Jump to content

Sperre 9,9 hester for å holde båt under 10 knop

sven.r.s.s

Recommended Posts

Jeg tenker å kjøpe en RIB på rundt 10 fot for bruk for to barn  på 10 og 13. Jeg er nøye med å overholde regelen om maks 10 knop toppfart. Jeg lurer på om noen har funnet en god måte å sperre gasspådraget på slik at en kan holde farten på båten under 10 knop med for eksempel 9,9 hk? Eller bør jeg bare kjøpe en 5 hk like greit? Ønsker 9,9 da jeg gjerne vil ha elstart.

Jeg vurderer løsning med sperreskrue, sette liten langeklemme på noen stag inne ved forgasser. Evt andre måter?

Jeg har ikke kjøpt båten enda, så derfor ikke noe konkret merke.

Tips fra noen som har prøvd dette?

Husker fattern monterte et vinkeljern ved gasshendelen (kontrollboksen). Den sto i en slisse og hadde et hull i bunn til en hengelås. Når jeg kjørte buttet dermed gasshendelen ganske tidlig i toppen av vinkeljernet. Hvis en som var gammel nok kjørte kunne åsen enkelt tas av og jernet fjernes, så gasshendelen kunne skyves helt i bunn.

Om dette er en løsning som holder i kontrollsammenheng vet jeg ikke...

sven.r.s.s skrev 58 minutter siden:

Eller bør jeg bare kjøpe en 5 hk like greit?

Det spørs om ikke riben vil gå over 10 knop også med en 5-hester. Min 9-fots rib med 5hk motor gjør 13-14 knop med full tank, fiskeutstyret og meg med voksen og solid bygget kropp ombord. Så du kan nok like gjerne gå for 9,9-hesteren og montere sperre i denne.

Hvordan sperre vil avhenge litt av hvilken motor og hvordan denne er bygget opp. Skulle jeg lagd en løsning til sperre på min Yamaha er det ikke sikkert den samme løsningen vil fungere godt på en Tohatsu, Mercury eller andre. Derfor; lettere å svare skikkelig om egnede løsninger om du også skriver litt om hvilken motor som i så fall er aktuell.

Dette har vært diskutert flere ganger før, og jeg tror den beste løsningen ville vært en liten gps som kan måle farten og kutte tenningen på en eller flere sylindre når man kommer over 10 knop. Kunne vært enkelt å låse opp med en nøkkel.

Da ville ungene kunne kjøre 9,9 lovlig og oppnå nesten 10 knop selv om de har med seg 3-4 venner.

Hvis du struper pådraget slik at båten ikke går over 10  knop med en unge oppi står den nesten stille hvis man tar med seg noen venner. Det er vel ønskelig med venner..

Er det ikke noen i denne fantastiske samlingen av kunnskapsrike folk som kan lage en slik duppedings og sette i produksjon?

Tror den vil få et godt marked både hos båtfolk og til foreldre som lar unger kjøre firehjulinger ol.

Mons

Eller la unga få kjøre i 18-20knop.. La de få litt ansvar, kjøre med tilsyn, vise seg tilliten verdig.

Når de endelig blir 16år og kan fjerne sperra gidder de knapt å være med deg på tur.. 

Husker selv sommer mnd på sjøen, 13år  og få lov å ratte rundt i Askeladden 9 fot, med 9,9hk, skapte minner og skapte interesse og båtglede :) 

Førstefender skrev for 2 timer siden:

Eller la unga få kjøre i 18-20knop.. La de få litt ansvar, kjøre med tilsyn, vise seg tilliten verdig.

I samme slengen kan de kanskje få låne bilnøklene så de kan få prøve seg litt på veien også? 

Å oppmuntre folk til lovbrudd på denne måten er ikke bra. Særlig ikke når det han ber om er råd om hvordan man kan håndtere dette på en lovlig måte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei og velkommen til Forumet :sailing:

Det finnes mange måter å få til dette på.

En utfordring er at det er forskjell på alle merker og produsenter av kontrollere...

• propell med liten stigning i kombinasjon med moderat begrensning av spjeldaksling i forgasser (bevarer de viktigste egenskapene)
  • begrense spjeldaksling ( vil bli tung å plane med)
  • begrense wireposisjon  ( vil bli tung å plane med)
  • begrense i kontrollerboks ( vil bli tung å plane med)
  • elektronisk turtallsbegrenser (ikke bra for 2T motorer å kjøre mot turtallsperre over tid, 2T oljen blir ikke brent opp)
  • strupeskive i innsug
  • mindre forgasser (krever kunnskap om å dyse om en forgasser)
  • begrense reedventil stoppeposisjon (kun 2T)

Hei alle, takk for mange gode tips.

Ja, det er viktig for meg å ikke risikere erstatningskrav om et av barna skulle kjøre på noen i 20 knop. Eller enda verre, skade noen!

Jeg heller mot å droppe planende båt. Har en Walker Bay RID, setter på en lettstartet 6 hk. Gjør ca 10 knop. 

Så klart ikke sammenliknbart med en rib med 9,9 hk, men alt til sin tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...