med andre fritidsfartøy en båt. Kan ikke diskrimineres i noen lov eller forskrift, dette vet vi nå etter flere år med massive forsøk på diskriminering :wink:

Støtter forslaget, egentlig burde det være praktiske prøver for alle båtførerkort, høy eller lav hastighet. I alle fall båter av en viss størrelse. Dersom det ikke legges opp til praktisk prøve tenker jeg det er mer verdiløst. Man blir ikke god på å kjøre båt av å lese i en bok. Den største verdien av mitt D5L sertifikat var den praktiske delen, uten tvil. Sette av 4-5 timer til terping og praktiske øvelser, slikt man ikke setter av tid til men unger og kone ombord, det er gull verdt. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Saken bygger på Meld. St. 30 (2018–2019)

Innstilling fra næringskomiteen om Samhandling for betre sjøtryggleik

1.7.4 Vurdering av kompetansekrav

Fritidsbåtar som kan oppnå ein fart på over 50 knop, har så stort skadepotensial at det bør vurderast å stille strengare kompetansekrav til førarane av slike båtar.

Regjeringa vil vurdere om det bør innførast eit eige teoretisk og praktisk kurs for førarar av fritidsbåtar som kan oppnå større fart enn 50 knop.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2019-2020/inns-201920-203s/?m=0

Detaljer om utforming er alså ikke avklart, men komiteen ber om rask behandling i regjering.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Se der ja, praktisk kurs. Det hadde vært noe!

Så lurer jeg på hva konsekvensen vil være å føre en båt som kan gå over 50 knop og uten beviset..?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Mye gode forslag her, noen er nede i 20 knop nå, tilsvarer samme fart som bestemor på sykkel

Da har du jaggu en sprek bestemor! 37 km/t er en ganske så heftig fart selv for drevne syklister. Men for all del, det finnes mange spreke folk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
oberst1 skrev for 1 time siden:

Står der?? NRK mener du? En gang for alle; vannscooter er på lik linje med andre fritidsfartøy en båt. Kan ikke diskrimineres i noen lov eller forskrift, dette vet vi nå etter flere år med massive forsøk på diskriminering :wink:

Ja, det er dette det refereres til i trådens åpningsinnlegg og jeg uttalte meg om hva som står der. Jeg har også påpekt at de som har skrevet dette formulerer seg dårlig og at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom betydningen av det som står der og hva som faktisk menes.

Når det gjelder det du nevner om at vannscooter ikke kan diskrimineres i noen lov eller forskrift, skriver du dette fordi du ikke vet hva som står i småbåtlovens §40, eller f.eks. fordi du tolker det som står der på en veldig spesiell måte? Kan du utdype dette?

Fra lov om fritids- og småbåter:

§ 40.Bruk av vannscootere og liknende mindre fartøyer

Denne bestemmelsen gjelder vannscooter og liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter.

Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om fartøy av en viss type omfattes av første ledd.

Departementet kan i forskrift gi nærmere regler for bruk av fartøyer som nevnt i første ledd, herunder bestemme at bruk av slike fartøyer av hensyn til miljø eller sikkerhet ikke er tillatt i en bestemt avstand fra land...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-06-26-47

Forøvrig er det vel også mulig å innføre typegodkjenning slik som man i mange tilfeller gjør på land.

Det er tre faktorer som er gjenganger på dødsulykkene i fritidsbåt.

Fart

Alkohol

Mørke

Tro det er sjelden de som forulykker kjører over 50 knop.

Men uansett brytes det flere regler allerede ved ulykker med disse tre faktorene. 

Så tror ikke dette nye førerbeviset løser noe.

Det som nevnes av mange her er idiotkjøring. Og det har også sett både med seilbåter som presser seg frem i  knop sone og tullinger i 45-50 fots båter som er så store at de ikke gidder forholde seg til noen kjøreregler. De fleste andre er jo så små og flytter seg eller viker uansett. 

Hilsen

Lurvetass

I stedet for å ligge med Laser på vannet kan man bruke radar. Båter over X knop må ha Radio med AISregistrering, en minstestandard utstyrspakke for å kunne assistere, førstehjelpskurs og alle førere må ha sertifikat uavhengig av fødselsår. Det vil være rimelig enkelt å automatisk overvåke hastighet nærme land med AIS og radar. Prikksystem deretter bot deretter kraftigere reaksjoner. 

Tullete forslag som ikkje vil betra ein døyt.   Men det er kanskje eit innsteg som vil kunne bli endra litt og litt, til man merker effekt.   

Som andre har påpekt så skjer ulykker mest pga kombinasjonen av mørkre, evt alkohol og langt lågare fart en 50knop. 

Eg har aldri opplevt uvettig kjøring blandt så raske båter at de kan bli berørt av dette forslaget.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...