Jump to content

Hvordan renovere girkasse gammel 2t Yamaha 4hk?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå gjør jeg noe jeg aldri har gjort før. Gammel 2t Yamaha 4hk (lang stamme) som har stått med vann i girkasse (sammen med olje). 

 

I fri så var det tungt å dreie propellen. Så jeg demonterte girkasse nå, og forsøker å få oversikt over hva jeg bør bytte. Det er altså akslingen som er tung å dreie. 

 

(På toppen av det hele klarte jeg å miste aksling og den delen av giret i litt sadde.)

 

Første jeg gjorde var å vaske i diesel. Etter at dette var rent puttet jeg aksling inn i "akselgjennomføringen". Vet ikke hva det heter på påhengs...

 

Den var treg.

 

Så jeg har demontert og det ser ut til at det sitter en o-ring inni der. Klemt inn i veggen. Den bør byttes. Ganske flat og ru.

 

Videre fant jeg dette lageret som ved første øyekast så greit ut, men det går ikke rundt. Noen av kulene virker å ha rustet fast, eller har alle fall rust i seg. Så må byttes.

 

20200425_182327.jpg.b516cdd654dd904c1845c33943cd1276.jpg

 

Det er også den store o-ringen som må byttes. 

 

20200425_183208.jpg.ff00347c39cac74625f177f80cd60a51.jpg

 

Noe mer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg har hørt , heller ikke helt uvanlig at den vertikale akslingen går tregt og kan i enkelte tilfeller sette seg helt fast 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...