Jump to content

Ventiljustering VP D2-40 - Hvor viktig er det?

Lazyjack

Recommended Posts

Har hatt mange ting med motor opp gjennom årene. Biler, MC, traktor og selvsagt båt, både bensin og diesel. 

Jeg har ALDRI justert ventiler annet enn ifm. motoroverhaling, bytte av toppakning o. l. 

Motoren (VP D2-40) som nå sitter i båten min har gått 2200 timer og går pent og godt. Kjøpte båten i fjor og kjenner ikke historikken og hva tidligere eier har gjort. 

Er det noen grunn til å sjekke ventilklaringen så lenge den går pent og ikke klikker som en Opel fra 50-tallet?

Edited by Lazyjack (see edit history)

Kan vel ha mening. Det beste er vel å følge instruksjonsboken. Personlig hadde jeg sjekket klaringen. Trist om ventiler ligger på og brenner.

Selv har jeg kun moderne motorer. Den eldste er fra 1985. Alle har hydrauliske pushere. Ingen justering, de fikser seg selv.

Det er så fort gjort at jeg ikke ville ha sløyfet det. For liten klaring er verre enn for stor, og det hører du ikke. I alle fall ikke før det er for sent...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den dagen du fnner ut at det er viktig, da er det for sent.

Hva er intervallet?

Det skal meget gode argumenter for å ikke gjøre dette, om du kommer til uten å skjære vekk en masse greier, el. er det bare å få det gjort.

Hold kjeft,når du snakker til meg!