Jump to content

Brun frostvæske etter service Volvo Penta D6 2007


wilma

Recommended Posts

Sjekket frostvæsken etter å ha satt ut båten. Ble overrasket over at denne var brun, motoren hadde stor service på land i høst av merkeforhandler. Etter å ha sjekket litt mistenker jeg at mekaniker har blandet grønn og gul frostvæske. Erindrer at frostvæsken var grønn i fjor, det er den absolutt ikke nå. Motoren har gått under en time siden sjøsetting, og det var ingen anmerkning etter service i høst, men det er spesifisert at kjølevæske ble byttet.... 

IMG_20200425_145533.jpg

IMG_20200425_145523.jpg

Link to post
Share on other sites

Oppdatering, ser at frostvæsken er angitt med dette delenr 22567295, det viser til gul frostvæske fra Volvo Penta. Da jeg er rimelig sikker på at det var grønt under lokket i fjor tror jeg forstår hva som har skjedd. Har sendt mail til verkstedet, så får vi se hva de sier. 

Link to post
Share on other sites

wilma skrev 38 minutter siden:

men det er spesifisert at kjølevæske ble byttet.... 

 

wilma skrev 7 minutter siden:

delenr 22567295, det viser til gul frostvæske

 

Det finnes en instruks fra VP om hvordan kjølesystemet skal renses ved bytte fra grønn til gul frostveske. Her er det kanskje noen som har tatt en snarvei?

 

Eller betyr «bytte av kjøleveske» egentlig etterfylling/justering av nivå på merkeverkstedspråket. Slik at det som har skjedd er at de har etterfylt gul frostveske på en motor som gikk med grønn frostveske?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 6 minutter siden:

 

 

Det finnes en instruks fra VP om hvordan kjølesystemet skal renses ved bytte fra grønn til gul frostveske. Her er det kanskje noen som har tatt en snarvei?

 

Eller betyr «bytte av kjøleveske» egentlig etterfylling/justering av nivå på merkeverkstedspråket. Slik at det som har skjedd er at de har etterfylt gul frostveske på en motor som gikk med grønn frostveske?

Det står "skifte av kjølevæske" og på slutten av fakturaen står det NB.ETTER OPPSTART MÅ DET EVENT ETTER FYLLES KJØLEVÆSKE

Så tolker dette som at det har vært byttet. 

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 35 minutter siden:

Her et hva @-Luna- skrev i en annen tråd:

 

 

 

Har lest det, og er vel overbevist om at rester av grønn kjølevæske er blitt blandet med ny gul kjølevæske. Har nemlig vært borte i dette tidligere, men da i sammenheng med at G11 kjølevæske har blitt blandet med G12 kjølevæske på VAG biler da G12 var nytt for en del år siden.... 

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg levert båten til verkstedet i går kveld. Etter avgang la jeg merke til at jeg hadde en god reimlyd i 5-10 minutter. Reim og alle løpehjul i plast ble erstattet med metallhjul på service i høst, så antar at reimen må strammes litt. Nevnte også dette for verkstedet. Forklaringen kunne være at dynamoen jobbet litt hardere, men da er den vel også litt slakk hvis den piper.

 

Sjefen der tok meg i mot om kvelden og kjørte meg tilbake til bilen noen kilometer unna, så servicen har vært upåklagelig så langt.

 

Alle kan gjøre feil, det er hvordan man løser det som betyr noe. Bare jeg får tilbake båten med grønn eller gul farge på kjølevæsken, og ikke brun skal jeg være fornøyd, Og en reim som ikke piper....

Link to post
Share on other sites

Bra, og helt nødvendig, servicenivå fra verkstedet. 

 

En fordel med å vedlikeholde egen båt selv er at det alltid er kort vei ved reklamasjon 🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått igjen båten. Ble hentet i hjemmehavn hvor jeg parkerte bilen min, og kjørt til båten. Er nå tilbake til til grønn kjølevæske og reimen skal være ok. 

 

Som sagt, alle kan gjøre feil. Men det går bra når man viser vilje til å rette opp😀👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...