Jump to content

Marex 770 Holiday


Båteksperten123

Recommended Posts

Hei vurderer å kjøpe ny båt, men har en del spørsmål i forhold til den. 

Det er en Marex 770 Holiday 1983 mod, og jeg spør da jeg ikke har noen erfaring med Marex. Så derfor lurer jeg på, er dette et godt kjøp?

Vurderer i så fall å sluse den nedover til sjøen for å få den hjem. 

Men jeg lurte på om noen her inne har peiling eller erfaring med disse båtene som kunne svare på noen spørsmål?

- Kommer båten til å synke, øke eller holde seg stabilt i verdi?

- Hvordan er motoren i forhold til båten med tanke på størrelse, bråk, vibrasjon osv.?

- Er prisen grei? Den er virkelig godt vedlikeholdt, men det er selvfølgelig noe små plukk her og der, men det ser jeg på som en selvfølge. Den ligger til Litt over hundre tusen, så er dette en grei pris? 

- Hvordan oppfører den seg i moderat sjø?

- Er dette en grei førstegangs familie båt, med tanke på manøvrering, plass osv. 

- Har disse båtene noen kjente svakheter? (gjelder også motor)

Har hørt at disse motorene er helt fantastiske, og har selv hatt flere bekjente som har hatt samme type motor i sine båter, og det har uten unntak gått smertefritt. 

Er det noen som har andre erfaringer enn dette med disse motorene, eller lever de opp til sitt fantastiske rykte?

 

Håper virkelig å få noen gode svar her, da det haster!

På forhånd, takk:)

Annonse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=176286703

Redigert av Båteksperten123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må legge inn link til en annonse hvis vi skal kunne hjelpe deg. Vi vet foreløpig ikke pris eller hvilken motor eller type utstyr den er utstyrr med etc.

 

Det jeg kan si er at 770 er en fremdeles populær båt. Den er lett å føre, og praktisk innredet. Marex er et av de eldste, og fremdeles levende merker og leverer i høy kvalitet.

 

Belag deg på at båten vil falle i verdi. Men ofte (alltid?) mindre enn biler.

 

Det koster å holde en båt. Både vedlikehold, nødvendige oppgraderinger og ønsker som oppstår. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vet du hva som er gjort med motoren ved overhalingen? Finnes det dokumentasjon på det?

 

Hva var årsak til overhaling? Var det problemer, eller var der vedlikehold?

 

Båten ser hel og pen ut, og hvis kalesje, det elektriske som ankervinsj, varmeapparat etc fungerer som det skal så er prisen etter min oppfatning ok. Jeg har ikke fulgt akkurat det markedet så tett, og med forbehold om at det har skjedd mye der siden jeg handlet for 3-4 år siden, så er det grei pris. Dette kan andre her si mer om.

 

Det er motoren som er det svakeste leddet her etter min oppfatning, spesielt fordi det ikke er skrevet hva som er gjort med den. Noen kaller det overhaling å bytte glødeplugger, mens andre mener det er å pille motoren fra hverandre og bytte alle slitedeler i den. 

 

En annen ting er om motorlabber er byttet samtidig, og aksling er sjekket og evt rettet etc. Hvis det er gjort så er jo vibrasjoner ganske redusert. 

 

Båten er gammel, men ut fra det jeg ser bra. Jeg har aldri hørt noe negativt om 770s sjøegenskaper. Er nok litt rattete i kraftig medsjø som de fleste halvplanere. 

 

Selv har jeg en båt som er 3 år eldre og lever i beste velgående. Din er produsert rett ved der jeg bor. Min en liten time unna. Det ble laget gode båter også den gangen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tusen takk så langt for gode svar!:)

Motoren ble tatt ut, og alt av slitedeler, pakninger osv. ble byttet. Motoren ble også totalt vasket og renset. Alt dette ble utført av mekaniker. 

Akslingen ble også godt over, så alt der skal være i orden. 

Jeg har selv hørt motoren etter overhalingen, og den startet lett, og gikk som en klokke. 

Grunnen til at motoren ble overhalt var fordi det var en pakning i bunn som begynte å bli sliten, så den brukte olje. Da dette ble ordnet, ble liksom godt hele motoren gått over i samme slengen.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...