Jump to content

Hvilket ekkolodd??


Kristian7

Recommended Posts

Jeg trenger et enkelt ekkolodd til å sette hummerteiner og garn. Holder å kunne se dybde og få en ide av hvorvidt bunnen er fjell eller ikke. Må funke bra ned til 40 meter. Den forrige eieren av båten tok med seg skjermen, men ledninger og giver er i båten fremdeles. Hvor gammelt utstyret er aner jeg ikke, men sansynligvis en del år.  I følge forrige eier fungerte det bra. Spørsmålene mine er:

 

- Hvilket ekkolodd anbefaler dere?

- I hvilken grad kan jeg bruke det som allerede er i båten? Har merket eller kvaliteten på det jeg kjøper noe å si?

- Hvis jeg kjøper alt nytt, hvor komplisert er det å montere det på en gammel og liten tresjark? 

 

Tar imot tips med takk :-)

Link to post
Share on other sites

Lowrance Hook Reveal med 50/200-HDI eller Garmin Striker Plus med GT20 vil begge gjøre det du ønsker (og mere til).

Ikke lett å si noe om det du har i båten fra før uten at du sier hva det er. ;)

Monteringen i seg selv er enkel, utfordringen din er skroget på en sjark og at billige ekkoloddgivere er beregnet på aktermontering. Om man kan montere en slik ekkoloddgivere på båten din eller ei er ikke mulig å si noe om uten bilder av skroget, men ideelt skal en sjark ha gjennomgående ekkoloddgiver og da går fort budsjettet på en smell. Gjennomskytende ekkoloddgiver kan være et alternativ, det må eventuelt testes.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har vært nede i båten i dag og sjekket ut det som er der. Ledningene som er der er merket med Garmin, så er nok d som har vært i båten. Legger ved bilde av pluggene. 

 

Er lite aktuelt å investere stort i dette, så vil veldig gjerne bruke d som er der, så lenge d lar seg gjøre. IMG_20200502_175417.jpg.b02b6bbdd4ba990438b5677a42aa1c41.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du gjenngående giver ville jeg sjekket Finn/EBay etter brukt kompatibelt lodd. Sikkert noen het inne som vet hva som passer. Skal du montere ny gjennomgående  giver må du ha en i bronse iom at du har trebåt og de koster fom kr. 3000.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...