Jump to content

mange som ikke har båten registrert i båtregisteret?

ola

Recommended Posts

Jeg tror ikke et sånt spørsmål er veien til svaret om hvor mange, du får ikke nok svar til å danne deg et bilde. Men du trigger et tilliggende spørsmål jeg har lurt på.

På Finn er det spørsmål om reg. nr. i standardopplysningene. Mange annonsører oppgir nummer, uten at båten finnes i registeret. Hvor kommer det nummeret fra? Har båten vært registrert før? Finnes det andre registere enn Småbåtregisteret og Skipsregisteret? Kan det være teknisk feil som gjør at koblingen i Finn (til registeret) ikke virker?

Dersom det er sånn at folk oppgir en registrering uten å være registrert, er det en uskikk. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Måtte registrere båten i småbåtregisteret som en del av forsikringsvilkårene når jeg skulle forsikre båten. Tør påstå at jeg ikke hadde gjort det uten at det var ett krav. Oppdaget det tilfeldig når jeg leste avtalevilkårene, ingen i forsikringsselskapet som sa noe om det når jeg bestillte forsikring. 230,- kr i året ekstra :/

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Steihy skrev for 1 time siden:

Enig i at det er et problem at det ikke finnes offentlig register, men vi kan ikke skylde på myndighetene at vi ødelegger Småbåtregisteret med "fake" registrering.

Vi kan skylde på myndighetene for at de ikke har etablert et obligatorisk og lovpålagt register. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Steihy skrev for 4 timer siden:

Mange annonsører oppgir nummer, uten at båten finnes i registeret. Hvor kommer det nummeret fra? Har båten vært registrert før? Finnes det andre registere enn Småbåtregisteret og Skipsregisteret?

Før Småbåtregisteret var det også et register, som nå er avviklet (uten at jeg husker hva dette registeret heter). "Alle" båtene over jollestørrelse her i Stavanger-området hadde et nummer synlig som begynte med L med 4-5 tall etterpå. Den første båten min, en åpen Rana 16 fikk registreringsnummeret L-7827. Ser flere, spesielt eldre båter, har disse numrene enda. Kanskje det er numre fra dette gamle registeret folk fremdeles bruker på finn.no?

I dag stiller vel forsikringen krav om registrering, men ikke hvor? Jeg kunne velge Securmark eller RS Småbåtregisteret. Før RS var det et register som bare ble kalt "Småbåtregisteret" og det var vel nasjonalt? Før det var det kommunalt. 

Bokstavene var knyttet til sted.

Jeg ville gjerne hatt ett offentlig register, med døgnvakt på oppslag. Eller digital tilgang via feks DinID eller tilsvarende. Evt at politivakten hadde hatt tilgang.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Flere aktører har prøvd å melke småbåteierne opp gjennom tidene, uten særlig hell. Det begynte vel allerede i 1948 da det lokale politidistrikt startet småbåtregisteret. I 1994 tok Toll og Avgiftsdirektoratet over. En periode rundt 2002 til 2004 var det frivillig, og så kom altså RSSR inn på banen i 2005.

1948 – styrt av det lokale politidistrikt

1994 – toll og avgiftsdirektoratet

2002 – frivillig

2005 – redningsselskapet

Har ikke registrert våre båter, ser ikke poenget.
Dagens regler:
Fritidsbåter på 15 meter og mer er registreringspliktige i NOR. Fritidsbåter mellom 7 og 15 meter kan frivillig registreres. Det er eiers plikt å melde alle endringer i registrerte forhold til registeret. Skipssøk Se om fartøyet er registrert i Skipsregisteret.
Redigert av Profondo (see edit history)
Steihy skrev for 2 timer siden:

Ikke falsk, men fake. Dersom noen opererer med "registreringsnummer" som ikke finnes i noe register, så faker de registrering.

Altså at de opererer med falsk registrering! (Fake news (engelsk) = Falske nyheter (norsk))

At noen opererer med falske registreringsnummer er vel ikke registerets skyld. Blir vel litt som å kjøre med falske registreringsskilt på bil.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

I amatørregisteret (RS) kan det nok forekomme at eierskifter etc. ikke er registrerte eller meldt inn slik at registeret ikke representerer det korrekte eierforholdet til en båt. I det profesjonelle registeret (NOR) er nok de aller fleste fartøyene omregistrerte fortløpende på ny eier når det har foregått eierskifter ettersom et sådan registrert fartøy kan pantsettes.

Korsfjord skrev for 3 timer siden:

Det best fungerende registeret var det som lå under toll-og avgiftsdirektoratet. Den gangen var det vel bare en (lav) innmeldingsavgift, ingen årsavgift. Registeret var selvfinansierende, om jeg ikke er feilinformert. Og obligatorisk.

Helt enig...

Fatter ikke den dag i dag hvorfor det ble nedlagt...

Ida Marie III skrev 42 minutter siden:

Helt enig...

Fatter ikke den dag i dag hvorfor det ble nedlagt..

Enig i at det godt kunne fortsatt, men toll og avgiftsdirektoratet og politiet før det igjen så det vel ikke som sin oppgave å holde registeret i gang.

Ellers forstår jeg ikke helt den aversjonen enkelte (også utenom BP) har mot å bruke disse kronene på å ha båten registrert. Av alle utgifter med båthold må da denne være blant de mest ubetydelige, men nytten kan være svært betydelig når først behovet for å identifisere båten er der.

Hvorfor skal staten vite at jeg har en båt. Det finnes gode grunner til et register, men det finnes også gode grunner til at staten ikke skal vite alt om deg. Så fort man har et statlig register med alle båter registrert, er veien kort til at det blir et skatteobjekt som privatbil er. 

Skipsregisteret eller NOR er vel det som er det du kan sammenligne med det vi har på bil i dag  og du har opplysninger fra alle eiere helt tilbake til vervftet og gir deg og den som kjøper båten full trygghet på att det ikke er noe snusk ? . Ikke minst for forsikrings selskapene , båtforeninger så du ikke har en stjålet båt i havna . Så vi har jo ett skikkelig system men det er frivilg da og ikke minst du får lettere solgt båten din da ny kjøper kan ta lån på båten ergo øker kjøpe massen drastisk for selger ??

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Helt enig...

Fatter ikke den dag i dag hvorfor det ble nedlagt...

Det var en valgkampsak for høyre.

De ville sikre at de "røde" ikke skulle legge på en avgift og sørget for å få et register som ikke kunne brukes som melkeku til staten. Bieffekten er jo at det egentlig ikke er brukenes til noe annet heller.

Registeret som Tollvesenet drev var selvfinansierende med bare en liten reg avgift. 

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...