Guest Balder.. Startet 29.April.2020 Link til dette innlegget Startet 29.April.2020 Har dere tømming til sjø ? slik jeg har forstått det ut fra alle beskrivelser jeg finner på nett over septik anlegg i båt er det en kuleventil med mulighet til tømming i sjø. Bildet viser en typisk modell men krane for sjøtømming. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Ja dette systemet er likt det som er orginalt i min Viksund 340 fra 2007, og vil tro i de fleste nyere båter. Så er det litt forskjellige regler på hvor det er lov og åpne kranen for å tømme. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Uten at jeg er ekspert, men er det ikke vanlig å ha en pumpe på utløp septik? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Goodspeed Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Bodehode skrev 10 minutter siden: Uten at jeg er ekspert, men er det ikke vanlig å ha en pumpe på utløp septik? På mange er det det. Men på noen (f eks viksund som referert over) er det ejektor som suger ut ved at det skapes undertrykk når båten er i bevegelse over en viss fart. På min er det i tillegg mulighet for påkobling av tømmeslange fra land. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
index Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Jeg har kun tømming til sjø. Med manuell pumpe. Har ikke sett noe behov for å ha tømmemulighet til land ennå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stekepanne Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 (redigert) Man har 2 muligheter til å tømme en vanlig septiktank: 1: i sjøen 2: tømmestasjon på land nr 1 gjøres, som skrevet over, enten via manuell pumpe, automatisk pumpe eller med kuleventil (undertrykk). nr 2 er ikke utbredt i Norge enda. Derimot er det krav om mulighet for tømming via tømmestasjon i Sverige. Hvor vidt det brukes er vel diskutabelt, men ja, et krav. Redigert 29.April.2020 av PostIT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Må innrømne att jeg nå føler meg litt dum ....men må skylde litt på de som har montert anlegget, ble til slutt så fortvilt over å ikke finne noe som normalt SKAL være der om leverandør av båt har gjort jobben sin, nemlig den etterspurte automatiske tappingen til sjø uten att tanken blir fyllt......det jeg gjorde var å få tak i en småvokst 6åringå fikk han til å krype ned i rommet under dørken inne i cabinen, å riktig nok...han sa han så noe lengst bak i dette "rommet", stakk så ned tlf å filmet bakover å der var jaggu kranen til septikktømmingen ut i sjø, men det var en helt utrolig idiotisk plassering, min slanke kone på 160cm klarte å komme til å betjene kranen, det vil da si att alt er som det skal være, men en totalt idiotisk plassering, hadde den vært plassert 60cm lenger frem hadde den stått mitt i glaningen når luke i dørk ble åpnet. Dvs mitt anlegg er identisk med det bildet jeg postet lenger opp i tråden, selvtømmende å svært enkelt å holde rent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.