Jump to content

Mariner Forty 1992 mod lader for mye.


Luna III

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Mariner Forty motor 40 ELO 6E9 L. 2 syl totakt, autoblend. Mulig 1992 mod. Den lader opp til 15,8 volt målt med multimeter på batteriet. Batteriet er i orden. På tomgang lader den 12,8/13 V. 15,8 er vel skadelig for batteriet. Noen gode tips? Fikk kjøpt en ny regulator som skulle passe, men det gjorde den ikke. Så jeg ønsker gode råd før jeg kjøper noe mer som ikke passer og som ikke taes i retur.

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post

Dette er  en ganske så vanlig på eldre påhengere. Bare du har stort nok batteri så går det som regel bra. Den lader ikke så all verdens mye uansett,  selv om spenningen er noe høy. Bare slapp av, det er nok av andre ting å bekymre seg over;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hmmm? På min motor er likeretteren og laderegulatoren to forskjellige enheter. Ut i fra det jeg kan se på motoren og på det jeg kan finne av motortegninger på "nettet" så er laderegulatoren en enhet som også koplet opp mot tenningen hvis jeg kan si det sånn. Problemet er at den regulatoren jeg fikk kjøpt har 6 ledninger. Den som sitter på motoren har 9 ledninger + en grå som går i sløyfe ut og inn på regulatoren. Jeg liker ikke å få noen ledninger til overs for å si det sånn.

Men jeg er i kontakt med en spesialist nå så jeg håper det ordner seg. 

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Luna III skrev for 18 timer siden:

Er du sikker på dette Index ? Høres merkelig ut synes jeg. De fleste mener jo at batteriene begynner å koke ved så høy spenning og til slutt blir defekte. Trodde det var det en regulator skulle sørge for at ikke skjer.

 

Det stemmer. Men med såpass få A som motoren gir ut så er det ikke et stort problem. Litt avhengig av bruksmønster da, kjører du i timevis uten forbruk på strømsiden kan det jo bli litt uheldig. Prøv å kjøre med lanternene på og se hvilken spenning du får da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
2 hours ago, Luna III said:

Hmmm? På min motor er likeretteren og laderegulatoren to forskjellige enheter. Ut i fra det jeg kan se på motoren og på det jeg kan finne av motortegninger på "nettet" så er laderegulatoren en enhet som også koplet opp mot tenningen hvis jeg kan si det sånn. Problemet er at den regulatoren jeg fikk kjøpt har 6 ledninger. Den som sitter på motoren har 9 ledninger + en grå som går i sløyfe ut og inn på regulatoren. Jeg liker ikke å få noen ledninger til overs for å si det sånn.

Men jeg er i kontakt med en spesialist nå så jeg håper det ordner seg. 

Skjønner, på min var det kun likeretter, ikke regulator. Da fikk jeg den oppførselen du beskrev hvor spenningen varierer med turtallet

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...