Jump to content

Fleksible vanntanker som ikke tåler bølger


tobixen

Recommended Posts

 Jeg har fire 150l-vanntanker i båten, fleksible tanker fra Plastimo, kjøpt fra Seatronic.  Generelt sett har jeg hatt ferskvann på avveie stort sett kontinuerlig ila de årene jeg har hatt båten.  Det er et konstant irritasjonsmoment, det er ikke lett for meg å finne ut av hvor det lekker (hvilken tank det er, og om det i det hele tatt er tanken eller noe annet som lekker), og vannet samler seg på en rekke steder hvor det ikke skal være vann - steder det ikke er så lett å komme seg til og få tørket grundig.  Jeg har installert lensepumper, de gjør at jeg kan være trygg på at det ikke skvalper rundt hundrevis av liter av vann i kjølsvinet, men de er ikke egnet på å holde det tørt.  Tidvis har jeg identifisert en lekkende vanntank, men jeg har som regel vært såpass i krisemodus at jeg bare har byttet den ut med en ny tank av samme type.  Én gang har jeg vel giddet å be om reklamasjon fra Seatronic og har fått ny tank uten omkostning.  Nå har jeg en tank hvor vannet ikke bare drypper, men renner ut, så jeg kontaktet Seatronic og ba høflig om mulighet for reklamasjon.  Jeg er generelt sett veldig fornøyd med Seatronic, men svaret jeg fikk denne gangen overrasket meg imidlertid.

 

Slik jeg leser svaret vil deres leverandør ikke gi noen reklamasjoninnrømmelser fordi de åpent innrømmer at vanntankene ikke er egnet for bruk i båt, og dermed vil heller ikke Seatronic gi meg noen reklamasjonsrettigheter.  Jeg kunne godtatt å bli nektet reklamasjon fordi jeg ikke finner tilbake til kjøpsdokumentasjon på tankene, fordi tankene evt ikke har vært installert riktig ihenhold til anvisninger e.l., men at tankene rett og slett ikke tåler sjøgang og slag - det er jo nettopp årsaken til reklamasjonen, og ikke noen grunn til å avvise reklamasjon!  Jeg er ikke alltid like flink til det selv, men jeg mener det er viktig å benytte seg av og stå på reklamasjonsrettighetene i slike tilfeller - enten det er snakk om en billig vare til under hundrelappen eller en dyrere gjenstand - nettopp for å presse butikker til å luke ut useriøse leverandører og produsenter.

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Quote

 


Når det kommer til disse tankene er de ikke laget for å ligge helt i baugen eller piggen da det er veldig mye slag og bevegelse der.  Vi har ikke opplevd det som ett stort problem men noen av våre kunder har opplevd det samme som du nevner. Vi har vært i kontakt med både leverandør og produsent som begge trekker samme konklusjon, nemlig at disse tanker ikke er laget for å bli utsatt for harde støt og større krengning over tid.

 

Når det kommer til reklamasjon på disse tanker er det dessverre ingenting vi kan gjøre da produsenten ikke godtar reklamasjon på disse lengre nettop pga  overnevnte punkter.
 

 

 

For ordens skyld, tankene mine ligger hverken i baug eller pigg.  En av tankmodellene er trekantformet, altså ment å ligge i baug.

 

Her er link til 150L-vanntanken:

 

https://seatronic.no/vanntank-pa-150l-70x140cm

 

Beskrivelsen på websiden er svært kort, og gir ingen hint om at tanken kanskje ikke er beregnet på sjøgang:

 

Quote

 


Benytt ledig plass til å øke ferskvannskapasiteten.

En fleksibel tank som gir deg en permanent løsning.

38mm inntak
12mm uttak
 

 

 

Beskrivelse og bilde er likt på samtlige av modellene.

 

Så vidt jeg kan huske står det heller ikke noe på esken om at produktet ikke bør benyttes i båt, heller ikke noen begrensinger av typen "kun for innaskjærs bruk", "kun for bruk i godvær" eller lignende.

 

Man kunne kanskje anført det som en gyldig grunn til å avvise en reklamasjon dersom tanken var solgt fra en hyttebutikk, men når tanken selges fra en båtutstyrsbutikk ligger det jo implisitt en føring i at produktet skal være sjøverdig.  Dette er også det eneste alternativet Seatronic fører.

