Jump to content

Volvo penta MD21 koker ved 2500 rpm

Buffalo

Recommended Posts

Hei,

På de siste 2 turene har motoren begynte å koke ved 2500 rpm, Dette har ført til overtrykk og freskvannkjølvannet har kokt og finner det i kjølen på båten. Hva kan dette komme av ?

1. Jeg har sjekket kjølvann impeller, ok.

2. Har tatt ut termostaten på freskvannkjølingen, koker fortsatt på 2500

3. Kan det har vært luft i kjølvannet på ferskvannsiden ? 

4. Har sjekket og etterskrudd alle slangeklemmer, ingen synlige lekkasjer nå.

5. Har startet båten og det er sirkulasjon i ekspansjonstanken, vannet øker sakte temperatur.  

Noen tips eller råd som jeg kan sjekke ut ? 

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Feilen ligger nok på sjøvannssiden. Kommer det mye vann ut med eksosen? Det kan være at den er tett i varmeveksler eller blandebend, evt at gummibiter fra impeller har lagt seg et sted og tetter. Jeg vilel ha sjekket blandebendet først, det er ikke uvanlig at rustpartikler her gjør det nesten helt tett. Og om den ikke blir kvitt sjøvannet fort nok kommer det heller ikke til nytt for å kjøle fort nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kommer greit meg sjøvann ut av eksosen, så da trodde jeg at dette også går gjennom motoren. Er det noen som vet hvor mange liter i minuttet med sjøvann som skal komme ut av eksosen på en MD21 ? Så kan jeg få målt med en bøtte. 

Det som også var litt merkelig var at dette inntraff på den første turen etter at jeg hadde skiftet olje og oljefilter. Hmmm,  men jeg kan ikke se noe sammenheng der, målte oljenivået etter oljeskift og det virket normalt. 

Redigert av Buffalo (see edit history)

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Hadde en ny tur i går og igjen kokte den igjen, ikke uventet. Kjente at varmeveksler ved veldig varm og det kan vel tyde på at det er noe som er tett. Skal nå spyle igjennom med vannslange for å se om jeg kan få ut noe dritt.

Følg med i neste episode...

Ikke utenkelig, disse motorene har ikke godt av å bli kjørt hardt på kald motor og tåler heller ikke turtall over 3200rpm særlig godt. Gode motorer på mange vis, men de tåler ikke det høye turtallet som VP har ratet dem til. Og trenger forsiktig oppvarming samt at de må få kjøle seg ned en stund på tomgang før stopp pga aluminiumstoppen. Men ved forsiktig bruk går de fint og holder lenge!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det var ikke pakningen som var gått, fortsatt så kommer det damp og ikke eksos opp av ekspansjontanken.  Mistenker at det er luft en eller annen plass i kjølvannsystemet. Har tatt ut termostaten, koblet på vannslange inn på varmeveksler og latt motoren gå. Da kommer det lukten vann ut igjen når den går på tomgang. Sånn sett så går det jo vann gjennom motoren, men det koker likevel ved 2500 rpm, når systemet er lukket. Blir ikke helt kloke på dette...

Noen som har forslag til å sjekke at det ikke er luft i kjølvannet på ferskvannssiden? 

Jeg har en helt annen motor enn deg, men jeg hadde lenge problemer med varmgang. Det var først etter en stund jeg oppdaga disse impellerbitene i rørsystemet:

image.jpeg.61bfd8039f9ccc9860d820568847a63b.jpeg

kjølevannet så helt greit ut fra utsiden, så jeg hadde ingen mistanker om blokkering. 
Nå tar jeg forbehold om at ikke jeg er den mest erfarne hobbymekanikeren her på forumet, men hvis du har sjekka toppakningen, så er vel for dårlig kjøling på sjøvannssiden en logisk forklaring? Jeg tror jeg ville ha sjekka rør ,slanger og varmeveksler hvis den ikke sitter veldig kronglete til. Det er ikke alt som løser seg med systemrens.  

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Det kommer godt med vann ut sammen med eksosen , skal ikke dette da gå via motoren ? Eller kan det bypasses og ikke gå via motoren, dette kan jeg for lite om...

Buffalo skrev 1 time siden:

Det kommer godt med vann ut sammen med eksosen , skal ikke dette da gå via motoren ? Eller kan det bypasses og ikke gå via motoren, dette kan jeg for lite om...

Hvor mye er "greit med vann"? Sjekk om det ikke er unødig motstand noe sted etter sjøvannspumpa. Det er vanskelig å vurdere vannmengden som kommer ut.

Har en MD21B, oljen var helt fin.

Spørsmål: Det sitter en sinkanode på høyreside av motoren ref bilde, skal den stå i ferskvann eller sjøvann ? Når jeg tar ut denne så kommer det ikke noe vann ut??. Har blåst inn og det virker som om det er tett her. Kanskje jeg begynner å nærme meg noe. 

IMG_20200502_143149.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...