Jump to content

Yamaha 9.9fmh (trimmet opp til 15). Har jeg feil propell?


Warewolf

Recommended Posts

Jeg er rimelig fersk innen båtlivet. Kjøpte en brukt 10fot alu-RIB ifjor sommer med en 2003 mod Johnson GT 10 totakt (trimmet til 15hk).

Kjøpte senere en 1999 mod Yamaha 9.9fmh totakt som etter alt å dømme er trimmet opp til 15. Eller blir disse 12,5hk max? En av motorene vurderer jeg å selge, men jeg sliter med å bestemme meg for hvem av dem jeg vil beholde.

Uansett, så synes jeg yamahaen virket treg og jeg fikk ikke rare toppfarten på båten. Jeg husker jeg ifjor postet en tråd om min tvil om hvorvidt motoren nå faktisk var en 15hk.

Men I løpet av vinteren har jeg lest litt om propellstigninger og det kan virke som jeg kanskje bare har en for lett stigning i forhold til båtens vekt.
Jeg begynner å mistenke at denne motoren hos forrige eier satt i en tyngre båt, og dermed hadde propellstigning for å gi mer moment fremfor toppfart. I mitt setup trenger den jo ikke rare momentet for å få ting til å gå.

Propellen som sitter på den nå er 9.25x10.5".
Og båtens egenvekt uten motor er 46kg.
Høres dette ut som feil kombinasjon?

Jeg synes propellen virker til å ha mye "makt" over båten i tomgang og aksellerasjon når jeg setter den i gir. Det rykker godt i båten i det jeg setter den i gir. Som om den er sterkere, men da tregere marsjfart på flatt jern.

Er det noen andre her som har samme motor og omtrent samme type båt som meg som kunne sagt litt om hvilken propellstigning dere bruker? Jeg føler det blir feil å kopiere eller sammenlikne med hva som sitter på Johnsonmotoren, da disse opererer med ulike turtall og utvekslingsforhold.

Og jeg vil jo være sikker i mitt valg om jeg bestemmer meg for å kjøpe en annen propell.

Jeg vil gjerne prøve å gi yamahaen en ny sjanse, for den er helt super ellers. Meget lettstartet og virker til å være bedre vedlikeholdt enn Johnsonmaskinen.

Redigert av Warewolf
Omformulering (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I 1987 kjøpte jeg en Johnson 15 hk , en slik https://www.google.no/search?q=1987+johnson+15+hp+outboard&tbm=isch&ved=2ahUKEwi2-MLGjI3pAhUFuioKHVKxCKEQ2-cCegQIABAB&oq=Johnson+15+1987&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWcQARgAMgYIABAIEB5Qt9sEWJXiBGDv-QRoAHAAeACAAVGIAZ0BkgEBMpgBAKABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=xCqpXraGDoX0qgHS4qKICg#imgrc=5IlV_4a-xi_w5M

monterte den på en Askeladden 14-2210, fikk 20 knop og var strålende fornøyd (konfirmant). Men de som hadde Yamaha 15 på samme type båt, gikk både fortere og hadde bedre akselerasjon, dette var selvfølgelig gamle totakteren.

I 1999 ble de kjøpt ny Yamaha 9,9( lik din) og toppfart økte til 21 knop etter oppjustering til 15 hk, og bedre akselerasjon, selv om kapteinen var blitt tyngre....jeg husker ikke propellstigningen vi har på denne....jeg er ikke i tvil, behold yamahaen... 

 

Propellen som du har oppgitt skal kunne gi båten en matematisk toppfart på  20,5 knop ved 5500rpm, 10% slipp. 

Hvilket turtall oppnår du?

Hvilken toppfart oppnår du?

Har du verifisert at begrensningen på gassvandring er fjernet?

Hvordan verifisere ser du her 

 

Link to post
Share on other sites

At motoren ikke var justert opp til 15hk var en av mine første teorier ifjor. Men jeg sjekket vandringen på gassen, og spjeldet i forgasseren ligger flatt ved full gass. Og reedventilene har stoppeavstand på 6mm.
Så det ser ut som den tidligere har vært trimmet opp.

