Furu Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Min gamle plastimo sekk hadde ikkje innerliner, og litt mørkare duk. Og såg ti ganger verre ut enn din inni ! Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
tobixen Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Jeg løfter denne litt igjen - Er det andre som har gode/negative erfaringer med bruk av fleksible vanntanker og seiling i skvalpete farvann (@hulda har vel gjentatte ganger skrevet "aldri mer", men er det andre)? Jeg erstattet Plastimo-tankene med tanker av merket Nuova Rade, da disse så mer solide ut. Jeg byttet også ut 150L-tanker med 2x100L-tanker, i tro på at noe av problemet med de tidligere tankene var "for mye vann i bevegelse" og at mindre tanker ville føre til mindre trykk. Totalt hadde jeg på det meste 800L kapasitet, 6x100L + 1x200L fra Nuova Rade (siste kjøpt via Finn, trodde det var 100L). De nye tankene har så langt ikke feilet katastrofalt på samme måte som Plastimo-tankene (som etter en stund revnet i skjøtene - og som i tillegg hadde et system med innertank i en "pose" som gjorde det vanskelig å inspisere), men problemet med "vann på avveie" har på ingen måte forsvunnet. Det er få installasjonsinstrukser - men på selve posen står det to ting, "do not overtight" (skrukoblingene) og "do not overfill", uten at det er kvantifisert på noen måte. Hva betyr det egentlig? Hvor mye skal man stramme koblingene? Kan ikke tanken fylles full? Skal man stoppe fyllingen når tanken er halvfull? Egentlig leser jeg det dithen at ... "dersom det blir lekkasjer på tankene, er det din egen feil, fordi du enten har strammet for lite eller for mye, eller hatt for mye vann i tanken". Dette holder kanskje vann (heh...) i andre juristiksjoner, men heldigvis har vi en sterk forbrukerkjøpslov i Norge. Så langt har selger ikke gitt medhold i reklamasjonen min, men jeg har ikke kranglet mye på det enda. Det største problemet er tilsynelatende underdimensjonerte O-ringer - her har jeg hatt store problemer. Siden det står "do not overtighten" har jeg ikke brukt verktøy på å stramme. I begynnelsen gjorde jeg research på hvilke som lakk og strammet til etterhvert som jeg fant ut hvilke som lakk. Mang en gang så jeg meg fornøyd - fulle tanker, ikke en dråpe vann hvor det ikke skulle være vann - men akk, hver gang man legger ut på seiltur og det blir litt bølger så har det plutselig kommet masse ferskvann i kjølsvinet. Jeg har prøvd å bytte ut O-ringene med tykkere ringer, men da fikk jeg ikke strammet opp koblingene godt nok. Jeg har prøvd å supplere O-ringene med litt hamp og gjengepasta - og det har tilsynelatende holdt bedre enn bare O-ringene. Nå har jeg byttet ut samtlige O-ringer med hamp og gjengepasta, og det ser ut til å være tett - enn så lenge, men jeg har ikke vært ute i store bølger etter siste fylling. Det har vært lekkasjer på samtlige koblinger, både oppe og nede på tanken, til og med på "blindkorker", simple skrukorker som kan benyttes når det er tilstrekkelig med én kombinert fylle/tømme-tilkobling på tanken. Skrukorkene var om ikke annet trivielle å fikse, bare å slenge på litt hamp eller teflontape i gjengene. Det er imidlertid ikke bare koblingene som har lekket, jeg har så langt dekommisjonert to tanker. Alle tankene utvikler etterhvert "rynker", og på én av tankene begynte det å lekke fra disse rynkene. Selger hevder at jeg har installert tanken nært noe skarpt, og at det derfor er min egen feil. Dette er sludder, men jeg har ikke kranglet på det enda. På den andre tanken ble det lekkasje i "sveisen" mellom skrukobling og tanken. Bilder kommer etterhvert. Jeg jobber også med å skrive en slags bloggpost/artikkel som oppsummerer mine erfaringer med fleksible vanntanker. Også er jeg i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre videre. 800L med fastinstallert kapasitet er ikke ønskelig, det er en stor fleksibilitet å kunne velge mellom vannkapasitet og stuerom. "Water maker" er en annen idé, men de koster mye, krever mye energi, kan ikke stå ubenyttet i lengre tid, og så er vi jo ganske ofte innom gjestehavner som leverer drikkevann av relativt god kvalitet, ofte med ubegrenset bruk inkludert i gjestehavnsavgiften, da er det en fordel å ha god kapasitet. Det blir en god stund til båten er tilbake i Norge, så anbefaling av norske bedrifter som kan levere "skreddersøm" hjelper ikke mye. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lazyjack Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 tobixen skrev 20 minutter siden: Jeg løfter denne litt igjen - Er det andre som har gode/negative erfaringer med bruk av fleksible vanntanker og seiling i skvalpete farvann (@hulda har vel gjentatte ganger skrevet "aldri mer", men er det andre)? Jeg erstattet Plastimo-tankene med tanker av merket Nuova Rade, da disse så mer solide ut. Jeg byttet også ut 150L-tanker med 2x100L-tanker, i tro på at noe av problemet med de tidligere tankene var "for mye vann i bevegelse" og at mindre tanker ville føre til mindre trykk. Totalt hadde jeg på det meste 800L kapasitet, 6x100L + 1x200L fra Nuova Rade (siste kjøpt via Finn, trodde det var 100L). De nye tankene har så langt ikke feilet katastrofalt på samme måte som Plastimo-tankene (som etter en stund revnet i skjøtene - og som i tillegg