Jump to content

Førstegangskjøper Finnmaster T8 2019 modell, nå kommer alle de dumme spørsmålene


Tiki71

Recommended Posts

Har brukt dette forumet flittig i søken etter erfaringer og tips for å komme frem til riktig valg. Nå har vi inngått avtale på en Finnmaster T8 2019 modell og båtplass er sikret. Men hva nå?

Har aldri kjøpt eller eid båt og trenger noen innspill på hvordan gå riktig frem. Vi skal utarbeide kjøpekontrakten og få gjort betalingen riktig.

Finner båten i skipsregisteret men ikke småbåtregisteret, er det greit med det ene?

Båtplassen vi har fått tak i har en lysåpning på 3,1m mens båten er 2,7m bred (og litt smalere i fenderhøyde), holder dette?

 

Takker for alle svar og kommer sikkert tilbake med mange fler spm. snart ;-)

Link to post
Share on other sites

Tiki71 skrev 40 minutter siden:

 

Har aldri kjøpt eller eid båt og trenger noen innspill på hvordan gå riktig frem. Vi skal utarbeide kjøpekontrakten og få gjort betalingen riktig.


du kan lese litt på Båtadvokatens sider

 

han har også ferdige kontraktsformulær

 

https://judicium.lbm.no/kjopekontrakt-for-fritidsbat/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gratulere med båt!

 

I båtplassen anbefaler jeg å feste slike fenderputer på sidene. De har bla. på Biltema og Maritim. Disse gjør det mye mer ufarlig å legge til å gå ut, også ved vind. Beskytter båten din.

 

I tillegg anbefaler jeg at du har fendere som henger litt løst rundt båten når den er i båthavnen. Altså slik at de ikke står i konstant spenn mellom båt og brygge. 

 

Du bør ha godt tauverk der, og gode rykkdempere.

 

Jeg vil også anbefale at du ber med deg en godt båtvant person på de første turene. Ikke primært for å ha en fin båttur, men for at du kan lære og bli trygg på å gå til og fra din båtplass, til og fra brygger både med bau og sider, samt kaste anker og legge til i naturhavner. 

 

Når du er trygg så blir båtopplevelsen mye bedre for både deg og de som måtte være om bord ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Haba skrev for 7 timer siden:

Obs. Hvorfor er den reg. i skipsregisteret?

Sjekk dette. Er det pant i båten ?

 


den er nok registrert i skipsregister pga forrige eier hadde lån med pant i båten, om jeg skulle tippe. Pant i løsøreregisteret kan du sjekke på Brønnøysundregistrene sine nettsider. Du trenger da fødsels- og personnummer til eier. Vær her obs på om det har vært registrert to eiere på båten, f eks et ektepar. Da må du også huske på at begge må signere kontrakt også. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...