Jump to content

Kjøpe brukt eller ny radar?


Roger og Olina

Recommended Posts

Er litt i villrede her, prøver å lese meg opp på de forskjellige alternativene. Men det er jo så mye.. 3G - Quantum osv. Jeg vil jo gjerne ha en som er god på detaljer osv

Så når jeg nå skal kjøpe meg en radar her og er litt i tvil om hva jeg skal gå for. Har funnet en Raymarine E120 fra 2008 med radar på nett, som ser ut til å være i grei stand.

Eller bør jeg gå for ny radar å koble den på min Simrad GO?  Så fordeler og ulemper med eldre kontra nye?

 

Mvh, Roger

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken båt du her men har du plass for to skjermer så gå for det. Det gir større bilder og økt sikkerhet. Har selv en 12" plotter med radar. Men når jeg deler skjermen i to blir bildene så små at jeg verken ser radarbilde eller kartet på et ordentlig vis. Jeg har derfor kjøpt et 10" nettbrett for å ha kartet på. I tillegg gir en løsning med to separate enheter økt sikkerhet. Har en alt på en skjerm og en får feil på den er man fri for alt. Har man to skjermer sitter en jo alltids igjen men enten kart eller radar om en skjerm skulle svikte. 

Link to post
Share on other sites

Det er bortimot en utfordring å finne en radar fra de siste 10 år som er direkte dårlig, men er det små detaljer på relativt kort hold som er prioriteten så er en nyere "bredbåndsradar" som f.eks. Simrad 3G/4G nok rette produktet.

De ser ikke like langt som en "gammeldags" radar, men for de fleste fritidsbåter så er ikke det så veldig viktig. Derimot så er de ett par hakk bedre på detaljer på kort hold, samt at de har ikke en minimumsrekkevidde på samme vis som en "gammeldags" radar.

 

Jeg ville definitivt gått for en ny Simrad-radar og koblet den til GO'en. Hvis du synes det blir for lite med bare den skjermen, kan du alltids oppgradere med en til GO i fremtiden og f.eks ha kart og ekkolodd på den ene, og dobbelt radarbilde (en zoomet inn for detaljer og en zoomet ut for oversikt) på den andre. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 14 minutter siden:

Hei

 

Eg meiner å ha høyrt at breidbandsradarane ikkje blir produsert lengre.

Einkvan som veit?

 

Ask

 

Det er en stund siden jeg oppdaterte meg på fritidsbåtradarer, men Simrad 3G og 4G er vel fremdeles i produksjon? (De er i hvert fall fremdeles i salg).

 

Edit:

Superenkel forsking (google :giggle:) tilsier at variasjonen i markedet har økt litt siden sist jeg kiket på radar. CHIRP-radarer (puls-radarer med pulskomprimering) ser ut til å være litt i ferd med å ta over da de kombinerer litt fordelene til de "gamle" puls-radarene og FMCW-radarer (bredbåndsradarer).

 

Uansett, jeg tviler sterkt på at man får tak i en ny radar i dag som er direkte dårlig. Litt ulike fordeler og ulemper mtp. de forskjellige teknologiske løsningene, men da alle nye radarer er basert på solid-state teknologi i stedet for den gode gammeldagse puls-magnetronen så har de alle de samme fordelene mtp lav vekt og lavt strømforbruk. Til syvende og sist blir det ett spørsmål om hvilke "features" man prioriterer høyest. :smiley:

 

 

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du forbinder en 3G eller 4G Simrad radar med plotteren, får du radaroverlay på plotteren og har du AIS, så får du AIS mål som overlay på radaren. Det gør det meget enklere at identificere mål og skille fx store skibe fra øer.

 

red: Det kræver dog at du har GO9 eller 12. Mener ikke at man kan sætte radar på GO7

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3G og 4G radarene er erstattet av Halo20 og Halo20+. I tilegg finnes det en Halo24 som er en større utgave av Halo20+. 

 

Halo20+ har større sendeeffekt, dual range, beam sharpening som forbeder oppløsningen sideveis, 60 omdreininger pr minutt og VelocityTrack Doppler prosessering som farger mål som kommer i mot en og som er på vei vekk i forskjellige farger. 

 

De nye radarene er pulskompresjons halvlederradarer, de benytter ikke FMCW som 3G og 4G. De nye radarene er like gode på kort hold, men er forbedret for lengre hold. 

 

GO XSE (XSR) med Ethernet støtter alle Halo20+ funksjoner. Mer et GS25 kompass kan en kjøre radaroverlegg. 

 

 

Det finnes tre 7" GO modeller, GO7, GO7 XSE og GO7 XSR. Bare XSR har Ethernet og støtter radar. 

Link to post
Share on other sites

Bare for å bringe inn en annen radar.  Hulda kjøpte i 2013 Garmin HD 18. Kravet til selger (Seatronic) var at det som er under horisonten er uinteressant. Jeg krever å kunne gå inn til Skagen havn med bind for øya. Jeg krever å kunne se AIS på radaren. Garmin oppfyller kravene. På en god dag plukker radaren også opp fiskebøyer, fugler og andre ting. Person i kajakk er uproblematisk. Jeg justerer radaren etter forholdene. Å kjøre denne radaren i auto-modus gir falsk trygghet.

Link to post
Share on other sites

Som Simrad skriver: 100 af alle kollisioner sker mindre end fem meter fra båden. Og det er her, de nye radarer er fantastiske. De har en langt bedre opløsning på kort afstand end de gamle magnetron-typer. Og noget, jeg var meget glad for var, at de er instant on. Der er ikke 45 sekunder eller længere opvarmningstid som på de gamle. Og så er strålingen jo mindre.

Link to post
Share on other sites

Ville gått for en ny radar. Teknologien har utviklet seg voldsomt de siste årene. Strålingen er mindre og målseparasjon er bedre. Har selv en Quantum og har testet med 2 kajaker på forskjellige avstander. Kajakene har ligget inntil hverandre og jeg ser alltid 2 prikker om det er på 20 meter, 120 meter eller lengre unna. Starter på et øyeblikk og bruker lite strøm. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for gode tilbakemeldinger. Da ble det 3G radar og ny Simrad Go9. Må jo si jeg gleder meg litt her til å prøve ut :-)

Så får den andre Simrad Go som jeg kjøpte i fjor brukes til annet snacs :smiley: Den har jeg jo også kjøpt en Simrad Activeimaging 3 i 1 Hekkgiver til. Tenker da at den kan stå på og brukes som kun Sonar...

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 10 timer siden:

Spændende! Håber du bliver tilfreds. Lad os høre om dine erfaringer når det er i boks!

 

Jepp, skal følge opp. Regner med at jeg har det i midten - slutten av neste uke. Syntes posten er forferdelig treg om dagene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...