Jump to content

Unngå fiskenett?


Rookie_332

Recommended Posts

Det er stort sett teiner. Men ikke gå for nær, mange bruker flytetau og da vet du aldri helt hvor det er. Om du får tau eller garn i propellen er det mest sannsynlig bråstopp uansett. Så det beste er å holde avstand.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev 23 minutter siden:

Ser at det er en god del fiske nett eller et det tegner og er litt bekymret er det noe å være bekymret for ? Kan du sette nett fast i propellen ? Eller henger de stort sett godt ned mellom hverandre ...


Ser du har en Bavaria sport 30. Da bør du som alle oss andre med drev styre godt unna. Tau i duoproppen kan bli dyrt, det fikk jeg selv erfare som ny drevbåt eier i fjor. Tau og fiskeliner er akilleshæler på et drev, tar simringen og kan ødlegge vulcen. 
 

Jeg har kjøpt en «spacer» hos Windrace som skal beskytte mot tau mellom propellen. Windrace 3D printer disse selv og selger dem for under 300kr. Skal montere denne når det blir litt varmere.  
 

Ang tegner så burde det vært et min krav til diameter på bøyer, og krav om synketau. Fiskeredskap i åpen sjø som henger på en 10cm bøye eller en liten kanne er det bare å dra opp og kaste spør du meg...

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev On 29.4.2020 at 8.18:

Gå alltid på lesiden av blåsene. Tauet ligger da på motsatt sider og du går klar av tauet. Når dette ikke er mulig må en bare sørge for å ha god avstand.

God avstand evt midt mellom blåsende/markeringene?

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev On 29.4.2020 at 8.18:

Gå alltid på lesiden av blåsene. Tauet ligger da på motsatt sider og du går klar av tauet. Når dette ikke er mulig må en bare sørge for å ha god avstand.

 

Dette er et godt tips, men mener du ikke lo side? Altså gå på den siden der hvor vinden blåser mot blåsen? (Vindsiden). Gå man på le side er det den siden der hvor blåsen lager le, selv om en blåse er dårlig på det fra naturens side. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 13 minutter siden:

 

Dette er et godt tips, men mener du ikke lo side? Altså gå på den siden der hvor vinden blåser mot blåsen? (Vindsiden). Gå man på le side er det den siden der hvor blåsen lager le, selv om en blåse er dårlig på det fra naturens side. 

 Tror det er le siden han mener...pga av frykten for flytetau til blåsen.... da vet han at han går klar et event flytetau...

Jeg setter selv en god del garn (fiskenett) de står på bunnen mellom blåsene...og utgjør ingen fare for noen..... flytegarn er forbudt...

 

PS der  kom " tilplan"  før meg og bekreftet nettopp dette... 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig enig med trådstarter at det ikke er enkelt med mye blåser mange steder.

Og noen ganger er det så mye blåser at det er umulig å se hvem som hører sammen.

 

Hadde maks flaks for noen år siden ut Vesterelva i Fredrikstad.

Kjørte i rolig planefart og merket plutselig at det ble mer motstand og at jeg mistet fart.

Hadde fått med en hel masse flytetau som lå rundt drevet, men mellom skrog og propell. 

Bare å kutte vekk og ingen skade.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 52 minutter siden:

 Tror det er le siden han mener...pga av frykten for flytetau til blåsen.... da vet han at han går klar et event flytetau...

Jeg setter selv en god del garn (fiskenett) de står på bunnen mellom blåsene...og utgjør ingen fare for noen..... flytegarn er forbudt...

 

PS der  kom " tilplan"  før meg og bekreftet nettopp dette... 

Ah nice ergo flytegarn er forbudt ergo skal det teknisk ikke være ett problem å få garn/Tau i propelen ? :D bortsett fra muligens taurester/garn evt som flyter i vannkanten el..........

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 14 minutter siden:

Veldig enig med trådstarter at det ikke er enkelt med mye blåser mange steder.

Og noen ganger er det så mye blåser at det er umulig å se hvem som hører sammen.

 

Hadde maks flaks for noen år siden ut Vesterelva i Fredrikstad.

Kjørte i rolig planefart og merket plutselig at det ble mer motstand og at jeg mistet fart.

Hadde fått med en hel masse flytetau som lå rundt drevet, men mellom skrog og propell. 

Bare å kutte vekk og ingen skade.

 

ja uff det er det som er skrekken, men bra du var heldig ;-)

Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev 43 minutter siden:

Ah nice ergo flytegarn er forbudt ergo skal det teknisk ikke være ett problem å få garn/Tau i propelen ? :D bortsett fra muligens taurester/garn evt som flyter i vannkanten el..........

 

Garn satt riktig står på bunnen...mellom to blåser...jeg vet ikke hvor dypt ditt fartøy stikker,  men neppe så dypt...

Det vrakgods som flyter i "vannkanten" må du nok passe på, som så mye annet som ligger på/i sjøen...😉

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 5 minutter siden:

 

Garn satt riktig står på bunnen...mellom to blåser...jeg vet ikke hvor dypt ditt fartøy stikker,  men neppe så dypt...

Det vrakgods som flyter i "vannkanten" må du nok passe på, som så mye annet som ligger på/i sjøen...😉

Skjønner ;-) Båten stikker ikke mer en 90cm , oppfølgingspørsmål ved områder der mye garns/tegner etc. kan vel tilte drev opp så det flukter med båt bunn(beach mode) ergo ved evt garn/taus som flyter i vannflaten skal da teknisk gå under kjølen og drevet ? :D

Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev 29 minutter siden:

Skjønner ;-) Båten stikker ikke mer en 90cm , oppfølgingspørsmål ved områder der mye garns/tegner etc. kan vel tilte drev opp så det flukter med båt bunn(beach mode) ergo ved evt garn/taus som flyter i vannflaten skal da teknisk gå under kjølen og drevet ? :D

 

Om det brukes flytetau, noe en ikke skal gjøre med redskaper som står i sjøen, så vil neppe det å tilte opp aggregatet hjelpe serlig...

Propellen vil fange et slikt flytetau med letthet...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 7 minutter siden:

 

Om det brukes flytetau, noe en ikke skal gjøre med redskaper som står i sjøen, så vil neppe det å tilte opp aggregatet hjelpe serlig...

Propellen vil fange et slikt flytetau med letthet...

ah ok :D

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 4 timer siden:

Nei, blåsas tau peker mot vinden fra blåsa og ligger på vindsiden. Kalles gjerne lo. Ikke et begrep i min dagligtale. På lesiden av blåsa er det ikke noe tau og alltid trygt. 

 

Skjønner. Blåsa er større vindfang enn tauet, og blir derfor dratt mot le og legger tauet igjen i lo. Det gir mening 👍 var bare jeg i mitt enkle hode som tenkte at tauet ville blåses forbi blåsen, men det skjer jo selvfølgelig ikke. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Men hold nå for svingende fornuftig avstand. 
 

Det er nok av "dobbeltblåser" hvor den ene blåsa før eller siden forsvinner og kun taustumpen ligger igjen, godt utstrukket på le side. Fort gjort å ikke se det før det er for sent. 
 

Det bør ikke oppfattes som noen stor ulempe å ratte litt godt til siden. I oktober øker tettheten av blåser betraktelig, da kan det kanskje begynne å nærme seg et irritasjonsmoment enkelte steder ... om man da ikke tenker "jaja, livet i båt er herlig", ratter unna og tar enda en slurk kaffe. God tur!

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...