 

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med vannsituasjonen.  Et alternativ er å gå for en fleksibel vanntank av et annet merke fra Maritim.  Jeg tenker da å bytte ut 150l-tankene med én eller to 100l-tanker etterhvert som jeg oppdager lekkasjer.  Tankene fra Maritim er noe dyrere, ser litt mer robuste ut på bildene, og jeg tenker også at mindre tanker bør tåle sjøgang bedre enn store tanker.  Imidlertid står det i informasjonen at "tankene ikke skal overfylles", det leser jeg som et svakhetstegn.  Noen som har erfaringer?

 

Det andre alternativet er å gå for faste tanker.  Det blir dårligere utnyttelse av tilgjengelig volum, vanskelig å finne noe som passer mer eller mindre perfekt.

 

En hybridløsning er også en mulighet.  Jeg har fire tanker pr i dag, de nedre tankene skulle man jo tro at er utsatt for mer trykk, men de får god sidestøtte fra skrog og dieseltank og jeg har hatt mindre problemer med lekkasjer fra disse.  de øvre tankene ligger mer utsatt til, de har mer plass å boltre seg på.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det synes jeg ikke var et greit svar. Er jo ikke akkurat en hurtiggående hoppende båt du har. Jeg har sett en type fleksibel tank, som man trer inn i et ledig rom. Deretter tror jeg den fylles med luft, og det settes inn en slags uv lampe som herder tanken til fast form. Har ingen erfaring med det, bare sett det på nett. Kunne kanskje vært noe, om du ikke kommer til med fast tank?

Link to post
Share on other sites

Du sier at de som har støtte holder, men de som ha plass å boltre seg på lekker oftere.

Jeg skjønner at det blir lekkasje på de som " ligger og slenger " , kontra de som har støtte.

Jeg antar at disse tankene ikke skal ligge uten støtte i bunnen og på siden.

Hva med å sjekke hva Plastinvent kan lage til deg? 

Jeg bestilte fra dem for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Furu said:

Har du tanker festet eller ligger dei løst?

 

De er festet i hjørnene og med belterem over, slik det tilsynelatende er lagt opp til i designet.  De ligger flatt oppå dieseltanken.  Det ligger jo dørkplater over, jeg har ikke akkurat tatt av dørkplatene og studert hvordan ting beveger seg under tung sjø, men jeg har mine tanker om at bevegelsene og kreftene kan bli ganske formidable.

 

Jeg har gjort noen tiltak, bl.a. festet en god del bagasjestrikk i sikk-sakk over tanken, med formål at tanken skal holde seg mest mulig stødig, og på den ene siden har jeg lagt ned 1.5l vannflasker (fylt med reservevann) mellom tank og skott, med formål å støtte opp tanken.  Dersom jeg skal fortsette med fleksible tanker tenker jeg å prøve å legge to ved siden av hverandre og montere en planke mellom dem for mest mulig støtte og minst mulig spillerom.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Tom Rør said:

Jeg antar at disse tankene ikke skal ligge uten støtte i bunnen og på siden.

 

Ja, det er jo en viss logikk i det, og det hadde jo vært greit dersom det hadde vært tydelig oppgitt både på websidene til seatronic og på emballasjen.  Da ville jeg ikke hatt noen reklamasjonssak i det hele tatt.

 

På maritim sine websider har den fleksible tanken maljer i de fire hjørnene, og instruksjoner om at disse skal festes, men ingen instruksjoner om at tanken må ha støtte fra sidene.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Gullfisk said:

Det synes jeg ikke var et greit svar. Er jo ikke akkurat en hurtiggående hoppende båt du har. Jeg har sett en type fleksibel tank, som man trer inn i et ledig rom. Deretter tror jeg den fylles med luft, og det settes inn en slags uv lampe som herder tanken til fast form. Har ingen erfaring med det, bare sett det på nett. Kunne kanskje vært noe, om du ikke kommer til med fast tank?

Hm, tror det ble nevnt i en tidligere tråd.  Det kunne kanskje vært en mulighet - men jeg tror jeg prøver et par fleksible tanker fra Maritim først.

 

Med fleksible tanker har man noen fordeler/ulemper som man ikke oppnår med en slik "skredderherdet" løsning:

 

* Lett å montere, lett å demontere og lett å bytte ut.

* Det holder å ta en titt på tanken for å skjønne om den er tom eller full (men på den andre siden mindre trivielt å installere en måler)

* Man gjenvinner ledig plass når tanken er tom (kan brukes som lagringsplass, men mer aktuelt at jeg har trengt plass for å kunne komme meg til og vedlikeholde andre komponenter i området, f.eks. da jeg rengjorde dieseltank).

* Kan brukes som vannseng.

 

(stryk det siste).

