Jump to content

Hvilke "hub skiver" til et Alpha drev for en propell med fast hub?


Bella652

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har fått tak i en brukt Turbo propell som jeg tenkte å teste ut på båten. Denne skal passe både til Yamaha og Mercury/Mercruiser.

 

Dette er en Turbo stålpropell med fast gummihub og 15 splines i senter. Bakre avstandskive har jeg funnet ut av, tror jeg. Den delen som heter 12-31211Q03 vil passe der, og følger med i følgende sett:

https://www.skruvat.no/batdeler/Propeller-Monteringssats-P357588.aspx

 

Men den fremre skiven i settet vil nok ikke passe. Den må ha en maks ytre diameter på 61 mm, og indre fals som passer inn i propellnavet skal ha en diameter på 36 mm. Den som følger med har delenummer: ME-TW 81013150.

 

Er det noen som har tilsvarende oppsett og vet hva som vil passe?

Redigert av Bella652 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ulike Turbo propeller har ulik lengde på hub. Slik at enkelte propeller kan bruke det kitet og klare seg med det. Andre må ha flere skiver for at de skal fylle opp hele lengden med splines opp til der gjengene til mutteren begynner.

Dette må ofte ganske enkelt prøves.

Link to post
Share on other sites

Det er en av grunnene til at jeg aldri vil foreslå en Turbo-propell til noensomhelst. Det er en saga blott. Eid av Yamaha og er blitt en del av større business og politikk. Det startet som PPI og omfavnet også Stilletto. https://www.tradeonlytoday.com/tech/yamaha-turbo-propellers

 

Det bevises også når Norge mest kjente "propell-selger" Winrace har droppet Turbo for Powertech. Turbo er mer eller mindre død i Yamahas favn. Eller rettere sagt: Turbo er stein dau som propellleverandør. PPI lager fortsatt propeller, men du kan banne på at det ikke står Turbo på dem. Yamaha derimot...

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 17 timer siden:

Det er en av grunnene til at jeg aldri vil foreslå en Turbo-propell til noensomhelst. Det er en saga blott. Eid av Yamaha og er blitt en del av større business og politikk. Det startet som PPI og omfavnet også Stilletto. https://www.tradeonlytoday.com/tech/yamaha-turbo-propellers

 

Det bevises også når Norge mest kjente "propell-selger" Winrace har droppet Turbo for Powertech. Turbo er mer eller mindre død i Yamahas favn. Eller rettere sagt: Turbo er stein dau som propellleverandør. PPI lager fortsatt propeller, men du kan banne på at det ikke står Turbo på dem. Yamaha derimot...

Skal vi ta dette fra dagens situasjon; Turbo propeller finnes ikke lenger, de lager ikke propeller. Etter at Yamaha kjøpte dem opp produserer de propeller for Yamaha, men de fikk lov en stund til å fortsette med sine egne modeller som de beholdt merkenavnet Turbo.

Nå er dette over og slutt. Det lages og selges ikke lenger Turbo propeller, eller disse designene.

 

Men du kan fremdeles kjøpe og få tak i gamle brukte Turbo propeller - og de har flere meget gode design som er bedre enn de fleste. Slik at det å ikke anbefale deres propeller er vel litt underlig.

Link to post
Share on other sites

Ja, ble litt keitete formulert av meg sent i går kveld.:smiley: Det jeg ønsket å få frem er at det er synd at disse propellene ikke lenger tilbys til kunder med andre motorer enn Yamaha. Enig i at de har flere spennende propeller. Siden de ikke lenger er på markedet, blir det fort litt vrient å få tak både hubkit og riktige thrustwashere. Det finnes nok fortsatt deler rundtom i hyllene til tidligere Turbo-forhandlere rundt om i verden, men da må man gjerne lete litt/finne på ebay o.l. Så det var først og fremst tilgjengelighet på deler som gjør at jeg synes det er vrient å anbefale folk å kjøpe Turbo-propeller med mindre propellen kommer med det tilbehøret man trenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...