VannTro Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Tenkte jeg ville oppdatere denne tråden slik at den ikke ble "hengende i luften" uten noe svar i forhold til resultatet. Det har heldigvis vært en god kommunikasjon med både båt-opplaget(som fakturerer meg) og utførende firma etter at problemet og uenighetene dukket opp. Alle parter har vært innstilt på å komme til en løsning og innsett at det bare blir "tapere" her uansett. Størst tap ville antagelig kommer om det hadde blitt juridiske etterspill her. De har vært pådrivere for å hente inn ekstern kompetanse for å bekrefte at antallet timer ikke er helt borti natta i form av konkurrenter eller takstmenn. Siden de var så villige til dette så velger jeg å tro på at det har gått med mange timer, selv om jeg stiller meg veldig tvilende til at det virkelig kan være så mange som de hevder(227 timer). Uansett, vi har gått på akkord med oss selv både jeg og båt-opplaget og kommet til enighet ved at de reduserer kravet med 100 timer. Jeg ender da altså opp med 127 timer på regningen og båt-opplaget tar ett godt tap i forhold til at de betaler utførende for alle 227 timene. Selv om det ble langt dyrere enn forespeilet, så er jeg glad for at dette ikke dro i langdrag og at vi fant en gyllen middelvei hvor begge parter kan si seg greit fornøyd med resultatet. I morgen blir det antagelig sjøsetting :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Takk for oppdatering! Ja, 100 timer redusert er ganske mye penger. Så får vi alle ta lærdom av dette. Skriftlige avtaler i form av epost, post og meldinger er viktig. Klar avtale om at alle ting som går utover først avtalt pris må avklares før de reelt påløper etc. Enig med deg at en minnelig ordning er det beste når det er evne til å imøtekomme fra motparter. God sjøsetting, og god sesong ønskes deg! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fortego Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 VannTro skrev for 2 timer siden: Tenkte jeg ville oppdatere denne tråden slik at den ikke ble "hengende i luften" uten noe svar i forhold til resultatet. Det har heldigvis vært en god kommunikasjon med både båt-opplaget(som fakturerer meg) og utførende firma etter at problemet og uenighetene dukket opp. Alle parter har vært innstilt på å komme til en løsning og innsett at det bare blir "tapere" her uansett. Størst tap ville antagelig kommer om det hadde blitt juridiske etterspill her. De har vært pådrivere for å hente inn ekstern kompetanse for å bekrefte at antallet timer ikke er helt borti natta i form av konkurrenter eller takstmenn. Siden de var så villige til dette så velger jeg å tro på at det har gått med mange timer, selv om jeg stiller meg veldig tvilende til at det virkelig kan være så mange som de hevder(227 timer). Uansett, vi har gått på akkord med oss selv både jeg og båt-opplaget og kommet til enighet ved at de reduserer kravet med 100 timer. Jeg ender da altså opp med 127 timer på regningen og båt-opplaget tar ett godt tap i forhold til at de betaler utførende for alle 227 timene. Selv om det ble langt dyrere enn forespeilet, så er jeg glad for at dette ikke dro i langdrag og at vi fant en gyllen middelvei hvor begge parter kan si seg greit fornøyd med resultatet. I morgen blir det antagelig sjøsetting :-) Da har du nesten fått halvert timene, og da tenker jeg du ikke er alt for langt unna det som ville vært et normalt timeforbruk og må se deg fornøyd med dette. Som andre sier. Viktig med skriftlige avtaler i forkant med beskrivelse av hvordan eventuelle endringer skal håndteres. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
R.O Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 100 timer monner bra det. 1/4 million for å utbedre en badeplattform var dog "boortiNatta".... Så dette er en helt rimelig reduksjon, du kunne sikkert kommet enda lavere basert på varslingen du henviser til, men det kunne kostet deg mye slit og tid. Så dette høres ut som en god løsning... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 VannTro skrev On 29.4.2020 at 14.27: Godt å høre at det er flere som synes dette høres helt vilt ut. Det er ikke forsikringsskade, så det skal betales ut av egen lomme. Jeg fikk ett anslag fra de som lagrer båten på 70-80.000,- muntlig, men de trodde det var en mer omfattende jobb og at hele under-delen måtte skjæres bort. I vinter fikk jeg en telefon om at det holdt å skjære bort 10-15 cm. i bakkant slik de har gjort. Deretter fikk jeg en à konto regning på 60 timer= 63.750,- med skriftlig beskjed om at det nå bare var noen få timer igjen. Nå får jeg en telefon med beskjed om at det tok 227 timer. Selv tenker jeg at etter eposten med beskjed om at det var få timer igjen etter de hadde fakturert 60 timer kan akseptere 80 timer, men ikke mer. (Dette er kun for rep av badeplattformen, opplag løft etc. kommer i tillegg) Når de skriver at det bare er noen få timer igjen etter å ha brukt 60 timer, ville jeg antatt at de mente max 10 timer, og det ville vært innafor. Virker som om håndverkeren har sittet og sett på at sparkelen skulle tørke, og det er ikke helt rett etter min mening. Hadde han ikke andre oppdrag han kunne gjøre under tørketiden? I min tidligere yrkeskarriere jobbet jeg mye med bad og våtrom ellers. Jeg satt ikke og ventet på at membranen eller fliselimen skulle tørke. Da dro jeg videre til en annen jobb. Om jeg ikke hadde et annet oppdrag var det min feil og kunne ikke laste kunden for dødtiden min, det er/var mitt problem. Det er tiden du bruker på stedet, og eventuelt litt kjøring frem/tilbake. Men jeg jobbet mest etter fastpris, det er mest ryddig og forutsigbart. Bra at de har redusert med 100 timer, og jeg synes de godt kunne redusert enda mer. men så lenge begge parter er "fornøyd" så er det greit. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Jeg lurer på hvor kompetente de er når de fakturerer 227 timer for rep av badeplattform. Og ja, jeg vet at det er tidkrevende med mange omganger med sliping, støping, sparkling, sliping, coating, coating, coating, sliping, rubbing og polering. Men 227 timer... Til den timeprisen forventer man jo at det er proffe som gjør jobben, og reisetid hadde de jo ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 (redigert) Dette er en uting i bransjen. Selv fikk jeg tilbud på ca 17.000,- for full pakke på Sleipner 4 hk baugpropell, uten montering (25 fots båt) på et båtsenter i Oslofjorden. Men hva blir det med montering? Tja, det var vanskelig å svare på. Hva med 30.000,- ish? Ja, 30-35K ender det nok på, kommer litt an på hvordan utfordringene er på din båt. Endte opp med 49K! Og det kan legges til at min båt er en drøm og montere baugtruster på. Fritt leide rett ned i oppbevaringrommet der den skulle monteres. I tillegg så var det plutselig mye elektrisk som ikke virket i etterkant. Måtte inn med elektriker. Kommer ikke til å å handle så mye som en syrefast skrue der i ettertid. Redigert 7.Mai.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.