Jump to content

Hvor lang tid Grimstad-Oslo i ca 9 knop?


Kronidiot

Recommended Posts

Så kan du plusse på den tiden du bruker for å kjøre innaskjærs så mye som det går hvis det er bølger utpå og du ikke vil rulle mer enn nødvendig. Flott naturopplevelse er det også.

 

Jeg har vokst opp med 8-10 knops fart fra Oslo til Søgne og retur, hver sommer i min barndom. Gode minner.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

DEt er ofte strøm på 0,5-1,5 knop langs kysten på dette strekket, men retningen varierer om det går mot Oslo eller om den snur. Og litt vind og bølger vil også gjøre forskjell på en så lang tur. Dersom strøm og bølger går hver sin vei blir det bulkete og du vil sette ned farten en del.

 

En blanding av informasjon og flisespikking.

 

For du kommer ikke til å ha 9 knop hele veien, så du må ha godt med slingringsmonn. Ikke planlegg tidspunktet for middag i Oslo før du drar for å si det sånn.

Link to post
Share on other sites

Skal du først dra den strekningen bør du ta deg tid til noen omveier her og der for å få med deg noen av de flotte og idylliske stedene på veien. Jeg ville lagt inn minst en overnatting, gjerne to eller flere.

 

Drar du en helg for eksempel, og starter fredag ettermiddag. så har du god tid til å se deg om og kose deg på tur før du ankommer Oslo søndag.

 

Har tatt den turen der både i en Nidelv 24 i 5 knop og i en Tresfjord 29 hvor jeg vel lå mellom 7-8 og 12 knop. Mange flotte steder å få med seg!

Link to post
Share on other sites

Helt enig med @Pequod. Dette er en kyststrekning hvor man ikke bør rase igjennom i 9knop, men ta seg god tid hvis man har mulighet til det. :-) Du vil helt sikkert få mange gode tips til rute her på forumet om du ber om det. 
Kjør mest mulig innaskjærs. Inn sørsiden av Hisøya ved Arendal, videre forbi Tromøy,Flostadøya, Tverrdalsøya og Borøya (alt på innsiden), pause på Sandøya (Sandøykilen) for en lunsj og rusletur på øya. Innsiden av Askerøya til Lyngør, Risør, Portør, Kragerø osv  Masse fine plasser.

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit å få snekka heim i båsen og bli bedre kjent med den. På en slik hentetur tar man vel kun med det aller mest nødvendige også. Ser på flere såkalte henturer her at det ikke er mye unødvendig stopp. TS fikk vite avstand og det var i grunnen spørsmålet...... 

Link to post
Share on other sites

Viktig tips:

Påse at dieseltank er ren, og at du har med ekstra dieselfiltre,  riktig verktøy og kunnskap om hvordan du lufter dieselsystemet. Det kan bli mye rulling på det strekket, spesielt mellom Lyngør og Stavern. Hvis det er grums eller dieseldyr i tanken så løsner det gjerne da, og da kan det rette dieselsystemet farlig raskt. Jeg snakker av erfaring med en Nidelv 24. 

 

Jeg ville også hatt med en jerrykanne med garantert ren diesel, samt slanger som gjør at du kan bruke den som reservetank hvis nødvendig.

 

God forsikring å ha medlemskap på RS på den turen med en båt du ikke kjenner.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I østavær, må du regne med 1,5-2 knop motstrøm på strekningen fra Grimstad til ferder. Da blir det 7 knop 50 mil, 7 timer + 9 knop 80 mil ca 9 timer.  Hvor mye diesel brenner motoren i 9 knop? 5-6 l/t. Du trenger 100l diesel og som andre nevner rein tank!

Jeg brukte 28 timer på 72 mil en gang, i lånt båt. Den hadde dritt på tanken. Vi måtte rense tilførsel hver halvtime ( suge). Tanken var uten inspeksjons mulighet.Etter det drar jeg ikke ut på lang tur uten å ha oversikt over filter og tankinnhold.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Med teoretisk 15 timer ved full fart ville jeg planlagt inn et stopp med overnatting på veien, sånn ca. rundt Stavern - Hvasser et sted. 15 timer sammenhengende underveis med motordur er slitsomt både fysisk og mentalt.

 

I tillegg ville jeg pekt ut flere sikre havner spredt ut langs ruta i tilfelle noe skjer og dere må søke ly. Det kan være at været slår seg vrangt, dere kan få teknisk problemer eller det kan skorte på krefter.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...