Erik Startet 28.April.2020 Link til dette innlegget Startet 28.April.2020 Er på land for vårpuss, og oppdaget en liten skade i nedkant av roret på seilbåten, der det drypper litt vann ut. Skaden er pusset ned og åpnet i nedkant for å klargjøre for å støpe/reparere, men det drypper stadig litt. Det ble etterhvert borret 2 gode hull oppover fra bunn for at det skulle kunne dryppe/tørke fortere, og det gjorde det, men nå etter 1,5 uke er det fortsatt ikke helt tørt i bunn der. Roret stikker jo fort ca 1,5 meter ned i vann, så jeg regner med sjøvann er presset inn over tid pga vann trykket, og nå er det tyngdekraften som bidrar mest for å få det ut igjen. Har fagmann som skal fikse det når tørt, men det må være helt tørt før det er vits å støpe sier han. Men hvor lang tid kan jeg forvente at det tar ? Båten er satt over i 'langtids avdelingen' på slippen så den står godt, men jeg vil jo på sjøen. Snakker vi uker eller måneder tro (håpet jo først på dager, men det håpet er jo allerede ute) ? Er det noen triks for å fremskynde tørkeprosessen ? På de varmeste dagene nå i finværet er roret blitt direkte overflatevarmt i sola, og da slutter det å dryppe, men til kvelden når det kjølner så begynner det igjen, så jeg tror at varme bare fordamper fukten inni roret, men den dampen kommer jo ingen vei, så jeg tror ikke varme egentlig hjelper. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Hei Som alt anna som skal tørka er det varme og luft som skal til. Eg veit om folk som har bora hol, og kopla til slangar frå ein skotørkar, for å tørka våte laminat. Då blås det varm luft inn i laminatet. Det må sjølvsagt vera mogeleg for lufta å koma ut av laminatet òg. Som eit minimum hadde eg laga eit lite telt av plast, og hatt ein liten omn under. Eg har òg vore med på å tørka hola kjapt med varmepistol, for så å klina i litt Sika/Tec/SealBond, og plastra over før meir vatn rakk å dryppa ut. Dersom det hadde vore fagmannen sin båt, og han var ivrig etter å koma på sjøen, så hadde han nok gjort noko liknande. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Jeg lurte på om vi kunne 'jukse' det til nå og fikse ordentlig til høsten, men det var såpass mye bedre å gjøre det ordentlig nå med en gang at det blir slik. Noen som tørr tippe hvor lang tid dette kan ta hvis naturen få gå sin gang ?? Hvis skotørker metoden skulle vært forsøkt, så bør det lages hull lengre opp for å slippe luft ut. Men er det realistisk at det blir lufting nok med å bare borre ett hull, eller må all gelcoat av i ett større område oppover hele roret i så fall ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gullfisk Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Er det hult? hva med avfukter i en form for tett telt? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Tørket en gang en With 442 med dobbeltskrog og skum. Pakket den i helt tett plast med en avfukter inni, og det var ikke sluttet å komme fukt etter 2 måneder. Tror i realiteten ikke det er mulig å få det helt tørt hvis det ikke er stort hulrom inni, men det tviler jeg på. Ville satt roret med skaden opp og kjørt på med 50-60 grader etpar dager slik at det meste damper ut og støpt igjen. Spikre ei litt trang kasse rundt roret og sett på en vifteovn eller støveltørker som blåser inn i ene enden og ut i andre enden av kassa for å oppnå temperatur.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Erik Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Jeg vet ikke om det er hulrom lengre opp, banke test kan indikere det, men der nede som vi har slipt og borret er det helt fast glassfiber uten rom i mellom. Kunne kanskje bygget telt og satt inn avfukter, men hvor stor effekt kunne man forventet når roret jo er vanntett untatt feltet helt nederst...? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Hei igjen Skal du gjera dette skikkeleg, så er det ein vinterjobb. Dvs. at roret bør av, og i hus over legre tid. Det er nok titusenvis av ror som har vatn inni, og det er nok ingen katastrofe om det er litt vatn inn i roret. Gitt at du får tørka roret innvending, så har du neppe nokon garanti for at det ikkje kjem vatn inn igjen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 mons skrev 5 minutter siden: Tørket en gang en With 442 med dobbeltskrog og skum. Pakket den i helt tett plast med en avfukter inni, og det var ikke sluttet å komme fukt etter 2 måneder. Tror i realiteten ikke det er mulig å få det helt tørt hvis det ikke er stort hulrom inni, men det tviler jeg på. Ville satt roret med skaden opp og kjørt på med 50-60 grader etpar dager slik at det meste damper ut og støpt igjen. Spikre ei litt trang kasse rundt roret og sett på en vifteovn eller støveltørker som blåser inn i ene enden og ut i andre enden av kassa for å oppnå temperatur.. Roret har jo noe begrenset volum, så på ett eller ennat tidspunkt må det jo være tuomt for fukt hvis det fortsetter å slippe fukt i bunn. Men 2 mnd høres ikke bra ut da... Tror kanskje skotørker metoden kunne vært en ide, forutsatt at det gikk ann å slippe lufte ut , men å feks borre ett hull på tvers lengre lengre oppe vil vel ikke hjelpe, glassfiber er vel ikke så porrøs at den slipper luft gjennom ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Ask skrev 1 minutt siden: Hei igjen Skal du gjera dette skikkeleg, så er det ein vinterjobb. Dvs. at roret bør av, og i hus over legre tid. Det er nok titusenvis av ror som har vatn inni, og det er nok ingen katastrofe om det er litt vatn inn i roret. Gitt at du får tørka roret innvending, så har du neppe nokon garanti for at det ikkje kjem vatn inn igjen. Ask Så å varmebehandle/tørke bare støpe området så det blir tørt nok for heft og bra der er kanskje nok, så kan heller roret være fuktig inni etterpå da... ? Det er konsensus om at å la naturen gå sin gang og få det helt tørt på den måten ihvertfall er ett langttidsprosjekt da...? