Jump to content

B&G Zeus 3 plotter slår seg av i tide og utide


snowbird

Recommended Posts

Jeg har en B&G Zeus 3 plotter som slår seg av i tide og utide. Har sjekket tilkobling punkt, belastet det med 60w i 5 min. Spenning holdt seg over 12v. Så testet jeg plotter, reduserte spenningen til 10,5v. Fikk alarm lav volt , ved å øke til 12 V , alt ok.Så ble spenning redusert til under 10, nå slo plotter seg av. Ved å øke spenningen igjen skjedde intet. Måtte fysisk starte plotter ved på knapp.

Ergo er det ikke strømfeil som gjør at plotter "fryser " og restarter. Hva annet kan det være.

Har nettbrett som backup for kart , men radarbilde forsvinner og ved restart. Borte i 5 min . Ikke akseptabelt i tåke eller i mørke.

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Kartplotter". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke forslag til løsning, men vil bare gi et vennlig tips om å endre emnetittel slik at den er i tråd med forumreglene. 
Da slipper du at innlegget potensielt blir slettet.

1. Emnetitler:
Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet".
Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
Da slipper leserne å åpne emner som de ikke har kunnskaper om eller interesse av. Øker også sjansen for gode svar.

 

Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Eksempel:

  • "Yamaha 5hk 2-takter vil ikke starte" , ikke bare "Yamaha 5hk" eller "Motoren vil ikke starte".


Tips:
Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Link to post
Share on other sites

Er det SD kort for kart i denne? Prøv å bytte til en ny brikke. Skjønte ikke helt hva du beskrev ifm strøm men dersom du ikke har spenningsfall på inntaket til plotteren under drift så skulle det være ok. Frys er gjerne pga minnefeil eller disk. Disk i dette tilfelle er SD kort. Har du minnefeil må den fikses av forhandler/produsent. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det er god ide. Prøv en og en ting. Jeg tror de kortet er det svakeste leddet. Snakker av erfaring. Bytt SD kort først er mitt forslag. Men uansett, prøv en ting av gangen, uansett hvor du starter. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Har byttet de kort. Fortsatt samme feil.

Plotter har vært inne hos forhandler og jeg antar at de har oppgradert den.

De påstår at det er mulig strømfeil og at restart/frysing skyldes spenningsfall. Er en del andre som og antyder det. Derfor denne testen for å fjerne denne teorien.

Har og hatt problemer med å starte den med brikken i. Da hjalp det å slå av hotspot, ekkolodd overlay og AIS. Hva har det med kartbrikken å gjøre ???

Etter test hos forhandler ble plotter montert og testet. Plotter og radar fungerte, men da jeg valgte radaroverlay stoppet den og restartet. Forrige gang den stoppet skulle jeg velge en ny rute i menyen.

Importør sier det er normalt med prosessor styrt utstyr ???

Skal jeg aksepterer dette?

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, dette skal du ikke akseptere. Det gamle dunkeutstyret fra Garmin om bord i Hulda kan jeg si mye dritt om. Men en ting skal det ha: Det kjører, år ut og år inn. Det har aldri vært en crash. Jeg crasher og banner. Utstyret kjører. Her er det to plottere, AIS, ekkolodd og radar med VHF inn fra siden, i samme 0183-systemet. 

Link to post
Share on other sites

Vil ikke utelukke at problemet er relatert til strømforsyningen, det kan være for tynnt kabeltversnitt, deler av kabllingen som deles med annet utstyr, dårlig batteri eller en kombinasjon av disse. 

 

Den eneste måten å utelukke strømforsyningen i din båt på er å kjøre Zeus3 fra et separat batteri. 

 

Jeg ser to mulige årsaker til problemene, strømforsyningen eller bugs i software. Zeus3 er en rebranded Simrad NSS Evo3 med litt modifisert software, har aldri hørt om lignende problemer som du beskriver med NSS Evo3. Jeg kjenner NSS Evo3 svært godt og vet at den ikke har bugs som kan forårsake slike problemer, men om Zeus3 har samme kvalitet på software vet jeg ikke. 

Link to post
Share on other sites

Du må sjekke software versjonen, skal være 18.3-61.1.157. 

 

Gå til Innstillinger, System, Om. 

 

En tidligere 18.3 versjon hadde problemer som de du beskriver:

Following on from the release of 18.3 software for the Zeus³ MFD series, we have identified a possible reboot issue which could happen at random.Working with our internal SQA Teams, we have identified and solved this issue. A user update to the current software version (18.3-61.1.157) will resolve any in field problems.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev et lengre innlegg i natt hvor jeg forklarte hvorfor testen din ikke beviser at det ikke er problemer med strømtilførselen, men pga forumproblemer er den tapt (de har lagt inn en backup). Jeg gidder ikke å skrive det på nytt fordi det viktigste jeg postet var at du må sjekke at software versjonen er nøyaktig den jeg oppga i en tidligere post. 

Link to post
Share on other sites

Har siste versjon 18.3.61.1.157 plattform 34.0-47-gae60b4355 ingen oppdatering tilgjengelig 30.4.2020

Hva forårsaker hang og restart. Jeg har prøvd flere ganger ved å redusere innspenning uten å få det til. Kommer spenning for lavt så får jeg alarm eller plotter slår seg helt av.

Og radar virker heller ikke når plotter slår seg av. Borte i 5 min.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...