Link to post
Share on other sites

Det er som Hulda sier.

Hva slags avtale selger har med leverandør er knekkende likegyldig.

Du har ingen avtale med leverandør.

Dette er et forhold mellom selger og deg.

 

Når det er sagt.

"Reklamen" for disse tankene, samt at de selges fra en båtutstyrsforretning, gir utvetydig og uforbeholdent uttrykk for at dette er tanker som kan brukes i båt, og derved tåle de bevegelser en båt blir utsatt for.

 

Om jeg har forstått det riktig, så er det heller ikke vedlagt noen spesifikk monteringsavisning eller uttrykt noen begrensninger vedrørende "montering" av disse tankene. (Det sier seg selv at de ikke bør plasseres/monteres på en slik måte at de blir slengt "veggimellom" ).

 

Dette er, slik jeg oppfatter det, helt klart en reklamasjonssak.

 

Selv har jeg veldig gode erfaringer med Seatronic, både når det gjelder kjøp og reklamasjoner, så denne saken gjør meg mildest talt forundret.

 

Link to post
Share on other sites

Har to stk. av over nevnte tanker fra Seatronic. De ligger i hver sin benk i baugen, men ligger i smale benker og er begrenset for bevegelse alle veier(untatt oppå). De har holdt tett og fungert fint i 5 sesonger. Ser at Seatronic ikke varsler om noen begrensinger på hjemmesiden så de må nok erstatte ødelagte tanker jf. reklamasjonsretten(5 år). Du trenger strengt tatt ikke kvittering så lenge du kan sannsynligjøre at du kjøpte produktet hos dem. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ble ringt opp av daglig leder nå, han la seg langflat, svaret jeg fikk var ganske uheldig, glipp fra én ansatt.  Jeg kommer til å få penger på konto for tankene jeg har kjøpt fra Seatronic.

 

Han konstanterte en ting jeg har skrevet mange ganger på dette forumet; det finnes mange typer båter og mange typer båtbruk.  De får inn en del reklamasjoner på disse tankene, men de har også mange fornøyde brukere.

 

Jeg vet av folk som har hatt seilbåt i flere tiår, men som aldri har vært utenfor indre Oslofjord - vi har vært i Danmark eller lengre unna hver sommer bortsett fra i fjor - og en av gangene seilte vil langs vestkysten av Danmark.  Vi bruker også båten vinterstid.  Det er klart vanntankene våre er mer utsatt for bølgeskvulp enn for den gjennomsnittlige båtbruker.

 

Disse fleksible tankene fungerer for mange, men de har særlig hatt returproblemer med de trekantformede tankene ment for installasjon i baug.  Mine tanker er plassert aktenfor midtskips, hverken i hekk eller baug, men langt ut til sidene.

Link to post
Share on other sites

Hei til trådstarter og alle,

 

Dette er selvsagt ikke et svar til kunde som vi er fornøyde med, og vi beklager dette! Vi har nylig ansatt nye kundebehandlere, og i en opplæringsperiode kan slike glipper dessverre oppstå.

 

Vi har nå vært i kontakt med kunden (trådstarter) for å ordne opp i saken.

 

/Eirik, Seatronic

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, TrikkerN Lønning said:

Har du lokalisert hvor lekkasjen er? Er det rift,hull eller rett og slett skjøten som ikke holder mål?

 

Jeg ikke undersøkt alle tankene som har feilet, men jeg har et inntrykk av at det er skjøten som ikke holder mål, særlig i hjørnene.

 

Disse tankene består av en plastsekk som ligger i en ugjennomsiktig vinylpose, dermed er det ikke trivielt å se hvor det lekker (det er litt arbeid å ta plastsekken ut uten å ødelegge vinylposen).  Plastsekken er vel laget av to rektangler som er sveiset sammen i kantene.  Det jeg ser nå er også at vannet renner ut fra et hjørne, så meget mulig at det er skjøten som har revnet.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen mulig "feil" i fra min side - drikkevannsuttakene fra alle tankene er koblet sammen med stoppekraner.  I en normal havnesituasjon, eller ved seiling i vindstille, pleier jeg normalt å la kranene være åpne.  Når seilene går opp bør kranene på lo side lukkes, slik at drikkevann hentes fra le side (evt motsatt dersom man vet man vil få mye vind fra andre siden i dagene fremover.  Det hender jo rett som det er at jeg enten glemmer helt av det, eller er treg med det, det har vel sikkert skjedd at vi har seil over lengre tid med grei krenging til en av sidene og alle kranene åpne.  Det som skjer da er at vannet forflytter seg fra vanntankene på lo side til vanntankene på le side.  Dersom vanntankene er fulle, vil vanntankene på lo side bli utsatt for trykk, da de er koblet sammen med de høyereliggende tankene på lo side.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 minutt siden:

