Jump to content

Identifisering av åpen Rana båt cirka 15fot


bhensv

Recommended Posts

Hei jeg har arvet en Rana plastbåt som bott under et tre siste 20 år, ser ut å være i grei stand så her er planer for sommeren!


den er cirka 15 fot lang og jeg lurte på om noen her vet eksakt vilken type det er?

har søkt på boat.no men finner ikke lik.

 

Trefineret på akterspeilet har morknet bort, lurer på å erstatte med en tillskuren impregnert trebit som jeg siden beiser. er det innafor og vil virke greit?

24531DC3-37A2-4742-95C4-743635D2243F (1).JPG

Link to post
Share on other sites

Den heter Rana 15 Skipper.   Listene på boat.no er ikke komplette (men den ligger inne der også) 

 

data finner du her: 
http://www.pwplastservice.no/wp/?page_id=217

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

-ad bunnplugg så er hullet på laveste punkt i kölen, cirka 16mm så virker ikke å passe med de pluggene som jeg såg på biltema. 
Tok en vinkork som jeg slipte til så den ble konisk og hamret den lett inn. 
 

-Har en 7,5hk suzuki (fra 1979) på nå. Jeg har ordnet platen til akterspeilet, fant noe i furu i garasjen som jag beiset 2 ganger. 

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om furu kanskje er er litt vel myk, og om det kan gjøre at motor løsner. Tror jeg ville spandert vannfast finer, alu, eller plast, type nylon eller lignende. Litt usikker på hullet i kjølen originalt, men mener hele dobbeltbunn er flytekammer. 7,5hk skal være fin motor på denne, men har hatt 80 talls 9,9/15 hk Tohatsu, og Yamaha Vmax. Tror maks egentlig er 8hk, men som guttunge med Tohatsuen gjorde den nære 18knop. Satt da på fremre tofte med lang rorkult, ellers hopper den. Bak blir du fort bløt av sprut. 

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i at det kan være noe mykt, den er limt å skrudd fast alt så får se det an og evt skifte ved behov. 
 

Jeg ser flytekamrer både i för og akter, har den i tillegg dobbeltbunn? Ville sett det gjennom hullet der trodde jeg

Link to post
Share on other sites

Bor opp hullet der hvor du har vinkorken, og sett inn en slik som dette istedet, så er du sikker på at det holder tett!

 

Den korken kan jo knekke om du trår på den, eller kommer borti den med et eller annet som ligger og slenger i båten!

 

NB. Vent med å bore opp hullet til etter at du har kjøpt pluggen, slik at du kan se hvilken dimensjon den har i uekspandert tilstand.

Bunnplugg..JPG

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei allesammen da har jeg fått brukt båten en del i sommer, ligger ganske godt og trygt i sjøen synes jeg! Om jeg setter meg litt fremover får jeg opp den i noen slags halvplan og cirka 10knop med nåvärende 7,5hk suzuki fra 1979. 
 

siden motoren er så gammel og jeg ikke er kjent med den kvier jeg meg for noen lenger turer enn det jeg ville klart å ro meg hjem fra. Det er jo litt synd så vurderer å kjöpe ny motor, da de uansett holder seg så godt i verdi er det ganske lav kostnad egentligen. 

Alt er ju utsolgt på butikkene men har push-varsel på finn etter en nyere Yamaha 9,9sport /15hk.

 

-hva ville denne båten kunne komme opp i av fart med denne motoren tror dere?

 

Redigert av bhensv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ser lenger opp at Gulllfisk fikk sin opp i 18 knop med trimmet 9,9 2T.    en 9,9 sport er endel tyngre og denne båten har nok ikke all verdens bæring i hekken så jeg mistenker den ekstra vekta vil gjøre at baugen blir stående litt mer til værs, noe som kan stjele litt fart. 

 

mulig en sånn her kan hjelpe mot at hekken graver seg for mye ned:
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/trimfinner-hydrofoil-2000042579

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...