Jump to content

Varmeveksler VP TAMD41B


Anchorman

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er en fersk maskinist som har et spm. angående varmeveksler.

 

Pga. en trasig bolt til sinkanode som nektet å gi tapt for varme, smøring og alle andre triks så jeg meg nødt til å ta av hele frontdekselet på varmeveksleren for å sjekke status. 

 

Etter å ha søkt litt rundt fant jeg en fin video om temaet. I denne videoen vises det at det er en god del væske i veksleren. Jeg var derfor klar med bøtte og kluter da jeg demonterte slangene, men til min store overraskelse kom det knapt ut en dråpe av hverken sjøvann eller kjølevæske. 

 

Så da begynner jeg å lure om noe er galt her? Burde det ikke være væske i veksleren? Ser heller ikke spor av noen lekkasjer. 

 

Jeg kjørte båten en testrunde etter at jeg hadde byttet lager, pakninger etc. på sjøvannspumpa. Kjørte ca 1 time hvor ca 15 min var full pinne, men temperaturen var stabilt rett over 80 grader. Så det virker som kjøling sånn sett er i orden. 

 

Kan også meddele at når motoren går og jeg løsner litt på bolten til anoden (som jeg omsider har fått løs) kommer det sjøvann ut da.

 

Alle tips mottas med takk :) 

Link to post
Share on other sites

Om det kun er endelokket du demonterer så er det kun sjøvannsiden du eksponerer. Der trenger det ikke ligge vann når motoren er av. Det renner ut av veksleren og ned i eksosslangen/potta. Temperaturen du måler ved gange tyder på at kjølingen fungerer slik den skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...