Jump to content

Vetus varmeveksler med "merkelig" gummi inni


Kallethekid

Recommended Posts

Jeg har hatt litt problemer med at motoren min, en Vetus M3.09 har gått litt varm i perioder. Skulle derfor ta ut og rense varmeveksleren. 

Når jeg fikk ut selve veksleren fra huset fulgte det med en merkelig "gummipølse" ut. Gummien fremstår som deformert og er sprukket, mest sannsynlig av varme.

Det virker som om denne har sittet rundt selve varmeveksleren. Jeg kan ikke forstå hva en slik gummi skulle ha for funksjon, den vil vel bare hindre sirkulasjonen? 

Jeg ser den heller ikke på de deletegninger jeg har klart å oppdrive, er det noen som vet hva dette er?

IMG_5738.jpg.9413b28774709e5bf8a3721bcff898c5.jpgIMG_5739.jpg.d2e087657a824014d5fba14ee1784caf.jpgIMG_5740.jpg.097d1c81d137587e826c2d3cd37816f2.jpgIMG_5737.jpg.9d9f60905d6d60b0fcc6a637541a225b.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen som har skiftet denne innmaten en gang tidligere og som har glemt å fjerne embalasjen, - he he? :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tipper Hulda har løsningen. Du har en såkalt kombiveksler. Den kjøler både ferskvannet og eksosmanefoil med ferskvann, og veksleren er også beholder for alt ferskvannet. Kappen leder ferskvannet rundt rørene. Så kommer det ut under eller over gummikappen og kjøler eksosmanefoil som egentlig er inne innebygd i veksleren før det igjen går inn i motorblokka. Hadde noe lignende på gamlebåten i blikk og ikke i plast.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 1 time siden:

Rensing av varmeveksler står på side 44-46 i manualen. Bildene viser gummipølsa, skal tydeligvis være der.

Tipper det er som Hulda skriver at den skal styre vannstrømmen.

https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20171120160934_0.pdf

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ser en gummipølse her. Synes det som er rundt varmeveksleren ser ut som en tynn stålsylinder, men jeg kan ta feil. 

 

Mare Nostrum skrev for 3 timer siden:

I følge tegning jeg fant ved å søke på "Vetus heat exchanger" ser det ut til at den har en funksjon, eller?

Screenshot_20200430-153529_Chrome.jpg.a4e61799aa1925c09aca9ce3d59ac4ad.jpg

Jeg har sett på denne skissen, men synes det er vanskelig å identifisere gummipølsa her. For meg ser det ut som om sylindern rundt  selve varmeveksleren er en fast del av denne, da den heller ikke har noe eget delenummer
 

Tror kanskje atHulda er inne på løsningen, men gummien er tynn og slarkete og jeg ville ikke trodd at den kunne holde veldig lenge. 
Siden sjøvannet kun går inne i rørene og «huset» rundt dette er fullt med sirkulerende kjølevann kan det vel ikke skje noen stor skade å teste uten denne gummien eller? 
Her er for øvrig bilder av endelokket med vanninntak/utløp. 
E92F5FD3-790C-40DC-B535-48A4B19A2785.jpeg.9e4afb2a22007100e7702de7481b422c.jpeg03FE5E14-2A7B-478C-8E63-767E0664E625.jpeg.8614b7ae4afaa4c326ceb43e9622b192.jpeg

F5E89E9D-B82F-45A2-AB36-729E6CF61F88.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har en m 4.15. Nokså likt kjølesystem. Har et blekk rundt veksleren slik som vises på tegningene. Skal se om jeg finner bilde etterhvert men fant ikke noe nå. 

 

Trodde egentlig det var for stiving av rør og beskyttelse men forstår nå at det har annen funksjon. 

 

Vil kansje tro at det beste er å legge tynn messing eller kopper plate rundt? Men andre vet nok mer om det enn meg her inne. 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet jo ikke hvordan gummien var når den var ny. Har dessverre ikke klart å finne noe delenummer. Delen som er merket 6 på Mare Nostrums skisse er jo selve varmeveksleren eller heat stack som det heter på engelsk. Muligens er denne gummien en del av denne og selges kun som en enhet?

Link to post
Share on other sites

Varmeveksleren er antatt en sk. totrinns varmeveksler. Grunnen til gummien er muligens at fabrikanten ønsker å styre strømmen på grønt vann. Gummien er muligens for at sjøvannet skal gå motstrøms det grønne vannet gjennom veksleren. Muligens også bremse ned strømmen på grønt vann. Tilsvarende veksler på Hulda er ikke veldig mye større, er tretrinns og kjøler motorer på 180 hk. Slik sett virker veksleren her nokså stor. Hadde jeg vært deg, det er du jo ikke, hadde jeg gitt blaffen i hele gummiflæppen og prøvd uten. Muligheten er at varmeveksleren kan bli for effektiv :-) Sjøvannet inn/ut på veksleren til Hulda er slangedim 32 mm. Og vannstrømmen bør ikke, i hht bruksanvisningen, overstige 2 m/s. Slik sett ligger det en del tanker og beregninger bak disse greiene. Jeg vil ikke anbefale deg  å lage noe miksegreier rundt kjøleren. bare ta vekk gummien. Det er første gangen jeg har sett en slik installasjon. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme motoren i generatorsettet, kjøleren har en metallkappe originalt rundt rørene for å styre vannstrømmen som du ser på deletegningen,. Ganske vanlig at o-ringene i endelokket merket pos 7 begynner og lekke, da kommer det krystallisert sjøvann inn i veksleren. Sikkert en luring som har renset kjøleren og dratt av blekket rundt og erstattet dette med en krympestrømpe.

Og det fungerte sikkert en stund, synd den ikke tålte glykol...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...