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Geir Kallevik Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Dette er nok som Ask sier en vinterjobb. Sail Life erarte at det var lettere og ta saken i egne hender..kansje ikke et prosjekt de fleste hive seg over. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Erik skrev 41 minutter siden: Så å varmebehandle/tørke bare støpe området så det blir tørt nok for heft og bra der er kanskje nok, så kan heller roret være fuktig inni etterpå da... ? Det er konsensus om at å la naturen gå sin gang og få det helt tørt på den måten ihvertfall er ett langttidsprosjekt da...? Hei Eg vil svara ja på begge spørsmåla. Du bør testa om sjølve roret er laust i høve til rorstamma. Lås rattet, og prøv å vri rorbladet frå side til side. Dersom det er slark her har du eit alvorleg problem, og kan risikera å mista styringa. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Roret er fast på stammen (og jeg har rorkult, ikke ratt) , ingen problemer slik det er nå, vil bare prøve å unngå problemer i fremtiden også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gunnar Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Hva med å tette med Sika/Tec7 nå, og støpe til høsten? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Stor job å få det tørt! Hva er hensikten? Oppdrift? Jeg har tilsvarende ror på min facil35 forige eier adde boret flere hull, fra bunn til topp for å drenere det. Hullene ble åpnet ved opptak, for drenering og tettet med fugemasse før stoffing om våren. Det ble ikke tett! De siste 7 årene har jeg latt hullene være åpne. Roret fylles ved sjøsetting og dreneres ved opptak. Hva laminatet kan ta skade av vet jeg ikke, og "beslagene" som får rorbladet til å følge rorakselens bevegelser er rustfritt. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Lazyjack Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Veldig mange seiler rundt med vannfylte ror og ligger ikke båten på land ved kuldegrader så oppdages det aldri. Tror ikke jeg ville brydd meg. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Jeg ville ha tettet med det jeg kunne nå, seilt med god samvittighet og vente til høsten. Det kan ta laaang tid før roret er tørt nok... MEN: da må du ha nok tid med god nok varme, i alle fall over null. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Ser at flere her antyder at vått ror ikke er noe problem, og har også funnet av andre kilder at våte ror er veldig vanlig, da de uansett lekker fra toppen via skjøten mellom ror og rorstammen, så å om det er fukt inni så er det kanskje ikke så farlig. På den andre siden må det være tørt for å få heft når vi støper, og den gode nyheten er at det ser ut for at det er i ferd med å tørke nå, så hvis det uansett tørker i løpet av dager nå så venter vi litt, hvis ikke tror jeg vi overflate tørker det med varme og luft for å kunne støpe, og så tar det derfra. Rorstammen, og da sammsynligvis Spiler/tversover konstruksjon inni roret er av aluminium, så rust er neppe en faktor heller her ? Båten går nomalt ikke opp om høsten, så noen dager ekstra nå mot å slippe ett ekstra løft er verdt de ekstra dagene venting, selv om 1 mai helga ryker minst delvis nå Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Too Much Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Jeg skrellet mitt ror ned til kjernen pga frostspregning, borret 200 hull, pakket det inn i et lite telt med varme og avfukter i garasjen. Det sto i 2 måneder før jeg var fornøyd, var nok ikke helt tørt da heller . Men roret ser ut til å være tett og lamineringen sitter fortsatt fast etter 3 år :-) Har ellers sett at noen bruker vakuum (støvsuger) i bunnen for å trekke ut fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Oppdatering : Det var fortsatt ikke tørt, så sent som i går, over 2 uker etter opptak. Da pakket vi roret inn i plast, tapet godt for å få det tett, og satte på vakuum pumpe inne plasten, og allerede i dag, 1 døgn etter, er det nå tørt og klar for støp Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Ny oppdatering i fall noen slår opp på dette for egen bruk i fremtiden : Det var ikke tørt nok, så støpen ble ikke vellykket, og vi er på tørke stadiet igjen. Ca 3 uker nå Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Siste oppdatering i denne saken(for nå er skuta sjøsatt ) til glede for eventuelle fremtidige lesere med samme problem : Det tok rett over 3 uker, 2 første uker kun naturlig tørk etter å ha slipt opp, siste uken med bruk at diverse fremskundings metoder inkludert vakuumpumpe og varmeovn (vekselvis). Men etter ca tre uker var det mulig å få det støpt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.