Jump to content

Mulig å få båten til å gå fortere?


chrisking

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en poseidon 470 (15 fot) med en mercury 25hk efi fra 2011.

Ble kjøpt til 16 åringen i huset + muligheter for familien å ta en liten tur i ny og ned.

Men spørsmålet er følgende. Når båten går for fullt får jeg ca 18 knop på den (1 person om bord)

synes dette er litt sakte, eller er det ikke det?

Er helt nybegynner på båt så jeg har ikke så mye erfaring, men hva tror dere som er erfarne?

Og er det noen mulighet for å få økt farten noen knop uten å bytte motor?

skal ha motoren på service neste uke, men kan vel ikke forvente at den blir "raskere" av den grunn

Så hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Hvordan står motoren tiltet når du får den farten?

 

Er den tung å få i plan? (fra stillestående til den går i full fart)

 

I følge kommentarene på denne YouTube videoen så er farten ca 15-20 knop med 25 hk motor, og det kan nok stemme med den hekkbølgen.

Link til video, se kommentarer under videoen.
 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Poseidon er vel godkjent for inntil 40 hk så er mulig at du er i nedre grense på motorkraft hvis du ønsker en båt som skal gå lett i plan også med litt last. Der er ihvertfall da viktig å tenke trim på motor samt ha rent undervannskrog om en ønsker å holde farta oppe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...