Jeg leser mye frem og tilbake om disse motorene. Noen sier at disse kun kan trimmes opp til 13,5hk, mens andre steder jeg har lest så skal de yte 15hk ved disse spesifikasjonene. Mens jeg også leser om at å bytte til boyesen reedventiler vil øke fra 13,5 til full 15hk.
Jeg blir ikke riktig klok på dette sånn sett. Vurderer å bestille et kit med boyesen klaffer til reedventilene.

Motoren står for tiden lagret hos en kompis av meg mens jeg har Johnsonmotoren her hos meg for å fikse en lekkasje i kjølesystemet. (Sprekt deksel til termostaten. Nytt deksel på vei fra Ravns Garage). Planen er å hente Yamahaen hjem også. Da kan jeg sikkert legge ut noen nærbilder av innmaten i den. Kanskje noen som kjenner motortypen bedre enn meg da kan gi meg gode svar.

Disse motorene ble også solgt som 15hk ettersom jeg ser. (Tenker ikke nødvendigvis på V Max)
Og det logiske er jo å tenke at det er enklest for Yamaha å produsere én type motor som bare tunes ned og markedsføres som en 9.9. Og at de da enkelt kan forandres opp til 15hk spec.
Jeg ser at 9.9 og 15hk har samme slagvolum.

Jeg skal uansett tilbringe tid på hytta til nye kjæresten i Halden. Bestille ny propell og få testet den skikkelig. Jeg har bestilt propell med 12" stigning og turteller så jeg kan gå litt vitenskapelig til verks med mobilen som GPS fartsmåler.

Planen er å bruke lille 10 fot RIB'en til campingturer langs kyst og fjorder. Praktisk størrelse.
Med telt og utstyr. Så rask marsjfart er en prioritet for å tilbakelegge lange distanser.

Redigert av Warewolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Warewolf skrev 12 minutter siden:

Men jeg sjekket vandringen på gassen, og spjeldet i forgasseren ligger flatt ved full gass. Og reedventilene har stoppeavstand på 6mm.
Så det ser ut som den tidligere har vært trimmet opp

De yamaha 9,9 2-takt som kan justeres til 15 hk skal være stemplet med 63V en eller annen plass, jeg vet ikke om den vi har er merket slik.

Da skal det, slik jeg har forstått det,  være 15 hk i din motor nå.

Men motoren trenger ikke være frisk.

Får motoren nok bensin? F.eks rusk/avleiringer i forgasserrens dyser....

Kompresjon kan være lav.....

Tennplugger....

 

Matematisk toppfart med 12" propell blir da 23,5 knop ved 5500 rpm, 10% slipp.

Siden du har bestilt tyngre propell, går jeg ut fra at du hadde rimelig god akselerasjon med 10,5" propell?

Link to post
Share on other sites

63V høres veldig kjent ut ja.

Ja, det røsket bra i jolla da jeg ga gass. Og som sagt så synes jeg motoren hadde mye makt over båten selv på lave turtall. Båten beveget seg kontant med en gang. Mer enn jeg opplevde med Johnson.

Motoren skreik i turtall da jeg ga flatt jern med en passasjer. Jeg fikk riktignok ikke målt turtallet, da jeg ikke hadde turteller på den. Men jeg tenker å montere en fast turteller på styrekulten med dobbeltsidig tape. :D

Jeg skal komme tilbake til det når jeg får prøvd den igjen med ny propell.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppdatering. Mottok nye 9.25x12" propellen til Yamaha. Med meg, madammen, 35 liter bensin og handlevarer så klarte farkosten 22 knop ifølge GPS ved Sponvika. Jeg vil da konkludere med at jeg til å begynne med hadde feil propell. Motoren gikk på 5600RPM ved toppfart. 👍

 

Det er nesten så jeg kunne ha gått enda mer opp i stigning. Men vet ikke om det finnes 😝

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...