DR_Nelson Startet 23.April.2020 Link til dette innlegget Startet 23.April.2020 3stk helt nye sønnak 115ah batterier installert. koblet slik det var tidligere, bare flytter startbatteriet. ser dette greit ut? det er nemlig litt surkelyd i batteriene ved lading. opplevde at hele banken tok kvelden i vinter pga gamle batterier og da kokte det ene. Men det var mye høyere ”boblelyd da. B= bryter F= Forbruksbank S= Start Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.April.2020 Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Har du målt ladespenningen? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
DR_Nelson Svart 23.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Det var neste post på programmer. Hjem å hente Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 23.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Målt 14,96v i laespenning. Batteriene er nå på 12,86 da lader stod på i 10min før jeg fikk tatt den av. Er en Calix 17amp lader Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.April.2020 Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Blir ikke batteriene ladet av dynamoene? Og hva lader den Med? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Sjøbliss Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 14,9V ladespenning høres høyt ut. Målte du dette mens laderen var koblet til batteriene? Om jeg har lest riktig skal laderen din ikke levere mer enn 14,7V på maks. Og er ikke batteriene stapp fulle er det ingen grunn til å lade med så høy spenning. Er laderen koblet rett på batteriene? Eller via noe? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
DR_Nelson Svart 24.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Målte spenningen på lader uten at den var tilkoblet. Skal det egentlig være mulig å få noe utslag da? Skal ned igjen idag og sette laderen på og måle underveis ved lading. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 24.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 (redigert) SoBo skrev for 10 timer siden: Blir ikke batteriene ladet av dynamoene? Og hva lader den Med? Joda, dynamo lader og da er spenningen på 14,4. Altså perfekt. Har landstrømsanlegg så greit å kunne bare plugge kabel på uten å måtte frakoble laderene som er fastmontert. Og lader er tilkoblet direkte på forbruksbanken med en 20A sikring Redigert 24.April.2020 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Batteriene begynner å gasse over 14,4 V ca ved rundt 20 grader pluss. Så at du hører surkling ved 14,96 V er helt normalt. Jeg tror jeg ville ha sjekket den laderen der, det høres ut som om den ikke er helt i form. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tkb Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Vi har en 7A Exide lader på jobb. Den lader over 15V i en liten periode. Står også stemplet på laderen at dette er oppnåelig spenning under lading Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 (redigert) 14,96V KAN være riktig, men da skal det være jævlig kaldt. Selv så opererer jeg i mange minusgrader, men har satt maks på 14,8V med tanke på elektronikken og lyspærne. Men Sønnak har ikke produktblader til batteriene sine, så det er vanskelig å si noe sikkert, men ta en titt Her. Men hva slags bryter er det du har iom at minus også går dit? Redigert 24.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 24.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Satte på lader i 10min. Fikk nå opp 13,80v spinning målt på polene. Burde være bra, men de lage en liten... ja skal vi si svak ”steke bacon” lyd. Er vel bare nervøs siden hele banken kokte i vinter. Da var det satt inn nytt batteri med gamle. Koblet fra lader og får teste når vi var vært utpå i helgen og tappet batteriene. Nå er batteriene 12,75 så fullladet. Slik har jeg gjort det. Jorden er felles og går til en skinne. Start til høyre i egen kasse og egen bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Det høres mer riktig ut. :) Sjekk ladespenningen også når du starter motoren. Du skal vanligvis ikke komme over 14,4V. Tipper du har indikator et sted i båten så du kan se på det mens du kjører. På 14,4 skal de være helt fulle. Tror ikke dette er noe å bekymre seg for men følg litt med første tiden. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
riskyrasmussen Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Jeg har samme batterier, og har selv hørt en svak svak lyd fra dem som jeg først reagerte på i fjor. Fungeret enda:) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Nå er jeg sikkert var for lyder i båten:) Men det ser ut som alt virker som det skal. Ladespenning fra lader er ca 13,4 i i 10min så stiger den til maks 14,4 og ligger der noen timer, så legger den seg på 13,3 + - Og lysene på laderen virker som de skal, så god sommer folkens Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.