En annen mulig "feil" i fra min side - drikkevannsuttakene fra alle tankene er koblet sammen med stoppekraner.  I en normal havnesituasjon, eller ved seiling i vindstille, pleier jeg normalt å la kranene være åpne.  Når seilene går opp bør kranene på lo side lukkes, slik at drikkevann hentes fra le side (evt motsatt dersom man vet man vil få mye vind fra andre siden i dagene fremover.  Det hender jo rett som det er at jeg enten glemmer helt av det, eller er treg med det, det har vel sikkert skjedd at vi har seil over lengre tid med grei krenging til en av sidene og alle kranene åpne.  Det som skjer da er at vannet forflytter seg fra vanntankene på lo side til vanntankene på le side.  Dersom vanntankene er fulle, vil vanntankene på lo side bli utsatt for trykk, da de er koblet sammen med de høyereliggende tankene på lo side.

Jeg mener fremdeles at de burde tåle dette?

Dette må jo være en elendig kvalitet?

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, tobixen said:

En annen mulig "feil" i fra min side - drikkevannsuttakene fra alle tankene er koblet sammen med stoppekraner.  I en normal havnesituasjon, eller ved seiling i vindstille, pleier jeg normalt å la kranene være åpne.  Når seilene går opp bør kranene på lo side lukkes, slik at drikkevann hentes fra le side (evt motsatt dersom man vet man vil få mye vind fra andre siden i dagene fremover.  Det hender jo rett som det er at jeg enten glemmer helt av det, eller er treg med det, det har vel sikkert skjedd at vi har seil over lengre tid med grei krenging til en av sidene og alle kranene åpne.  Det som skjer da er at vannet forflytter seg fra vanntankene på lo side til vanntankene på le side.  Dersom vanntankene er fulle, vil vanntankene på lo side bli utsatt for trykk, da de er koblet sammen med de høyereliggende tankene på lo side.

Hvis så er tilfelle må det være beskrevet i monterings/bruksanvisning dersom det ikke skal behandles som en reklamasjon. Vet ikke helt hvordan disse tankene er festet, men ser vel for meg at de bør "forskalles" slik at de ligger uten å slingre. Dersom de er stroppet fast i hjørnene blir det jo enorm påkjenning her dersom det er dette som skal holde dem på plass ved slingring og krenging.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SeatronicEirik said:

Hei til trådstarter og alle,

 

Dette er selvsagt ikke et svar til kunde som vi er fornøyde med, og vi beklager dette! Vi har nylig ansatt nye kundebehandlere, og i en opplæringsperiode kan slike glipper dessverre oppstå.

 

Vi har nå vært i kontakt med kunden (trådstarter) for å ordne opp i saken.

 

/Eirik, Seatronic

 

 

Bra jobbet!

Alle kan gjøre en feil.

Men dere kommer nå bli husket for måten dere ryddet opp i saken på isteden for en enkelt feil.

Tenk om alle kunde drive like seriøst =)

 

Kommer dere fortsette selge de aktuelle tankene?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, TrikkerN Lønning said:

Jeg mener fremdeles at de burde tåle dette?

Dette må jo være en elendig kvalitet?

 

1 hour ago, Big Horn said:

Hvis så er tilfelle må det være beskrevet i monterings/bruksanvisning dersom det ikke skal behandles som en reklamasjon.

 

Ja, jeg skrev "feil" i anførselstegn, det var ikke helt uten grunn.  Tankene bør tåle dette såfremt det ikke står eksplisitte advarsler i salgsinformasjon og/eller monteringsinformasjon, men det kan tenkes å være en medvirkende årsak til at jeg har hatt mye problemer med disse tankene.

 

1 hour ago, Big Horn said:

Vet ikke helt hvordan disse tankene er festet, men ser vel for meg at de bør "forskalles" slik at de ligger uten å slingre. Dersom de er stroppet fast i hjørnene blir det jo enorm påkjenning her dersom det er dette som skal holde dem på plass ved slingring og krenging.

 

Ja, jeg tenker det samme.  Tankene er antageligvis gode dersom de kan monteres slik at de får godt med sidestøtte (men uten at tankene blir liggende mot skarpe kanter, hjørner e.l.) eller dersom de ikke blir utsatt for bølger eller krenging.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...