Pettermeter Startet 27.April.2020 Link til dette innlegget Startet 27.April.2020 (redigert) Hei. Har lest mange fine tråder her om lakkering. Men prøver med en egen uansett Driver å pusser opp en eldre 10 fots mahogny racer. Har på 6 strøk epoxy, 6 strøk 2k epifanes klarlakk. Skal nå avslutte med et par eller flere strøk 1k epifanes klarlakk. I tidligere strøk har det blitt noe luftbobler og nupper, men har fått hentet meg inn med pussing og flere strøk. Men nå i avsluttende strøk vil jeg ha det 100% (i hvertfall slik det går med rulle/pensel og skumfordriver). På denne plata som er løs har jeg på ene siden brukt pensel og ufortynnet lakk, som ga kanskje litt for mye lakk og deretter luftbobler som kommer etterhvert. På den andre siden har jeg brukt rulle med 10% tynner, der kommer det mere nupper i lakken. Bruker alltid skumfordriveren. Rommet jeg står i holder 16gr så trodde det var innenfor. Noen som har en anelse om hva jeg gjør galt eller har triks i ermet som vil dele? Ser bra ut til å være rulle, men ser man nøye finner en skavanker. Ser jo at det ikke er lett å se noe på bilder, men bilder sier mere enn 1000 ord Redigert 27.April.2020 av Pettermeter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Luftbobler som kommer etter hvert skyldes gassing. Øker på dersom temperatur er stigende i materialet. Ha jevn temperatur i rommet lenge før og etter lakking. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Du kan jo prøve med en sikling. Det er en skarp, tynn stålplate. Da fjerner du alle nupper. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Pettermeter Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Takk for svar. Aha, ja temperatur variasjon kan nok være utslagene ja. Setter på varmen en time før jeg begynner bare. Da må jeg prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Hvis du vil ha det rigtigt blankt. Kan du våd slibe med korn 1200 og efterfølgende polere glansen op. Sitér dette innlegget Link to post
Pettermeter Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Danskeren07 skrev 11 minutter siden: Hvis du vil ha det rigtigt blankt. Kan du våd slibe med korn 1200 og efterfølgende polere glansen op. Ja har tenkt på det, bra triks. Gjorde det på skroget som er sortlakkert. Fikk litt mye gardiner, så slipte 400 - 800 - 1200 - 2000 så rubbing - polering. Ble blankt og fint, men mistet litt "dybde" i lakken. Ble vell litt vel mye sliping. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Med 6 lag epoxy og 6 lag med 2K lakk utenpå heller jeg mer mot silikonforurensing eller annet som gir «fisheye» enn gassing fra underliggende treverk. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jens_P Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Støv i luften, kost som inneholder støv. Arbeidsklær som avgir støv mens du arbeider. For ivrig i omrøring av lakkboks så det blir luftbobler. Kjente eksempler på problem-kilder. Slet med det samme når jeg lakket dørker med Ravilakk. Ga opp til slutt, skulle tross alt bare gå på det. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Pettermeter Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Hmm. Etter flere svar over her så er det noen ting jeg må forbedre litt bedre før de siste avsluttende lakk strøkene. Er egentlig ganske fornøyd med slik det begynner å bli. Men skal pusses ned og gjøre omgivelsene og vaskingen 100%. Ligger maaange timer arbeid her nå, godt å nærme seg slutten med pussing og lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Kan jeg spørre om grunnen til at du velger 1K lakk utenpå 2K? Jeg har laget en liten båt i Epoxy, og jeg har bare lakket med 2K utenpå. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Og så må du legge ut noen bilder av hele båten, nå bare erter du oss med disse bildeutsnittene ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Pettermeter Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Honduras skrev for 1 time siden: Kan jeg spørre om grunnen til at du velger 1K lakk utenpå 2K? Jeg har laget en liten båt i Epoxy, og jeg har bare lakket med 2K utenpå. Tja, har egentlig ikke noe godt svar på det. Har også vurdert å bare bruke 2K siden den er mere slitesterk. Har hatt en magefølelse på at 1K er lettere å få fin finish med (mindre koking og mindre sær på omgivelse temperatur. Samt at jeg ser fram til å ikke stå så mye i den gassen den avgir (isocystanter). Har selvsagt god maske, men uansett. Har også kjøpt inn mye lakk på forhånd, bla Rylard lakk som jeg er veldig spent på å prøve, har hørt mye bra om den. Honduras skrev for 1 time siden: Og så må du legge ut noen bilder av hele båten, nå bare erter du oss med disse bildeutsnittene ? He he, ja det var litt meningen det da å ikke legge ut for mye. For har gått svanger med å legge ut en prosjekt tråd om dette oppussings prosjektet. Har lest mye her inne på forumet og fått mange gode ideer. Og har da lyst til å dele mine erfaringer/utfordringer jeg har pådratt meg. Ditt Glen-L prosjekt har jeg lest flere ganger, imponerende! Syntes disse trebåt prosjektene fortjener mere oppmerksomhet, men ser ut som at det blir mindre av de. Legger ut bilde av slik jeg overtok den. Er en båt min bestefar i sin tid laget av rester av et annet båt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Har ikkje særlig erfaring med lakk av treverk, men når eg arbeider med plastring /maling og lakk av saker så prøver eg alltid å holde jevn temperatur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
IJssel Coatings Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Viktig med jevn temp, ja. Men hvorfor avslutte med 1-K oppå 2-K? Det gir ingen mening, du går fra slitesterk til mindre slitesterk. Når det gjelder finish så er 2-K også overlegen, men du må være forsiktig med støv, støv i kost og fordriver osv som Jens-P skriver. Kan også være en fordel å ta siste strøk med en 2-K med ekstra UV-filter. Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.