hadde et system med innertank i en "pose" som gjorde det vanskelig å inspisere), men problemet med "vann på avveie" har på ingen måte forsvunnet. Det er få installasjonsinstrukser - men på selve posen står det to ting, "do not overtight" (skrukoblingene) og "do not overfill", uten at det er kvantifisert på noen måte. Hva betyr det egentlig? Hvor mye skal man stramme koblingene? Kan ikke tanken fylles full? Skal man stoppe fyllingen når tanken er halvfull? Egentlig leser jeg det dithen at ... "dersom det blir lekkasjer på tankene, er det din egen feil, fordi du enten har strammet for lite eller for mye, eller hatt for mye vann i tanken". Dette holder kanskje vann (heh...) i andre juristiksjoner, men heldigvis har vi en sterk forbrukerkjøpslov i Norge. Så langt har selger ikke gitt medhold i reklamasjonen min, men jeg har ikke kranglet mye på det enda. Det største problemet er tilsynelatende underdimensjonerte O-ringer - her har jeg hatt store problemer. Siden det står "do not overtighten" har jeg ikke brukt verktøy på å stramme. I begynnelsen gjorde jeg research på hvilke som lakk og strammet til etterhvert som jeg fant ut hvilke som lakk. Mang en gang så jeg meg fornøyd - fulle tanker, ikke en dråpe vann hvor det ikke skulle være vann - men akk, hver gang man legger ut på seiltur og det blir litt bølger så har det plutselig kommet masse ferskvann i kjølsvinet. Jeg har prøvd å bytte ut O-ringene med tykkere ringer, men da fikk jeg ikke strammet opp koblingene godt nok. Jeg har prøvd å supplere O-ringene med litt hamp og gjengepasta - og det har tilsynelatende holdt bedre enn bare O-ringene. Nå har jeg byttet ut samtlige O-ringer med hamp og gjengepasta, og det ser ut til å være tett - enn så lenge, men jeg har ikke vært ute i store bølger etter siste fylling. Det har vært lekkasjer på samtlige koblinger, både oppe og nede på tanken, til og med på "blindkorker", simple skrukorker som kan benyttes når det er tilstrekkelig med én kombinert fylle/tømme-tilkobling på tanken. Skrukorkene var om ikke annet trivielle å fikse, bare å slenge på litt hamp eller teflontape i gjengene. Det er imidlertid ikke bare koblingene som har lekket, jeg har så langt dekommisjonert to tanker. Alle tankene utvikler etterhvert "rynker", og på én av tankene begynte det å lekke fra disse rynkene. Selger hevder at jeg har installert tanken nært noe skarpt, og at det derfor er min egen feil. Dette er sludder, men jeg har ikke kranglet på det enda. På den andre tanken ble det lekkasje i "sveisen" mellom skrukobling og tanken. Bilder kommer etterhvert. Jeg jobber også med å skrive en slags bloggpost/artikkel som oppsummerer mine erfaringer med fleksible vanntanker. Også er jeg i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre videre. 800L med fastinstallert kapasitet er ikke ønskelig, det er en stor fleksibilitet å kunne velge mellom vannkapasitet og stuerom. "Water maker" er en annen idé, men de koster mye, krever mye energi, kan ikke stå ubenyttet i lengre tid, og så er vi jo ganske ofte innom gjestehavner som leverer drikkevann av relativt god kvalitet, ofte med ubegrenset bruk inkludert i gjestehavnsavgiften, da er det en fordel å ha god kapasitet. Det blir en god stund til båten er tilbake i Norge, så anbefaling av norske bedrifter som kan levere "skreddersøm" hjelper ikke mye. Kan jeg da tolke deg dithen at tankene fra Nuova Rade (eller er det Lazilas som Watski også selger) er bedre enn Plastimo sine eller ser det ut for å være samme problemet med disse? Link to post
tobixen Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 33 minutes ago, Lazyjack said: Kan jeg da tolke deg dithen at tankene fra Nuova Rade (eller er det Lazilas som Watski også selger) er bedre enn Plastimo sine eller ser det ut for å være samme problemet med disse? Ikke greit å si. Jeg heller til at jeg foretrekker Nuova Rade. Selve tanken virker å ha litt lengre holdbarhet, og lekker ikke like katastrofalt når den først lekker. Det har også vært noe enklere å feilsøke, med Plastimo var det en innertank og et yttertrekk, yttertrekket gjorde det i praksis omtrent umulig å finne ut av om lekkasjene kom fra koblingene eller fra selve tanken, samt hvor lekkasjen kom fra. Skrukoblingene på Nuova Rade derimot, de er helt håpløse, her har jeg hatt problemer fra dag én. Foreløbig ser det ut som at jeg har hatt god suksess med å bytte ut samtlige O-ringer med hamp og gjengepasta. Kanskje Nuova Rada-tankene kan brukes, med tre forbehold: * Sørge for at tankene har god fysisk støtte og ikke kan bevege for mye på seg - det holder ikke å bare feste dem i fire hjørner. * Samtlige O-ringer bør (antageligvis) byttes ut med hamp og gjengepasta. * "Sveisen" på nedre kobling tåler visst ikke mye trykk. Dersom man har fylt opp til det renner vann ut av påfyllingsrør, så må man tappe ut vann til det er luft i mesteparten av påfyllingsrøret før man skrur på skrukorken. Man må også ha stoppekraner mellom tanker som er koblet sammen dersom den ene tanken ligger høyere enn den andre (og det inkluderer stybord/babord tank på en seilbåt eller på en ubalansert motorbåt, samt tanker langt forran og langt bak på en motordreven båt). Disse stoppekranene må (normalt) være lukket. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn