Jump to content

Fortøyningsfjærer - gummi eller stålfjær(spiral)?

Anabelle

Recommended Posts

:cool:

Kikket litt i tidligere tråder her på forumet uten å finne svar på dette, så vi prøver en ny en.

Kunne være interessert i å høre forskjellige folks erfaringer med ulike typer fortøyningsfjærer.

Selv har jeg alltid brukt slike gummifjærer man trer tauet gjennom, og har vært fornøyd med det.  Er dette egentlig mest for småbåter ?

Personlig blir jeg litt lei av knirkingen fra disse spiralfjærene, men det er mulig de er bedre dersom belastningen på tauverket begynner å bli stor?

RR

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Trodde stålfjær tillhörde historien!

Har alltid brukt Forsheda eller likn. vid fasta förtöjningar!

Nu ligger jag vid Y-bommar då behövs inga fjädrar bommarna fjädrar tillräckligt!

Nei da det brukes mye stålfjærer. Jeg bruker en kombinasjon. Stålfjærer foran og gummi akter. Ikke spør hvorfor. Det bar er sånn.  :cool:

Personlig blir jeg litt lei av knirkingen fra disse spiralfjærene,

Når vi skal på ferie hender det ofte at vi drar til båten om kvelden og installerer oss i fred og ro for å dra tidlig neste morgen. En sommer var det imidlertid kommet en ny båt ved siden av oss med slike stålfjærer. For et spetakkel. Måtte stå opp utpå natten og dytte tøyfiller inni fjærene for å få sove. Takke meg til Forsheda "gummipikker" :blush: De er foresten fine som strekkavlasning til jollen under slep også.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selv har jeg alltid brukt slike gummifjærer man trer tauet gjennom, og har vært fornøyd med det.  Er dette egentlig mest for småbåter ?  

Tror ikke det. Har brukt gummifjærer på begge båtene jeg har hatt (25 resp. 32 fot). Hvorfor? Fordi en god og mer båtvant kompis anbefalte det. Jeg har bare gode erfaringer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg bruker alltid gummifjær.

Det er flere grunner til det:

- Mindre støy.

- Et tau igjennom hele. Slipper å sikre på annen måte.

- Lager ikke riper. Dersom den er slakk og ligger inntil båten, eller ikke er festet ennå (henger klar på plassen), kan den kommer borti båten og lage riper.

Gerhard

Hei

Jeg bruker Forsheda og 20mm tau til en 12t baat og det funker godt for meg. Er du ikke tyngre enn det skal det gaa greit. Vet ikke hva som egentlig er grensa i tyngde oppad. Poseidon er kanskje blandt de beste til aa svare paa det. Er helt enig med de andre at staalfjaerene kan vaere plagsomme. Jeg har vaert ute mang ei natt og olja eller greasa opp naboenes knirk.

mvh Sigurd

Skal nå ut for å kjøpe meg nye fortøyningsfjærer, og nabobåten her i havna trygler om at det skal være i gummi. Hvilken type vil dere anbefalle til en 28 foter på 2700 kg ?  :blush: Er det noen modeller som jeg bør styre unna ?

Turen er over når jeg kommer til land !

Jag skulle kjöpt Forsheda, utan o tveka, har lång o bra erfarenhet av dessa!

tamp o gummi fullt synligt för inspektion!

Det finns en typ gummifjaer med inbyggd kjetting, der så att säga, en lenk kommer

ut i var enda! kräver att du anvender kauser o splitsar en tamp i var enda!

kjettingen ligger dold i gummit ! Denna typ av fjaer skulle jag undvika!

S/Y Gunga Din

Skal nå ut for å kjøpe meg nye fortøyningsfjærer, og nabobåten her i havna trygler om at det skal være i gummi. Hvilken type vil dere anbefalle til en 28 foter på 2700 kg ?  :blush: Er det noen modeller som jeg bør styre unna ?

Forsheda er vel standarden, men det finnes ulike typer.  De to mest vanlige Forsheda typene er 14mm (3500 kg bruddstyrke) og 18mm (6400 kg bruddstyrke)  Jeg har en båt på 30 fot og har valgt å bruke 18mm.  

MVH

Kito

:blush:

Takker alle dere som har svart så langt!!!

Mange nyttige erfaringer. Er enig i at stålfjærene er noe forferdelig spetakkel, men faktisk der jeg har båtplass vil jeg påstå at over halvparten har disse bråkefjærene.

Kanskje båtforeningene burde gå ut å anbefale gummidempere? Hva med å si at om 2 år forbyr vi stålfjærer på "denne bryggeplassen"? Da har folk litt tid til å endre sine fortøyninger.

Ikke vet jeg.

RR

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Ettersom strekkavlastere for 70-tonnsbåter ikke er vanlig handelsvare, så har jeg ingen oppdatert erfaring å bidra med.......

Men i "plastikkalderen" brukte jeg konsekvent gummiavlastere, den typen hvor tauet legges 2-3-4 tørn rundt selve gummimakken. Nå bruker jeg en av disse i slepetauet for jollen.

Jeg kjenner også til at minst en av de store lystbåthavnene her i Stavanger FORLANGER at det skal brukes gummiavlastere  -  og det er vel med god grunn vil jeg anta  :lol:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Nei, jeg holder meg til stålfjærer i hjemmehavna :puke: Hva er det som er så galt med det?

Leste du innlegget mitt litt lenger oppe?

Når vi skal på ferie hender det ofte at vi drar til båten om kvelden og installerer oss i fred og ro for å dra tidlig neste morgen. En sommer var det imidlertid kommet en ny båt ved siden av oss med slike stålfjærer. For et spetakkel. Måtte stå opp utpå natten og dytte tøyfiller inni fjærene for å få sove. Takke meg til Forsheda "gummipikker"  De er foresten fine som strekkavlasning til jollen under slep også.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så det, Lars men ...

Jeg overnatter en del i båten i hjemmehavna, også sent på høsten og om vinteren når det uler og blåser som værst. Har aldri vært plaget av bråk fra stålfjærene, og jeg er nokså følsom for ulyder.

Kan det være at noen fjærer bråker, mens andre er stille eller har det noe med hvordan båten er fortøyd å gjøre?

Kan det være at noen fjærer bråker, mens andre er stille eller har det noe med hvordan båten er fortøyd å gjøre?

Når det er blikk stille og ingen bevegelse i båten bråker ingen av typene. Ellers er det mange, tør ikke anngi noen prosent,  av metallfjærene som bråker (knirker, skriker, rasler). Men "gummistrikkene" er alltid lydløse, - så da så! Men alle disse "tauene" og virene oppetter mastene i pinnebåtene er nesten ennå værre. Og de plages en ofte med i havnene i ferien.

Lars H. :puke:  :wink::lol:

fjærer:

+   billig

-    bråker

-    må sikres mot brudd

-    skader gelcoat mer enn gummi

-    vanskeligere å stue bort

-    finnes kanskje flere ulemper

De "ruster", jeg har i hvert fall sett endel av de endel brune.......
  • 1 måned senere...

:rolleyes:

Interressant å lese meningene om fortøyningsdempere. Selv har jeg gått til innkjøp av fortøyningstau meg innvevd gummi demper. Dette er genialt, stille, lett å stue bort, fast spleiset øye i til puller i ene enden. Det suverene alternativet. Jeg betalte ca 300,- for et 5m /12mm tau. OK pris når man tenker på hva det koster med Forshedademper +tau +spleising.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...