Jump to content

Fikk etseskader etter båtvask!


-morten-

Recommended Posts

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fikk-etseskader-etter-batvask-1.14990858

 

spessiel sak!!  er vel ikke vanlige vaskemiddel beregnet på glassfiberbåter som er etsende vel!??   Lurer på hva han har brukt og hvorfor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Både kraftvask, vannlinjerens, barnacleremover og de fleste andre kraftige vaskemidler er enten sterkt alkaliske eller sure. Når noe fungerer bedre enn vanlig såpe/zalo/båtshampoo er det som regel fordi det er etsende (alkalie eller syre) eller abrasivt (slipemidler)

Redigert av TobiasD
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, TobiasD said:

Både kraftvask, vannlinjerens, barnacleremover og de fleste andre kraftige vaskemidler er enten sterkt alkaliske eller sure. Når noe fungerer bedre enn vanlig såpe/zalo/båtshampoo er det som regel fordi det er etsende (alkalie eller syre) eller abrasivt (slipemidler)

 

men de fleste vaskemidler er vel ikke så sterke at dem etser huden!? har brukt både kaustisksoda og vannlinjerens men aldri fått etseskader! hvis man blander så sterkt må det være en alvorlig vask!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har sikkert blandet sterkt eller brukt noe heftige greier ja. Det er mye hissige gelcoat-renseprodukter som er populære fordi de renser nedi porer, antisklibelegg osv. Da må de være aggressive siden det er vanskelig/umulig å komme til "mekanisk" med svamp, børste eller klut.

 

Finnes feks felgrens til bil med pH på - 0,6(!). Får du den på deg er det sannsynligvis rett på sykehus med fare for akutt forgiftning og alvorlige etseskader.

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår omtalen riktig, så er det klær som har blitt fuktig. Så eksponeringen har vært over lengre tid, derav har skaden blitt så alvorlig.

Nesten så man kan lure på om det hadde vært bedre å ikke brukt hansker. Samtidig er det tydelig at det er viktig å beskytte øynene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Jens_P said:

Om jeg forstår omtalen riktig, så er det klær som har blitt fuktig. Så eksponeringen har vært over lengre tid, derav har skaden blitt så alvorlig.

Nesten så man kan lure på om det hadde vært bedre å ikke brukt hansker. Samtidig er det tydelig at det er viktig å beskytte øynene.

 Jeg bruker ikke hansker! men skjelden jeg har behov for å blande veldig sterkt!  tror man kommer langt med sunn fornuft! ungå søl og unngå å bruke for mye... skjelden at store mengder rengjøringsmiddel har noen effekt!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bare et par kommentarer...

Èn sak er de øyeblikkelige skadene. Du kjenner det ikke der og da (det svir ikke). Men langtidseffekten kan være mye verre. Dype skader i underhuden, allergi, genetiske skader. Bruk hansker, briller og maske (mot aerosoler/damp).

 

pH sier lite om evnen til å skade. Når det gjelder syrer er det den oksyderende evnen som spiller inn. Saltsyre kan gi etseskader, mens salpetersyre tar bort fingrene...

 

En bør også tenke miljø når man går på med disse stoffene. Alt vaskes av og havner i bakken og deretter i vannet...

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 1 time siden:
Jens_P skrev for 3 timer siden:

Om jeg forstår omtalen riktig, så er det klær som har blitt fuktig. Så eksponeringen har vært over lengre tid, derav har skaden blitt så alvorlig.

Nesten så man kan lure på om det hadde vært bedre å ikke brukt hansker. Samtidig er det tydelig at det er viktig å beskytte øynene.

 Jeg bruker ikke hansker! men skjelden jeg har behov for å blande veldig sterkt!  tror man kommer langt med sunn fornuft! ungå søl og unngå å bruke for mye... skjelden at store mengder rengjøringsmiddel har noen effekt!

 

Vil anbefale alle om å heller bruke litt for mye verneutstyr enn for lite... 

La "tøffingene" leve sitt eget liv. 

 

Tenk også nøye over lagring av alle type kjemikalier. Sørg for at de ikke er tilgjengelige for barn og dyr... 

 

Ikke hell noe over på brusflasker eller annet som kan forlede noen til å drikke det.. 

