Jump to content

Lav driftstemperatur? tamd75


Furre

Recommended Posts

Har nylig kjøpt meg båt med dobbel tamd75 installasjon. Reagerte på at den ene motoren går litt kaldt. Styrbord motor (som er koblet til vv bereder) ligger stabilt på ca 80 grader ved lav og høy belastning. Babord motor ligger stabilt på ca 70grader. Er klar over at dette ikke er krise, men er beskymret for at det skal føre til økt slitasje over tid. Noen som har erfaring med normal driftstemp på disse motorene?

 

Har så mye på lista at jeg ikke vil prioritere dette før sessongen er slutt. Planen da å sjekke termostat ifm kjøleveske bytte. Om denne er ok vil jeg bytte temp sensor. Noen andre tips?

 

Link to post
Share on other sites

Kontrollsjekk med ekstern temperaturmåler. Kan være giverfeil eller instrumentet. 

 

Mål temperatur på sjøvannskretsen etter motoren (på begge). Ulik temperatur der kan fortelle deg om det feks kan skyldes lavere vanngjennomgang i den ene motoren enn den andre. Jeg vet ikke om 10 graders forskjell i motor utgjør mye for utgangstemp for sjøvannskretsen.

 

Kryssbytt termostater.

 

Dette vil gi deg data til å fundere videre.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...