chrisking Startet 27.April.2020 Link til dette innlegget Startet 27.April.2020 Har akkurat kjøpt en poseidon 470 (15 fot) med en mercury 25hk efi fra 2011. Ble kjøpt til 16 åringen i huset + muligheter for familien å ta en liten tur i ny og ned. Men spørsmålet er følgende. Når båten går for fullt får jeg ca 18 knop på den (1 person om bord) synes dette er litt sakte, eller er det ikke det? Er helt nybegynner på båt så jeg har ikke så mye erfaring, men hva tror dere som er erfarne? Og er det noen mulighet for å få økt farten noen knop uten å bytte motor? skal ha motoren på service neste uke, men kan vel ikke forvente at den blir "raskere" av den grunn Så hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.April.2020 Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 Hvordan står motoren tiltet når du får den farten? Er den tung å få i plan? (fra stillestående til den går i full fart) I følge kommentarene på denne YouTube videoen så er farten ca 15-20 knop med 25 hk motor, og det kan nok stemme med den hekkbølgen. Link til video, se kommentarer under videoen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ballistic Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Poseidon er vel godkjent for inntil 40 hk så er mulig at du er i nedre grense på motorkraft hvis du ønsker en båt som skal gå lett i plan også med litt last. Der er ihvertfall da viktig å tenke trim på motor samt ha rent undervannskrog om en ønsker å holde farta oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Hvis båten er vanskelig å få opp i plan kan Smart Tabs hjelpe. Gjør ikke så mye med toppfarten, men båten planer lettere. https://www.marineshop.no/smart-tabs/102404/smart-tabs-sx-trimplan-pakke-30lb--hash--sx9510-30-13-15-fot-30-40hk Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.