Buffalo Startet 28.April.2020 Link til dette innlegget Startet 28.April.2020 Hei, På de siste 2 turene har motoren begynte å koke ved 2500 rpm, Dette har ført til overtrykk og freskvannkjølvannet har kokt og finner det i kjølen på båten. Hva kan dette komme av ? 1. Jeg har sjekket kjølvann impeller, ok. 2. Har tatt ut termostaten på freskvannkjølingen, koker fortsatt på 2500 3. Kan det har vært luft i kjølvannet på ferskvannsiden ? 4. Har sjekket og etterskrudd alle slangeklemmer, ingen synlige lekkasjer nå. 5. Har startet båten og det er sirkulasjon i ekspansjonstanken, vannet øker sakte temperatur. Noen tips eller råd som jeg kan sjekke ut ? Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
index Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Feilen ligger nok på sjøvannssiden. Kommer det mye vann ut med eksosen? Det kan være at den er tett i varmeveksler eller blandebend, evt at gummibiter fra impeller har lagt seg et sted og tetter. Jeg vilel ha sjekket blandebendet først, det er ikke uvanlig at rustpartikler her gjør det nesten helt tett. Og om den ikke blir kvitt sjøvannet fort nok kommer det heller ikke til nytt for å kjøle fort nok... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Buffalo Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Takk for tipset! Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Mr_Stian Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Har nok og tro på at det er på sjøvann siden. På min så var det blandebendet som var tett. Olje kjøleren å girkasse kjøleren er og plasser å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 (redigert) Det kommer greit meg sjøvann ut av eksosen, så da trodde jeg at dette også går gjennom motoren. Er det noen som vet hvor mange liter i minuttet med sjøvann som skal komme ut av eksosen på en MD21 ? Så kan jeg få målt med en bøtte. Det som også var litt merkelig var at dette inntraff på den første turen etter at jeg hadde skiftet olje og oljefilter. Hmmm, men jeg kan ikke se noe sammenheng der, målte oljenivået etter oljeskift og det virket normalt. Redigert 29.April.2020 av Buffalo (see edit history) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
harry92 Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 jeg har hatt samme problemet tidligere. der fant jeg ut av det var grod i den biten av varmeveksleren saltvannet går i. og på den motorern jeg hadde var sjøvannsintaket koblet på gearkassa å kom ut på andre siden av gearkassa, der var det og litt tett pga rust. når jeg da fikk renset opp det her så var kjølinga helt i orden Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Står en masse om disse motorene her inne. Bruk søkemotor. Disse motorene må kjøres pent og kalles "Krølltoppen" Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Sjekk messingimpelleren på ferskvannspumpa på motoren. På min hadde den løsnet fra akselen, slik at den ikke fulgte med rundt... Fikk sølvloddet den, og da var mitt problem løst. Husker ikke om det var mulig å få fingeren ned for å sjekke hvis du fjerner termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Takker for alle gode tips og råd! Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Buffalo Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Hadde en ny tur i går og igjen kokte den igjen, ikke uventet. Kjente at varmeveksler ved veldig varm og det kan vel tyde på at det er noe som er tett. Skal nå spyle igjennom med vannslange for å se om jeg kan få ut noe dritt. Følg med i neste episode... Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
SoBo Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Er vel ikke ukjent at disse MD21 motorene går for varmt. Jeg ville uansett tatt en systemrens både på ferskvannsiden og saltvannsiden i tillegg til tipsene over. Det er utrolig hvor mye grums som da vil komme ut. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Buffalo Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Utfra div. andre innlegg, så er det nok toppakningen som har tatt kvelden. Da blir det å sette igang med skrujobben, godt det er langhelg :) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
index Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Ikke utenkelig, disse motorene har ikke godt av å bli kjørt hardt på kald motor og tåler heller ikke turtall over 3200rpm særlig godt. Gode motorer på mange vis, men de tåler ikke det høye turtallet som VP har ratet dem til. Og trenger forsiktig oppvarming samt at de må få kjøle seg ned en stund på tomgang før stopp pga aluminiumstoppen. Men ved forsiktig bruk går de fint og holder lenge! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trond C Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Uten direkte betydning til temaet, men det var vel storebroren med seks sylindre som fikk, og visstnok fortjente, tilnavnet krølltoppen Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Det var ikke pakningen som var gått, fortsatt så kommer det damp og ikke eksos opp av ekspansjontanken. Mistenker at det er luft en eller annen plass i kjølvannsystemet. Har tatt ut termostaten, koblet på vannslange inn på varmeveksler og latt motoren gå. Da kommer det lukten vann ut igjen når den går på tomgang. Sånn sett så går det jo vann gjennom motoren, men det koker likevel ved 2500 rpm, når systemet er lukket. Blir ikke helt kloke på dette... Noen som har forslag til å sjekke at det ikke er luft i kjølvannet på ferskvannssiden? Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
seilfred Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Fikk du sjekka sjøvannskretsen? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Buffalo Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Nei, skal kjøre systemrens på kjølvannet i morgen så får vi se på søndag igjen om det løser opp og om det kommer mye gørr ut. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
seilfred Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Jeg har en helt annen motor enn deg, men jeg hadde lenge problemer med varmgang. Det var først etter en stund jeg oppdaga disse impellerbitene i rørsystemet: kjølevannet så helt greit ut fra utsiden, så jeg hadde ingen mistanker om blokkering. Nå tar jeg forbehold om at ikke jeg er den mest erfarne hobbymekanikeren her på forumet, men hvis du har sjekka toppakningen, så er vel for dårlig kjøling på sjøvannssiden en logisk forklaring? Jeg tror jeg ville ha sjekka rør ,slanger og varmeveksler hvis den ikke sitter veldig kronglete til. Det er ikke alt som løser seg med systemrens. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
index Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Rart at du sjekker de minst sannsynlige tingene først. Hvorfor ikke sjekke flyten på sjøvannsiden først og fremst? Det er her det pleier å tette seg, og det er fort gjort å sjekke. Viktig å ikke rote seg bort... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Buffalo Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Det kommer godt med vann ut sammen med eksosen , skal ikke dette da gå via motoren ? Eller kan det bypasses og ikke gå via motoren, dette kan jeg for lite om... Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Martine29 Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Er det VP Md 21A eller B du har. B har den rørformede varmeveksleren. Var det grøt blanding av olje og sjøvann innom toppdeksel når du demonterte. Ser olje på motor normal ut..... ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Buffalo skrev 1 time siden: Det kommer godt med vann ut sammen med eksosen , skal ikke dette da gå via motoren ? Eller kan det bypasses og ikke gå via motoren, dette kan jeg for lite om... Hvor mye er "greit med vann"? Sjekk om det ikke er unødig motstand noe sted etter sjøvannspumpa. Det er vanskelig å vurdere vannmengden som kommer ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Buffalo Svart 2.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Skal ta med dette også på todo listen i dag, blir spennende, igjen takk for alle gode tips! Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Buffalo Svart 2.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Har en MD21B, oljen var helt fin. Spørsmål: Det sitter en sinkanode på høyreside av motoren ref bilde, skal den stå i ferskvann eller sjøvann ? Når jeg tar ut denne så kommer det ikke noe vann ut??. Har blåst inn og det virker som om det er tett her. Kanskje jeg begynner å nærme meg noe. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Mr_Stian Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Ta nå av alt av deler på saltvannsiden. Oljekjøler, varmeveksler, eksos manifold og blandebendet. Nokså sikker på at feilen din ligger her en plass. Som sagt på min så var feilen blandebendet som var tett. Byttet i ett rustfritt å etter det så var tempen stabil uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.