Link to post
Share on other sites

De fleste detailere er enige om at en sterk blanding Zalo faktisk fjerner voks. Zalo er kraftig fettløsende konsentrat. Ved å vaske feks bil med Zalo kan du over tid fjerne fettstoffene i lakken slik at den blir tørr og kan enklere sprekke ved skarpe kanter.  
Så på en båt ville jeg holdt meg til feks Jif Bilshampoo som allerede er billig, virker, og gir god gli over emnet du skal vaske. God glid= mindre riper. Og du beholder voksen på båten.

Har fagbrev som lakkerer, og har holdt på med lakk og folie i 10 år så her ser jeg mye rart folk vasker med. 
Stålull feks, for å fjerne asfaltprikker er gjenganger blant eldre.

Uansett, velg det du syns vasker best, men husk hansker. En grunn til at hu mor brukte de gule vaskehanskene før oppvaskmaskinen kom. 

Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev 21 minutter siden:

De fleste detailere er enige om at en sterk blanding Zalo faktisk fjerner voks. Zalo er kraftig fettløsende konsentrat. Ved å vaske feks bil med Zalo kan du over tid fjerne fettstoffene i lakken slik at den blir tørr og kan enklere sprekke ved skarpe kanter.  

Spørs om du når inn til de som syntes det er billig og lurt å vaske bilen med Zalo.
Min erfaring er å la de holde på med sitt er det beste

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 44 minutter siden:

Nå lever du farlig Lar H., Zalo er alt for billig og dessuten så effektivt at noen snart vil påpeke at det også fjerne voksen!:rolleyes:

Det er vi vel alle enige om. Jeg bruker ikke Zalo til vedlikeholdsvask. Men om våren ønsker jeg å få bort gammel voks med skitt før polering og ny ren voks.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev for 15 timer siden:

De fleste detailere er enige om at en sterk blanding Zalo faktisk fjerner voks. Zalo er kraftig fettløsende konsentrat. Ved å vaske feks bil med Zalo kan du over tid fjerne fettstoffene i lakken slik at den blir tørr og kan enklere sprekke ved skarpe kanter.  
Så på en båt ville jeg holdt meg til feks Jif Bilshampoo som allerede er billig, virker, og gir god gli over emnet du skal vaske. God glid= mindre riper. Og du beholder voksen på båten.

Har fagbrev som lakkerer, og har holdt på med lakk og folie i 10 år så her ser jeg mye rart folk vasker med. 
Stålull feks, for å fjerne asfaltprikker er gjenganger blant eldre.

Uansett, velg det du syns vasker best, men husk hansker. En grunn til at hu mor brukte de gule vaskehanskene før oppvaskmaskinen kom. 

Stålull er svært effektivt da :giggle:

Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev for 15 timer siden:

Har fagbrev som lakkerer, og har holdt på med lakk og folie i 10 år

 

Men her snakker vi vel om båt? Og de færreste båter er vel lakkert. Til bilen bruker jeg AutoGlym sin polish for polering, men til båten har AutoGlym en variant (Selaclean) bergnet for gelcoat som jeg bruker der. Jeg har ikke fagbrev innen hverken båt eller bilpleie, men 33 år erfaring med båtvask og 58 år med bilvask hjelper på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, det trenger heller ikke å stå Auto på bilprodukter. Min far samlet alltid opp små såpestykker fra kjøkken og bad, la de i bløt og brukte dette til bilvask. Når han da deretter polerte med Simonize hard voks, holdt bilene hans seg blanke og fine.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt tilbake til etseskader. For et par år siden sto jeg i boden utenfor huset og jobbet med noe klin. Da jeg var ferdig strakte jeg hånden opp i hyllen og fant frem den grønne flasken med Aceton, og gnidde hendene godt inn. Men kjente så at konsistensen var annerledes, og sannelig, jeg hadde tatt feil flaske. Jeg hadde tatt den andre grønne flasken, og den var identisk med den første bortsett at det sto 30% saltsyre på den. Dermed var det bare å spurte inn til nærmeste vask og skylle og vaske hendene grundig. Og det var det, ingen skade i det hele tatt. Konklusjon? Ved kontakt med syre, skyll godt med vann og såpe.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...