Mouche Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Honduras skrev for 9 timer siden: Hvorfor skal staten vite at jeg har en båt. Det finnes gode grunner til et register, men det finnes også gode grunner til at staten ikke skal vite alt om deg. Så fort man har et statlig register med alle båter registrert, er veien kort til at det blir et skatteobjekt som privatbil er. Siste frist i dag for å opplyse om din båt som du er pålagt ved lov å gjøre i din "sjølmelding" eller hva det heter nå. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 lurvetass skrev for 3 timer siden: De ville sikre at de "røde" ikke skulle legge på en avgift og sørget for å få et register som ikke kunne brukes som melkeku til staten DET synes jeg var en god begrunnelse . . . Det er fritt frem for enhver å registrere båten sin eller ikke. Håper det fortsetter slik. Jeg har to båter som begge er frivillig registrert. Og jeg har veldig vanskelig å forstå at vi skal ha et stort problem med at ANDRE ikke registrerer båten sin. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hedwig Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 NilsPils skrev for 1 time siden: DET synes jeg var en god begrunnelse . . . Det er fritt frem for enhver å registrere båten sin eller ikke. Håper det fortsetter slik. Jeg har to båter som begge er frivillig registrert. Og jeg har veldig vanskelig å forstå at vi skal ha et stort problem med at ANDRE ikke registrerer båten sin. Det synes jeg er en god begrunnelse også. Men, tror du overser en ting når det gjelder registre: Dersom båtene ikke er registrert blir det lettere for tyver å omsette stjålne båter. Det i seg selv burde være grunn nok til at vi bør be alle registrere båten. Hvis du ser rent egoistisk på det så øker det sannsynligheten for at dine båter blir stjålet. Ikke akkurat slik at tyvene setter seg ned for å sjekke hvilke båter som er registrert før de slår til. Derfor er det i din egeninteresse at alle båter blir registrert. To gode grunner til at vi bør ha et problem med at andre ikke registrerer båtene sine. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Havelle skrev 1 minutt siden: Det synes jeg er en god begrunnelse også. Men, tror du overser en ting når det gjelder registre: Dersom båtene ikke er registrert blir det lettere for tyver å omsette stjålne båter. Det i seg selv burde være grunn nok til at vi bør be alle registrere båten. Hvis du ser rent egoistisk på det så øker det sannsynligheten for at dine båter blir stjålet. Ikke akkurat slik at tyvene setter seg ned for å sjekke hvilke båter som er registrert før de slår til. Derfor er det i din egeninteresse at alle båter blir registrert. To gode grunner til at vi bør ha et problem med at andre ikke registrerer båtene sine. Her er jeg veldig uenig med deg @NilsPils. Den regjeringen som bestemmer vil uansett opprette eller skattlegge der de ønsker hvis de har flertall. Og når vi ta med alle de andre argumentene som tyveri, ansvar for dustekjøring, sikkerhet for lån, miljøargument og mulighet for pant. Som @Havelle er inne på her så blir det ettervert mange gode argumenter for et register. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
NilsPils Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Havelle skrev 26 minutter siden: Dersom båtene ikke er registrert blir det lettere for tyver å omsette stjålne båter. ER det i dag noe stort problem at det omsettes stjålne båter . . ? Og ville det i tilfelle hjelpe om de var registrert . . ? Men det står deg jo fritt i dag å registrere båten din . . Så dersom du er redd for at den skal bli stjålet . . . . registrer den og ikke bry deg om meg. lurvetass skrev 23 minutter siden: Og når vi ta med alle de andre argumentene som tyveri, ansvar for dustekjøring, sikkerhet for lån, miljøargument og mulighet for pant. Jeg ser ikke noe av dette som gode argumenter for å gå bort fra en frivillig registreringsordning. Registrer båten din frivillig dersom du trenger den som sikkerhet for lån eller som pant. Jeg tror heller ikke det blir mindre dustekjøring eller bedre miljø av et offentlig båtregister. Som jeg har sagt før: Jeg er forbauset over at det er båtfolket selv som stadig vil seg selv vondt ved å innføre mer byråkrati og unødvendige regler. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 NilsPils skrev 33 minutter siden: ER det i dag noe stort problem at det omsettes stjålne båter . . ? Ja, tyveri av båter er da et problem....eller..? NilsPils skrev 33 minutter siden: Og ville det i tilfelle hjelpe om de var registrert . . ? Definitivt...ville du kjøpt en bil uten skilt og historikk..? NilsPils skrev 33 minutter siden: Som jeg har sagt før: Jeg er forbauset over at det er båtfolket selv som stadig vil seg selv vondt ved å innføre mer byråkrati og unødvendige regler. Jeg er heller ingen tilhenger av for mye offentlig styring, og byråkrati... Men det kan nå ikke gi mye byråkrati med et register over lystbåter i disse IT tider... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 NilsPils skrev for 1 time siden: ER det i dag noe stort problem at det omsettes stjålne båter . . ? Og ville det i tilfelle hjelpe om de var registrert . . ? Ja til begge. Obligatorisk registrering med et eierdokument ville ha gjort det lite interessant å stjele båter for å selge disse videre hvilket vel er formålet bak de fleste tyverier. En båt som har slitt seg vil finne sin eier via et obligatorisk register. ET eierdokument som legges i pant vil være sikkerhet for lån, Dette fungerer i mange andre land og uten at det koster noe årlig gebyr så hvorfor ikke også i Norge? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Ja, tyveri av båter er da et problem....eller..? Jeg snakker om SALG av stjålne båter . . Ida Marie III skrev for 1 time siden: Men det kan nå ikke gi mye byråkrati med et register over lystbåter i disse IT tider... . . men kanskje flere skatter og avgifter. . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Korsfjord Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 NilsPils skrev 55 minutter siden: . . men kanskje flere skatter og avgifter. . . Ja, kanskje. Det var jo det mange fryktet den gangen. Ironisk nok skjedde dette først da registeret ble privatisert, da kom årsavgiften. Ikke noen stor sum, men dog...Før dette var det gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Mouche skrev for 7 timer siden: Siste frist i dag for å opplyse om din båt som du er pålagt ved lov å gjøre i din "sjølmelding" eller hva det heter nå. Ja, så har du oppgitt seiljolla, begge kajakkene, den gamle kanoen og paddilacen barnebarna plasker rundt i, eller har du på tross av myndighetenes pålegg unndratt enkelte objekter fra beskatning? Den som er uten synd kan kaste den første stein, var det en klokere mann enn meg som sa en gang... ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kaptein Klein Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Her skal man ikke være i tvil: Det var overhodet ikke tilfeldig at Småbåtregisteret fra 1994-2002 lå i hos Toll- og avgiftsdirektoratet (som det het den gang; TAD): Båter SKULLE beskattes (på samme båter som biler, om ikke til samme beløp). Strategien var å opprette et register (man benyttet TVIST2000 som enkelt forklart var TADs var regnskaps- og avgiftssytem, som bla. håndterer bilavgiftene, mv. med all eksisterende og nødvendig funksjonalitet for avgiftsfastsettesle, kunderegister (fra Folkeregisterertet og Brønnøysund), innfordring, mv.), oppnå kritisk masse (stor nok andel av småbåtflåten) inn i registeret, og så skru på avgiftene. For å få inn båtene brukte man, for å sette det på spissen, narkolangerprinsippet: første gangen er det gratis, og det var derfor det ikke kostet å melde seg inn og ha båten registrert de første årene. Omtrent samtidig med at småbåtregisteret nærmet seg kritisk masse, ble det regjeringsskifte (2001), og resten er historie. Registeret var ikke gratis for staten: 20 mill (i datidens pengeverdi) å sette opp hvis jeg husker riktig, og så noen mill i året til drift. Bare å grave seg tilbake i gamle Stortingsproposisjoner (St.prp. nr 1, Finansdepartementet fra 1995/96 eller deromkring) hvis noen orker. Og hvis noen ønsker at staten igjen kommer på banen med et register må man ikke være i tvil om hva intensjonen til staten blir. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Honduras skrev 10 minutter siden: Ja, så har du oppgitt seiljolla, begge kajakkene, den gamle kanoen og paddilacen barnebarna plasker rundt i, eller har du på tross av myndighetenes pålegg unndratt enkelte objekter fra beskatning? Den som er uten synd kan kaste den første stein, var det en klokere mann enn meg som sa en gang... ? Hvis du gjerne vil vite det så har jeg forholdt meg helt passiv og ikke endret noe som helst og håper det går bra. Hva det betyr mht hva som eventuelt ikke er oppført ser jeg ingen grunn til å informere hverken deg eller noen andre her om utover at nei, de to kajakkene står ikke oppført og skal det heller ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Kaptein Klein skrev 9 minutter siden: Og hvis noen ønsker at staten igjen kommer på banen med et register må man ikke være i tvil om hva intensjonen til staten blir. Godt å lese at det ikke bare er jeg som har skjønt det . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Hva koster det i året å ha en båt registrert i de mange land som har slike obligatoriske registre? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Mouche skrev 14 minutter siden: nei, de to kajakkene står ikke oppført og skal det heller ikke. Skal ikke, som «jeg vil ikke» eller mener du at du faktisk ikke skal føre dem opp? Er klar over at de skattemessig ses på samme måte som innbo, men i følge denne linken skal alle båter føres opp, uten nærmere kriterier for hva som er båt: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bil-bat-og-andre-kjoretoy/fritidsbat/ Var jo enkelte som mente vannscooter ikle skulle oppgis tidligere da det ikke var båt, men den gikk ikke skatteetaten med på... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Dekkes båten av innboforsikringen din, regnes den som en del av innboet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kalle Well Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Har den registrert i Securemark, og det er tryggere enn Småbåtregisteret. Men greit å ha den ihvertfall registrert et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Kaptein Klein skrev 29 minutter siden: Registeret var ikke gratis for staten: 20 mill (i datidens pengeverdi) å sette opp hvis jeg husker riktig, og så noen mill i året til drift. En av de ansatte i det gamle registeret var medlem her på forumet. Hva det kostet å etablere registeret og hvem som betalte husker jeg ikke. Ikke usannsynlig at det var det offentlige siden det i praksis var en samling av alle politiets lokale papirbaserte registrene til et felles databasert. Det som derimot ble sagt var at de 300 NOK det kostet å omregistrere en båt den gang ga nok inntekt til driften av registeret var selvfinansiert. Dette inlegget er skrevet av en av de ansatte i det Tollvesenets register og sier litt om driften i 2004. Link til innlegget. At registeret ble lagt ned og gjort frivillig er nok en av de større feilene som er gjort overfor småbåt-eiere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Honduras Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Mouche skrev 1 time siden: Dekkes båten av innboforsikringen din, regnes den som en del av innboet. Jepp, men som det står i linken, skal den føres opp. Verdivurderingen avhenger av forsikringen, men jeg kan ikke se at innboforsikringens vilkår fritar deg for å føre dem opp. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Honduras skrev 14 minutter siden: Jepp, men som det står i linken, skal den føres opp. Verdivurderingen avhenger av forsikringen, men jeg kan ikke se at innboforsikringens vilkår fritar deg for å føre dem opp. Nei. Man skal heller ikke føre opp sykler som dekkes av en innboforsikring selv om de er mer verdt enn en kano. Eller bilder på veggen som er verdt mer enn kajakken inntil en viss grense. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lurvetass Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Honduras skrev for 2 timer siden: Ja, så har du oppgitt seiljolla, begge kajakkene, den gamle kanoen og paddilacen barnebarna plasker rundt i, eller har du på tross av myndighetenes pålegg unndratt enkelte objekter fra beskatning? Den som er uten synd kan kaste den første stein, var det en klokere mann enn meg som sa en gang... ? Honduras skrev 12 minutter siden: Jepp, men som det står i linken, skal den føres opp. Verdivurderingen avhenger av forsikringen, men jeg kan ikke se at innboforsikringens vilkår fritar deg for å føre dem opp. Synes dette ble å ta opp personlige forhold i offentligheten og det synes jeg ikke er riktig her på dette forumet. Og å slå andre med bibelsitater som er tatt ut av sin sammenheng synes jeg er utenfor det vi skal tillate oss her. Jeg er absolutt ikke enig med @Mouche i mange ting, men her blir det personangrep. Her er forøvrig utklipp fra skatteetaten.no om fritidsbåt. Salgsverdi som er lavere enn 50 000 kroner Fritidsbåten føres opp i skattemeldingen din. Den verdsettes på ulike måter avhengig av forsikringen: Dekkes båten av innboforsikringen din, regnes den som en del av innboet. Hvis båten din har en egen forsikring, setter du formuesverdien til 75 prosent av forsikringssummen. Hvis båten din ikke er forsikret, setter du formuesverdien til omsetningsverdien. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kaptein Klein Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Litt påtagelig forresten at fritidsbåt beskattes hardere enn fritidsbolig. Hvis man er i formuesskatteposisjon, så vil en båt beskattes (0,85%) basert på 75% av forsikringsverdien (som ofte vil være kostpris), mens en hytte vil beskattes basert på 30% av kostpris eller markedsverdi. Satt på spissen: Et hyttepalass i strandsonen på Tjøme skal beskattes til en lavere sats enn en Bayliner eller Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Nå dreier tråden inn på SKATT ! Vent litt, jeg skal hente popcorn og øl før det dreier inn på ARV? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 lurvetass skrev for 3 timer siden: Synes dette ble å ta opp personlige forhold i offentligheten og det synes jeg ikke er riktig her på dette forumet. Og å slå andre med bibelsitater som er tatt ut av sin sammenheng synes jeg er utenfor det vi skal tillate oss her. Jeg er absolutt ikke enig med @Mouche i mange ting, men her blir det personangrep. Her er forøvrig utklipp fra skatteetaten.no om fritidsbåt. Jeg har det ikke med å gå til personangrep hverken på BP eller andre steder. Det var fra min side ment som en retorisk oppfølging på melding fra Mouche om at fristen for å føre opp fritidsbåt på skattemeldingen utgår i kveld. Jeg oppfattet ikke det som et personangrep på meg, og beklager hvis noen, Mouche inkludert, oppfatter mine tilsvar som personangrep. Jeg har hverken innsikt eller interesse i hva andre fører opp, og min oppramsing av objekter var bare eksempler på båter man kanskje ikke tenker på når man sitter der. Men synes diskusjonen er interresant all den tid forskriften er klar slik jeg leser den at ALLE båter skal føres opp, uavhengig av verdi eller forsikringsdekning. Men jeg er lytter øre hvis noen kan vise til unntakene. Og igjen, det var ikke min hensikt å bli personlig, hvis noen føler på det. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bigdrago Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Småbåt + securmark her ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.