Jump to content

Solceller og kapasitet

Enzo

Recommended Posts

Jeg skal montere solceller på båten nå og lurer litt på hva folket som seiler langt har av kapasitet og hvor langt rekker det ?
Standard instrumentering som en plotter og noe tjafs, 2 kjølebokser og Autopilot under seil (når vi ikke bruker vindror som vi også tenker kjøpe) er vel stortsett det som er av forbruk.

Jeg hadde håpet å slippe slepegenerator og støyen fra en vindgenerator er utelukket. Dere som har seilt langt i varmere strøk, rekker det greit om jeg tenker omlag 320-360W eller blir det magert, det er det jeg omtrent får plass til på targa ?
Jeg har plass til rundt 500W men da må jeg bruke rekkene i tillegg og svinge opp paneler der og hadde ikke veldig lyst til det.

Redigert av Enzo (see edit history)

Fort gjort at dette blir som å vurdere den kjente "hvor lang er en strikk?". Det er for mange ukjente faktorer, som hvor mye Amp bruker utstyret i gjennomsnitt i døgnet , hvor mye og hvor gode gode batterier har du, skal du til solfylte strøk hovedsakelig, skal du ligge hovedsakelig på anker, etc. Snakker du nominelle eller effektive watt (du får nesten aldri ut det som solcellepanelet spesifiserer som makseffekt)? Mitt råd er så mye solenergi du kan få plass til. Ta med paneler til rekkene, evt demonterbart opplegg. Du vil ønske deg mere strøm i perioder. Og det finners nok tusener av tråder rundt på nettet som behandler dette.

Jeg snakker ikke eksakt vitenskap jeg lurer på sånn ca hva andre som har seilt langt har hatt av kapasitet og om de klarte seg med det de hadde, sånn for å gi meg en pekepinn.

Med instrumenter og kjøleboks + litt lys og sånt så tror jeg at jeg er på rundt 100ah døgn og med autopilot rundt det doble. 

Instrumenter er tridata og vind + plotter + lading av ipad og litt sånn en og annen LED pære om natten. Kjøleboks er strømsnill type og autopilot aner jeg ikke hva bruker egentlig men mener å erindre det gikk noe rundt 80-100ah pr døgn sist jeg brydde meg om strøm på en tidligere båt.

Jeg ønsker selvsagt minst mulig solceller så å bare laste på med 5-600W om jeg klarer meg med i overkant at 300W er jo bare tullete, derfor jeg ønsket å høre hva andre har erfart. 
Med seile langt mener jeg middelhav, stillehav og rundt der så det er tropiske farvann med noe mer sol enn vi har her hjemme.

Liggende for anker så vil jeg ha oceaner med kapasitet med 300W solceller tror jeg, men det er underveis med en autopilot + instrumenter i tillegg jeg er i tvil.

Er vel hauger med folk her som har vært og er på tur til å reise, hvor mye har dere ombord av solceller ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Generelt er min ringe mening at 300W nominelt er altfor lite for å ikke ha konstante strømbekymringer. 5-600W nominelt er ikke for mye det heller. Sola skinner max halve døgnet i de trakter, og bare deler av den tiden er innstrømmingen av lys maksimal.  Det finnes overskyete perioder også. I tillegg er det lett å få skygge over panelene fra seil og rigg til tider under seilas. Det er når du trenger strømmen mest. Det vil være en fordel om alle paneler er nye og av samme spesifikasjoner mht spenning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...