namut Startet 28.April.2020 Link til dette innlegget Startet 28.April.2020 Har en bowrider på 20 fot, og ønsker en håndholdt VHF til bruk i denne. Vurderer ICOM IC-M93D, COBRA HH600 og Standard Horizon HX890E? Cobraen kobler til mobilen via blåtann. Smart. SHen kan benytte vanlige batterier ved behov. Smart. Icom-en ser ut til å ha et enkelt brukergrensesnitt. Noen tanker om dette? Rekkevidde etc. antar jeg er bra på alle tre? Tenker videre på å montere ladebrakett i båten. Vil VHFen holdes fast ved litt aktiv kjøring i litt sjø? Alle innspill og erfaringer med disse tas imot med stor takk! Link to post
Chilli Solbris Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Jeg har hatt alle tre merkene og er ikke i tvil om st jeg ville valgt iCom. Den har kort og godt best lyd. Du kan fint montere ladebrakett. Den holder vhfen godt på plass. Når det gjelder sendeeffekt er de ganske like. Hva skal du med blåtann og tilkobling av telefonen på VHF? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
namut Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Takk for tilbakemelding. Lyd er viktig, så det argumentet veier tungt. Erikda skrev for 7 timer siden: Hva skal du med blåtann og tilkobling av telefonen på VHF? -> Vel, kanskje en gimmick, men det virket smart å kunne svare mobilanrop, lese tekstmeldinger o.s.v. via VHFen, slik at man slipper å ha mobilen fremme i båten. Link to post
navid Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Henger meg på VHF tråden din namut. Javel, det er iCom som anbefales. Ser det er flere utgaver av iCom, så jeg lurer på hvem av de er best? Kan man bruke noen av de som signalgiver til ais? Link to post
Chilli Solbris Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 namut skrev for 16 timer siden: Takk for tilbakemelding. Lyd er viktig, så det argumentet veier tungt. -> Vel, kanskje en gimmick, men det virket smart å kunne svare mobilanrop, lese tekstmeldinger o.s.v. via VHFen, slik at man slipper å ha mobilen fremme i båten. Tja, jeg har aldri tenkt på det slik. Er nok ikke noe du kommer til å gjøre mye. Er ikke touchskjerm på vhf. Men det kan tenkes at jeg tar feil....?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 navid skrev for 16 timer siden: Henger meg på VHF tråden din namut. Javel, det er iCom som anbefales. Ser det er flere utgaver av iCom, så jeg lurer på hvem av de er best? Kan man bruke noen av de som signalgiver til ais? Fastmontert vhf får du med både sender og mottaker på AIS. Min Simrad RS40-B har det. Ingen håndholdt VHF har AIS. Hvem som er best er jo litt smak og behag. Men Distress (DSC) må den ha. Jeg har IC-93D og IC-M91D. Begge fra iCom og jeg har en IC-M25 uten noe annet en radioen. Jeg har prøvd andre Men ender opp med iCom like fullt. Pga lyden. Når det gjelder send og motta er det lite som skiller ellers. Brukervennlighet varierer. Men det som er bra for meg behøver slett ikke være bra for andre. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
navid Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 (redigert) Takk for info! Jeg tenkte ikke på om vhf`en har integrert ais, men om jeg kan bruke den håndholdte som ekstra VHF-antenne eller isteden for en VHF/AIS-antennesplitter sammen med en ekstern ais? Redigert 30.April.2020 av navid (see edit history) Link to post
Chilli Solbris Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 navid skrev for 2 timer siden: Takk for info! Jeg tenkte ikke på om vhf`en har integrert ais, men om jeg kan bruke den håndholdte som ekstra VHF-antenne eller isteden for en VHF/AIS-antennesplitter sammen med en ekstern ais? Kort og godt nei dessverre..... Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mr_TJ Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Solbris II skrev On 30.4.2020 at 2.43: Min Simrad RS40-B Vet du om denne VHF'en kommer i flere utgaver og evt hva som er forskjellen? Ser at noen modellbetegnelser er uten "B" tilslutt, og prisen er veldig variert. Link to post
Zhik Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 -B utgaven har AIS sender. www.SailTuv.no Link to post
Mr_TJ Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Zhik skrev 6 minutter siden: B utgaven har AIS sender OK, så alle har AIS mottaker, men bare B utgaven har sender? Det er i så fall en svært dyr ekstra funksjon. Finner modellen til 4500 kr, mens B utgaven er over dobbelt så dyr. Link to post
Chilli Solbris Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 (redigert) Mr_TJ skrev for 1 time siden: OK, så alle har AIS mottaker, men bare B utgaven har sender? Det er i så fall en svært dyr ekstra funksjon. Finner modellen til 4500 kr, mens B utgaven er over dobbelt så dyr. De selges med og uten AIS. Og så er det to typer AIS. Det er den som bare mottar slik at du kan se hvem som er rundt deg med AIS. Og så har du de som har både sender og mottaker. Altså kan andre se deg også. B er AIS-B, som er for fritidsflåten. A er for nyttefartøy. De har oppdateringer mye oftere enn fritidsbåt (B). AIS erstatter IKKE sikkerheten som en radar gir! Les mer om AIS her! Redigert 31.Mars.2021 av Solbris II Lagt til mer info (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn